others/special
وزارت خارجه مرجع تضارب آراء نیست

نگاهی به حدود وظایف وزارت خارجه در قانون اساسی

وزارت خارجه مرجع تضارب آراء نیست

| سیدمحمدمهدی غمامی
وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، یک قطعه از پازل حکمرانی کشور بر اساس اصول قانون اساسی از جمله اصل سوم، اصل یازدهم و فصل دهم است که همگی دلالت بر ساخت ویژه حکمرانی بین‌المللی همگرا و ایجاد یک قطب منطقه‌ای و امت‌گرا (اصل ۱۱) دارد.
نیروی قدس؛ پیش‌برنده اهداف و منافع ملی ایران

گفت‌وگو با استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل

نیروی قدس؛ پیش‌برنده اهداف و منافع ملی ایران

| ابراهیم متقی
تفکر ژئوپلوتیکی جامعه‌ی ایران همواره بر این بوده است که نیروهایی پیدا کند که او را از تهدید ژئوپلوتیک خارج کند. برای این کار یا باید با قدرت‌های بزرگ ائتلاف‌سازی کنی که این را نمی‌پذیرند، یا باید با آنها ائتلاف کنیم که دست‌نشانده‌ی آن‌ها می‌شویم و یا باید با بازیگران منطقه‌ای همکاری کنیم.
از سیاست‌گذاری تا دیپلماسی

واکاوی چگونگی تعیین سیاست‌‌خارجی در ایران و سایر نظام‌های سیاسی

از سیاست‌گذاری تا دیپلماسی

| ابوالفضل عمویی
روند تعیین سیاست‌خارجی و تعیین‌تکلیف در موضوعات امنیت ملی در داخل و خارج کشور یک کار شورایی و کلان است و دستگاه‌هایی مثل وزارت خارجه هم نقش دیده‌بانی دارند و هم جزئی از روند تصمیم‌سازی هستند.
سیاست خارجی منعکس‌کننده ماهیت حاکمیت است

گفتگو با معاون اسبق وزارت خارجه

سیاست خارجی منعکس‌کننده ماهیت حاکمیت است

| محمدجواد لاریجانی
سیاست‌خارجی را حکومت تعیین می‌کند، نه وزارت خارجه؛ در واقع یک سند بالادستی است که منعکس‌کننده‌ی ماهیت، شعار و اغراض حکومت است. البته دولت‌ها در آن نقش دارند، ولی ثابت می‌ماند.
حاج قاسم دست دستگاه دیپلماسی را پر می‌کرد

گفتگو با عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

حاج قاسم دست دستگاه دیپلماسی را پر می‌کرد

| محمد حسین صفارهرندی
دیپلماسی منهای قدرت میدان، فقط حرف است و ارزش مبنایی ندارد. آنچه که به حرف ارزش می‌بخشد، پشتوانه‌ی قدرت او در میدان عمل است. یعنی همه‌ی مجاهدت‌ها و خون دادن‌ها باعث می‌شود که مسئولان دیپلماسی کشور وقتی دارند حرف می‌زنند حرفشان معتبر باشد.
دیپلماسی یک جنگ است!

اهمیت نقش‌آفرینی نیروی قدس در مناسبات بین‌المللی

دیپلماسی یک جنگ است!

| حمیدرضا غلامزاده نطنزی
مفهوم دیپلماسی و سیاست خارجی از گفت‌وگوهای رسمی مابین مقامات وزارت خارجه کشورها بسیار فراتر است و مفاهیمی همچون دیپلماسی عمومی، دیپلماسی دفاعی، دیپلماسی باشگاهی، دیپلماسی پارلمانی، دیپلماسی فردی و ... عرصه‌های نوینی را در روابط کشورها و ملت‌ها به‌وجود آورده‌اند.
مکتب پیروز

نگاهی به منطق حضور راهبردی و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا

مکتب پیروز

مردم ما یادشان نرفته که پشت دیوارهای خرمشهر برای حفظ مرزهایمان می‌جنگیدیم. امروز اما به یاری خدا و مجاهدت رزمندگان رسیده‌ایم به پشت دروازه‌های اسرائیل. حالا دیگر دعوای استکبار با ما این است که چرا قدرت شما منطقه را فرا گرفته... آنچه از نظر ما عنصر اقتدار ملّی است، از نظر دشمنان ما یک عامل مزاحم است.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی