others/special
انقلاب عقلانی

مروری بر سیر عقلانی رخدادهای انقلاب؛

انقلاب عقلانی

محاسبات جمهوری اسلامی از روز اوّل براساس منطق عقلانی و یک قوّه‌ی عاقله‌ای بوده است. عناصری که این محاسبات را شکل میداده اینها است: اعتماد به خدا و سنن آفرینش؛ بی‌اعتمادی به دشمن و شناخت او؛ اعتماد به مردم و ایمانها؛ اعتقاد به خودباوری و اینکه ما میتوانیم...
اقتصاد، امنیت یا سلامت؟

تحلیل نگاه رهبر انقلاب به دوگانه‌های دوران کرونا؛

اقتصاد، امنیت یا سلامت؟

| محسن سلگی
رهبر انقلاب در بیانات متعددشان از یک‌سو بر اقتدار و وحدت رویه‌ی حاکمیتی در مواجهه با کرونا تأکید کرده‌اند و از دیگر سو، بر عناصر مردمی و خودجوش تأکید دارند. ایشان در اینجا نیز توانسته‌اند میان دوگانه‌ی عقل و تجربه سازگاری ایجاد کنند؛ چنانکه میان آرمان و واقعیت؛ تکلیف و نتیجه؛ نظام و انقلاب و بسیاری از دوگانه‌های دیگر سازگاری و اقتران به‌وجود آورده‌اند. یکی از این دوگانه‌های ناظر به پدیده کرونا، دوگانه‌ی سلامت و سعادت و دوگانه‌ی اقتصاد و سلامت است.
عقلانیت تعالی محور در مقابل عقلانیت خودبنیاد

عقلانیت تعالی محور در مقابل عقلانیت خودبنیاد

| عباسعلی رهبر
عقلانیتی که در منطق رهبر انقلاب است آیا برگرفته از عقلانیت غربی است یا یک نوع نگاه تلفیقی و ترکیبی با عقلانیت غرب است و یا یک مفهوم دیگری است؟ عقلانیت در نگاه رهبر انقلاب بر خلاف عقلانیت غربی، تعالی‌محور است، نه خود بنیاد. همین عقل مبنای قبولی طاعت و مسئولیت اجتماعی- سیاسی می‌شود.
چه چیزی عقلانیت است؟

مفهوم‌پژوهی «عقلانیت» در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛

چه چیزی عقلانیت است؟

| سیدمهدی موسوی‌نیا
در اندیشه‌ی آیت‌الله خامنه‌ای، سازوکار عقلانیت مبتنی بر فرآیندهای متنوعی است و همچنین کاربست آن در حکمرانی سبب برخی نتایج و دستاوردها خواهد شد و طبیعتاً غفلت از این امر نیز خسارت به بار خواهد آورد.
اطلاع‌نگاشت | اقتدار بر محور عقلانیت

اطلاع‌نگاشت | اقتدار بر محور عقلانیت

رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح (۱۳۹۹/۰۷/۲۱) با تأکید بر این نکته که «مبنای اقتدار در جمهوری اسلامی یک مبنای عقلانی است» به ارکان اقتدار ملی اشاره کردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود.
 
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی