others/special
شهید سلیمانی، سمبل عقلانیت تشیع

شهید سلیمانی، سمبل عقلانیت تشیع

| احمد نادری
نقطه‌ی اوج تبلور نظام ارزشی انقلاب اسلامی را می‌توان در جنگ دید. جنگ، پدیده‌ای بود که تربیت انسان‌های تراز انقلاب را تسهیل کرد و این انسان توانست مسیری را برای جمهوری اسلامی رقم بزند که امروز پس از گذشت چهل سال، یکی از بازیگران جدی تغییر نظم جهانی باشد. حاج قاسم، متعلق به این زمانه و زمینه و یکی از همین انسان‌هایی بود که انقلاب اسلامی آفرید.
کفش پای سلیمانی به سر قاتل او شرف دارد

کفش پای سلیمانی به سر قاتل او شرف دارد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «کفش پای سلیمانی هم بر سرِ قاتل او شرف دارد.» ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت ایام سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، لوح «کفش پای سلیمانی به سر قاتل او شرف دارد» را منتشر میکند.
 
سخن‌نگاشت | شکست آمریکا

سخن‌نگاشت | شکست آمریکا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «همه‌ی دنیا قبول کردند که آمریکا در عراق و سوریه -بخصوص در عراق- به مقاصد خودش نرسیده؛ چرا؟ چه کسی در این قضیه فعّال بود؟ قهرمان این کار سلیمانی بود. بنابراین در زمان حیاتِ خودش اینها را شکست داد. پس از شهادت هم دشمنان را شکست داد. این تشییعی که در ایران شد، تشییع عجیب و واقعاً فراموش‌نشدنی‌ای [بود]؛ و همچنین تشییع میلیونی‌ای که در عراق شد؛ در نجف،‌ در بغداد ایشان تشییع شد، تشییع میلیونی عجیبی؛ ایشان و شهید ابومهدی مهندس با همدیگر تشییع شدند. در واقع این تشییع، و بعد بزرگداشت‌ها، ژنرال‌های جنگ نرم استکبار را متحیّر کرد. اینهایی که در جنگ نرمِ استکبار برجسته‌اند و در واقع آنها هستند که دارند فعّالیّت میکنند و ژنرالهای جنگ نرم آمریکا و استکبار هستند، اصلاً متحیّر ماندند که این چه وضعی است؛ این که بود، این چه بود؛ این چه حرکت عظیمی است که آنها را شکست داد.» ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس بیانات رهبر انقلاب، مجموعه سخن‌نگاشت «شکست آمریکا» را منتشر میکند.
 
ماجرای پیش‌بینی حاج قاسم درباره شکل‌گیری داعش

ماجرای پیش‌بینی حاج قاسم درباره شکل‌گیری داعش

| سعدالله زارعی
داعش در ۲۰ خرداد سال ۹۴ حرکتش را در عراق به شکل تهاجمی شروع کرد. ولی سردار سلیمانی شش ماه قبل، اوّلین گزارش‌های وجود چنین جریانی را به دولت و ارتش عراق منتقل کرده بود. حتی در زمان انتخابات عراق در اردیبهشت سال ۹۴، به مقامات عراقی اعلام کرده بود که گروه‌های تکفیری با محوریت داعش بر استان‌های غربی عراق مسلّطند و در یک لحظه می‌توانند عراق را به آشوب بکشند.
از تبار آب و آفتاب و آینه

مراحل تکوین شخصیت حاج قاسم براساس زندگینامه‌ی خودنوشت او؛

از تبار آب و آفتاب و آینه

حاج قاسم نه از بیان لذتی که از بیسکویت‌های تغذیه مدارس احساس کرده ابایی دارد و نه از تصریح به اینکه حتی تا زمان نگارش این متن هیچ شیرینی دیگری برای او آن قدر مزه نداشته، و نه این واقعیت را پوشیده می‌دارد که تا سال ۵۳ حتی به فساد و تباهی فکری و عملی رژیم طاغوت آگاهی نداشته است
قولِ قاسم

چرا باید خاطرات خودنوشتِ ناتمام شهید سلیمانی را خواند؟

قولِ قاسم

خواندن خاطرات خودنوشت حاج قاسم از کودکی و نوجوانی یک چیز را خیلی خوب توی ذهن مخاطب جا می‌اندازد. برای انجام‌دادن کارهای بزرگ حتماً نیازی به یال و کوپال و بزرگ‌زادگی و آقازادگی و کورباش و دورباش نیست. کافیست بنده‌ی خوب خدا باشی.
عیان شد در پی حیدر، شبیه مالک اشتر

عیان شد در پی حیدر، شبیه مالک اشتر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «فرقی نمیکند شهدای مدافع حرم در بیابانهای سوریه یا عراق یا هر جای دیگر شهید شده باشند، هر جا شهید شدند، کأنّه پای ضریح امام حسین یا پای ضریح امیرالمؤمنین یا پای ضریح حضرت زینب شهید شدند.»
دیدار خانواده شهدای مدافع حرم
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان‌شان لوح «عیان شد در پی حیدر، شبیه مالک اشتر» را منتشر میکند.
 
مردِ میدان؛ قهرمانِ ایران

نگاهی به «جهاد بزرگِ حاج قاسم» در اولین سالگرد شهادتش

مردِ میدان؛ قهرمانِ ایران

فروردین ۱۳۳۵ از خانواده‌ای روستایی در «قنات ملک» کرمان فرزندی به دنیا آمد که سالها بعد ذیلِ پرچم انقلاب کبیر اسلامی تبدیل به «قهرمان ملّت ایران» و «قهرمان امّت اسلامی» شد. اما رازِ پیروزی‌های عظیم سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی چه بود؟ و او چرا و چگونه به قهرمان ملی ایرانیان تبدیل شد؟
کار بزرگ حاج قاسم، تبدیل تهدید به فرصت بود

واکاوی فرآیند نفوذ معنوی انقلاب در منطقه؛

کار بزرگ حاج قاسم، تبدیل تهدید به فرصت بود

| شعیب بهمن
حاج قاسم را بایستی از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد. اگرچه ایشان در قامت یک فرمانده‌ نظامی بود و عمدتاً با مباحث نظامی و اطلاعاتی و امنیتی گره خورده بود، ولی بخش اعظمی از کارهایی که ایشان انجام داد در حوزه‌های فرهنگی بود؛ یعنی در عرصه‌های فرهنگی ایشان فعالیت‌های بیشتری نسبت به فعالیت‌های نظامی داشت.
اطلاع‌نگاشت | انتقام حاج قاسم

اطلاع‌نگاشت | انتقام حاج قاسم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انتقام از قاتل و آمر قتل حاج قاسم سلیمانی را امری حتمی میدانند و وقایعی که تا الان اتفاق افتاده را در حکم سیلی‌های سخت به آمریکا قلمداد می‌کنند. این موارد براساس بیانات در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۶ مرور شده است.
 
شهید پیروز

شهید پیروز

شهید سلیمانی هم در زمان زنده بودنش استکبار را شکست داد، هم با شهادتش شکست داد. ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
خدای متعال در قرآن از زبان مسلمانها میگوید: بِنا اِلّا اِحدَی ‌الحُسنَیَین‌، ما یکی از دو حُسنیٰ را داریم؛ حُسنیٰ یعنی بهترین؛ یکی از دو بهترین را ما داریم. آن دو چه هستند که یکی‌اش را انسان دارد؟ یکی‌اش پیروزی است، یکی‌اش شهادت است. شهید سلیمانی به هر دو حُسنیین رسید؛ هم پیروز شد -چند سال است که در منطقه، پیروز میدان شهید سلیمانی است، مغلوب میدان، آمریکا و عوامل آمریکایند؛ در همه‌ی این منطقه این‌ جور است- هم به شهادت رسید؛ یعنی خدای متعال کِلتَا الحُسنَیَین را به این شهید عزیز داد. ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در آستانه سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، لوح «شهید پیروز» را منتشر میکند.
 
کارستان ملت ایران

شهید سلیمانی و التفات به نظمی خارج از نظم؛

کارستان ملت ایران

| قاسم زائری
حاج قاسم سلیمانی «قهرمان ملت ایران» است و ملت ایران، دَینی از او به گردن دارد. ملت ایران «کار»های زیادی در تاریخ انجام داده، امّا تنها «انقلاب اسلامی»، کارِ کارستان ملت ایران است. انقلابات کبیر عموماً در گذر زمان فرسوده می‌شوند؛ تنها وقوع رخدادهایی عظیم یا پیدایی شخصیت‌های خارج از نظم روزمره است که می‌تواند راه را برای تداوم انقلابات کبیر از میان موانع ساختاری باز کند یا به صیقلی دوباره‌ی آرمان انقلابی‌اش کمک کند.
اقیانوس حیرت

چطور بدرقه باشکوه حاج قاسم سلیمانی باعث حیرت رسانه‌ها و اندیشکده‌های غرب شد

اقیانوس حیرت

شبکه‌ی CNN سه روز پس از واقعه، در چند گزارش پوشش تشییع عظیم را آغاز کرد: «سیل جمعیت برای تشییع سلیمانی در خیابان‌های تهران سرازیر شده و خواهان انتقام است» این گزارش لحنی آمیخته با تعجب دارد و گوینده، آن را تظاهراتی میلیونی خواند که...
نماهنگ | معجزه اخلاص

نماهنگ | معجزه اخلاص

شهید سلیمانی، هم شجاع بود، هم با تدبیر بود؛ سخنش اثرگذار بود، قانع‌کننده بود. از همه‌ی اینها بالاتر، اخلاص او بود؛ با اخلاص بود؛ این ابزار شجاعت و ابزار تدبیر را برای خدا خرج میکرد؛ اهل تظاهر و ریا و مانند اینها نبود.
نماهنگ | حق انتقام محفوظ است

نماهنگ | حق انتقام محفوظ است

قاتل سلیمانی و آمر به قتل سلیمانی باید انتقامشان را پس بدهند؛ آن به جای خودش محفوظ است. اگر چه به گفته‌ی یک عزیزی، کفش پای سلیمانی هم بر سرِ قاتل او شرف دارد و سرِ قاتل او هم برود، فدیه‌ی کفش سلیمانی هم نمیشود؛ امّا بالاخره غلطی کردند، بایستی انتقام پس بدهند؛ هم آمر، هم قاتل بدانند که در هر زمان ممکن باید انتقامشان را پس بدهند.
اطلاع‌نگاشت | قهرمان شکست استکبار

مروری بر ویژگی‌های شهید سلیمانی؛

اطلاع‌نگاشت | قهرمان شکست استکبار

رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی (۱۳۹۹/۰۹/۲۶) شهادت سردار سلیمانی را یک حادثه تاریخی خواندند و برخی از ویژگی‌های شهید سلیمانی را برشمردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌شود.
 
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی