others/special
مرقومه رهبر انقلاب برای همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

مرقومه رهبر انقلاب برای همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ ... توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند.
اطلاع‌نگاشت | با «دزد دزد» گفتن، دزد از دزدی دست برنمی‌دارد

اطلاع‌نگاشت | با «دزد دزد» گفتن، دزد از دزدی دست ب...

«حرف زدن درباره‌ی فساد فایده‌ای ندارد. با دزد دزد گفتن، دزد از دزدی دست برنمی‌دارد.» این عبارت مربوط به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگران در تاریخ ۱۳۹۴/۲/۹ است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این نیز بارها با اشاره به فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی که در سال ۱۳۸۰ به سران قوا ابلاغ شده است، از مسئولین اقدام عملی در این زمینه را مطالبه کرده‌اند. در این اینفوگرافیک سرفصل‌های این فرمان هشت ماده‌ای مرور شده است. [دریافت فایل قابل چاپ]
 
چند نکته درباره فسادی که «اقتصادی» نمی‌ماند

گفتاری از دکتر احمد توکلی

چند نکته درباره فسادی که «اقتصادی» نمی‌ماند

اگر یک رابطه‌ی مالی غیرقانونی بین دو فرد در بخش خصوصی رخ دهد که مالی را به‌طور ناحق بین افراد جابه‌جا کند، اسمش را معمولاً کلاهبرداری یا اختلاس می‌گذارند، اما اگر یک طرف این رابطه‌ی غیرقانونی دولت و حکومت باشد و طرف دیگرش مردم، به آن «فساد سیاسی» می‌گویند.
مبارزه با فساد، لازمه امنیت اقتصادی

مبارزه با فساد، لازمه امنیت اقتصادی

ما اگر میخواهیم مردم در صحنهی اقتصاد باشند، باید صحنهی اقتصادی امنیت داشته باشد؛ اگر امنیت را میخواهیم، بایستی دست مفسد و سوءاستفادهچی و دورزنندهی قانون و شکنندهی قانون بسته بشود؛ مبارزهی با فساد باید جدی گرفته بشود؛ امروز خوشبختانه مسئولین این را میگویند، لکن گفتن کافی نیست. همهی مسئولین در این جهت مسئولند. ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
 
فرمان ۸ ماده‌ای و دغدغه به حاشیه نرفتن عدالت

بررسی چرایی صدور فرمان مبارزه با مفاسد اقتصادی

فرمان ۸ ماده‌ای و دغدغه به حاشیه نرفتن عدالت

در یک پیمایش آماری ملی که در سال ۸۰ انجام داد، اولین مطالبه‌ی مردم به مسائل اقتصادی بازمی‌گشت. رهبری با توجه به این مطالبه‌ی مردمی، شعار مبارزه با فقر و فساد و تبعیض را که خواسته‌ی مردم بود مطرح کردند.
جای پا برای مفسدان اقتصادی

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصباحی‌مقدم

جای پا برای مفسدان اقتصادی

با خصوصی شدن مجموعه‌های قابل واگذاری، بستر شکل‌گیری و ظهور فساد از میان می‌رود و بخش خصوصی به‌طور چشم‌گیری می‌تواند در پیش‌گیری از فساد اقتصادی و همچنین در مبارزه با آن کمک کند.
دستوری که شنیده نشد

واکاوی فرمان هشت ماده‌ای رهبر انقلاب درباره مبارزه با فساد اقتصادی

دستوری که شنیده نشد

باید مراقب بود تا چنین ویروس‌های خطرناکی در بدنه و ساختار جمهوری اسلامی ایران رسوخ نکنند. بیمار را تا بشود با واکسن مصونیت می‌بخشند، اما اگر نشد و مرض ریشه‌ دواند، به ناچار از روش‌های دیگر استفاده می‌کنند.
بی‌انضباطی مالی، مهم‌ترین عامل فساد اقتصادی

گفت‌وگو با رئیس دیوان محاسبات کشور

بی‌انضباطی مالی، مهم‌ترین عامل فساد اقتصادی

پرسش سوم در حوزه‌ی بی‌انضباطی مالی این است که خروجی درآمدهای کشور چگونه هزینه می‌شود؟ نحوه‌ی هزینه‌کرد درآمدها، زمان و کیفیت اجرای پروژه‌ها، کیفیت تولید کالا و قیمت تمام شده‌ی آن در قیاس با نمونه‌های تولیدشده از سوی رقیب مشخص نیست.
فرمان هشت ماده‌‌ای به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی

فرمان هشت ماده‌‌ای به سران قوا درباره مبارزه با مف...

امروز کشور ما تشنه‌ی فعالیّت اقتصادی سالم و ایجاد اشتغال برای جوانان و سرمایه‌گذاری مطمئن است. و این همه به فضائی نیازمند است که در آن، سرمایه‌گذار و صنعتگر و عنصر فعال در کشاورزی و مبتکر علمی و جوینده‌ی کار و همه‌ی قشرها، از صحّت و سلامت ارتباطات حکومتی و امانت و صداقت متصدیان امور مالی ...

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی