حوزه هم باید پاسخ نیازهای جامعه بخصوص نیازهای فکری، معنوی و تربیتی آن را از منابع اسلام استخراج و به بهترین نحو آن را عرضه کند، از سوی دیگر به اقتضای پشتیبان بودن حوزه برای نظام اسلامی، نیازهای نظام خصوصاً در عرصههای مختلف حکمرانی را نیز باید با استفاده از روش جواهری و منابع اصیل اسلامی پاسخگو باشد.
باید فاصلهمان را با جوانان کم کنیم و حوزه بتواند در دل جامعه حضور داشته باشد و با دانشگاهیان و جوانان ارتباط برقرار کند و بر آنها تأثیر بگذارد. یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، برنامه حکمت عملی در مقابل حکمت نظری است. سخنان زیبا و جملات خوب گفتن یک بعد قضیه است، اما نکته مهمتر عمل ماست.
آنچه به مسئولان و مدیریت حوزههای علمیه مربوط میشود، ضرورت برنامهریزی دقیقتر برای ارتقای سطح علمی و غنای محتوایی است. دنیای امروز باید با معارف ناب اسلامی اقناع شود و این اقناع علمی در گام اول، از طریق ارائه مستدل و عمیق اعتقادات اسلامی ممکن میشود.
هر تمدنی دارای سه لایه است که لایه بنیادین آن، لایه فلسفی است. مهمترین کاری که باید انجام دهیم، تشخیص هویت فلسفی و مبانی بنیادین انقلاب است. این لایه فلسفی با پاسخ به سؤالات اساسی و پذیرش عمومی، هویت تمدنی را شکل میبخشد.
بهنظر بنده حوزه علمیه انقلابی در یک جمله حوزهای است که در عرصه اجتهاد و استنباط و نظریهپردازی، و نیز در میدان اقدام و عمل، به ارزشهای انقلابی پایبند باشد. و امروز بزرگترین وظیفه و از اهمّ واجبات حوزههای علمیه، پرورش مجتهدان و فقهای جوان انقلابی است.
رسیدن به رشد و پیشرفت و ایجاد تمدن نوین اسلامی بدون توجه به مبانی نظری و ساختن مبانی علمی و درانداختن فلسفه امکانپذیر نخواهد بود و چهبسا خرده رفتارهایی متعدد و متکثری که چون در یک جورچین گفتمانی تعریفنشده است ما را به عقب رانده و از مسیر دور کند.
مطابق تأکید حضرت آیتالله خامنهای، حوزههای علمیه جبهه مقدم مقابله با استکبار و صهیونیسم هستند. امروز، مجاهدان غزه، یمن و لبنان ــ مانند شهید سید حسن نصرالله، شیخ نعیم قاسم و شهید عباس موسوی ــ پرورشیافتگان همین حوزهها هستند که هزاران رزمنده مقاومت را تربیت کردهاند.
حوزه علمیه قم باید به فقه امتساز توجه ویژهای داشته باشد، چرا که این رویکرد میتواند اقتدار سیاسی، فرهنگی، دینی و اقتصادی را برای جهان اسلام به ارمغان آورد.
ما نیازمند «مُلای جامعالاطراف» هستیم؛ کسی که علاوه بر فقه و اصول، با علوم قرآنی، فلسفه دین، کلام جدید و حتی علوم انسانی مانند روانشناسی، جامعهشناسی یا مدیریت آشنا باشد. اما بدیهی است که جمع همهی اینها در یک نفر، کار سادهای نیست.
پیام مقام معظم رهبری، دستورالعملی راهبردی برای تحول عظیم در حوزههای علمیه و ارتقای جایگاه علمی کشور بود که جامعیت و دامنهای گسترده در تمامی زمینهها دارد.
در حال حاضر مراکزی برای تربیت افراد جهت اجتهاد وجود دارد که لازم و ضروری است، اما در کنار آنها باید مرکزی هم باشد که مربی اخلاق تربیت کند. اگرچه مراکزی وجود دارند که اخلاق تدریس میکنند، اما مرکزی تحت عنوان تربیت مربی اخلاق وجود ندارد. حوزه باید مرکزی تحت عنوان تربیت مربی اخلاق ایجاد کند.
قشر جوان و فرهیخته و نوجوان جامعه ما با سرعت به سمت تکامل در حال حرکت است. با اقتضائاتی که هوش مصنوعی و فضای مجازی رقم زده است، حوزه باید سرعت تحولات خود را چند برابر کند؛ اگر استادان و نخبگان ما متناسب با این سرعت حرکت نکنند، جامعه مسیر خود را خواهد رفت و حوزه هم عقب میماند.
پیام رهبر معظم انقلاب در راستای احیای بهروز و بالندگی این منبع عظیم آسمانی یعنی حوزه علمیه قم است و همواره حوزه علمیه قم در خط مقدم ارائه دین و تولید معارف بهروز جهت حفظ اسلام و ارائه اسلام و دفع تهاجمهای مختلف جهان ضد اسلام است.
در پیام حضرت آیتالله العظمی خامنهای به حوزه علمیه، الزامات حرکت به سمت ایفای نقش سازنده حوزه در تمدن با گستره جهانی بیان شده است. عملیاتی کردن این طرح تمدنی با استفاده از ظرفیت عظیم حوزههای علمیه بر پایه اجتهاد جواهری و نقش زمان و مکان و توجه به نظامات اجتماعی که از دل اسلام تولید میشود، امکانپذیر است.
رسانهKHAMENEI.IR در سلسله مطالبپرونده «حوزه پیشرو و سرآمد»، به گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی، استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم، درباره اهمیت تهذیب نفس و اخلاق در برنامه حوزههای علمیه پرداخته است.
این پیام، بعد از منشور امام خمینی (ره)، مهمترین سند راهبری حوزههای علمیه به شمار میآید. امید ما این است که این پیام بلند، راهبردی، افقگشا و تمدنی، چراغ راه آینده حوزه باشد و همانطور که حضرت آقا در پیامشان فرمودند، حوزه باید به نهادی پیشرو و سرآمد بدل شود و همه ما وظیفه داریم برای تحقق آن تلاش کنیم.
ابزارهای تبلیغاتی و فرهنگی / اجتهاد جواهری / اداره جامعه / افتخارات حوزه / امتداد اجتماعی فقه / امتداد اجتماعی فلسفه / امیدهای حوزه / انتظارات از حوزه علمیه / اولویّتهای فقهی / برنامههای درسی حوزه / بلاغ مبین (تبلیغ دین) / پیشرفت علم فقه / تربیت طلاب خارجی / تربیت نیروی مهذب و کارآمد / استعمار / تغییر حکم و موضوع / تمدّن غرب / تمدّن نوین اسلامی / تولید و تبیین اندیشه اسلام / تهذیب نفْس / اخلاق اسلامی / جدایی دین از سیاست / جریان تحجّر و تقدّسنمایی / حاکمیّت سیاسی اسلام (حکومت اسلامی) / حوزه علمیه قم / حوزه پیشرو و سرآمد / حوزههای علمیّه بانوان / تفسیر قرآن / دفع و رفع شبههها / رواج درسهای اخلاق / روش فقه سنّتی / رهبری علمای دین / سبک زندگی اسلامی / سرمایه علمی شیعه / عدالت / علوم انسانی / علوم عقلی / فرهنگ تحمیلی غرب / فرهنگسازی در جامعه / فضای رسانهای و مجازی / فقه امّتساز / فقه پاسخگو و بهروز / فلسفه اسلامی / مبارزه با ظلم و فساد / مدارک تحصیلی حوزه / نسل جوان / نظام اسلامی / نظام اقتصادی / نظام خانواده / نظامات اجتماعی / نفوذ دشمن / نقش زمان و مکان در اجتهاد / نگاه محقّقانه و نقّاد به دانش جهانی / نوآوری در استنباط / نوآوریهای تمدّنی / وظیفه فقیه و فقاهت / ولایت فقیه / هدایت دینی و اخلاقیِ جامعه / همکاری حوزه و دانشگاه / هویّت جهادی حوزههای علمیّه
رسانه KHAMENEI.IR در این اطلاعنگاشت مروری بر مهمترین کلیدواژههای پیام حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزهی علمیهی قم داشته است.
حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به همایش «یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم»، ضمن تبیین عناصر و کارکِردهای گوناگون حوزه به بیان الزامات تحقق یک «حوزه پیشرو و سرآمد» که نوآور، بالنده، بهروز، پاسخگوی مسائل نوپدید، مهذّب، دارای روحیه پیشرفت و مجاهدت و هویت انقلابی و همچنین مستعد برای طراحی نظامات اداره جامعه است، پرداختند. به همین مناسبت رسانه KHAMENEI.IR در این اطلاعنگاشت، مروری بر محورهای اصلی و توصیههای رهبر انقلاب در این پیام داشته است.