خداوند را براین نعمت شکرکه در ماه مبارک فرصتی عطا فرمود تا به عنوان سرباز و شاگردی کوچک، به نمایندگی از سوی خواهران طلبه سراسر کشور، به محضرتان مشرف شوم .
رهبرا!
تعبیر حضرتعالی از طلاب خواهر به یک پدیده و انتظار به حقتان در تربیت هزاران عالم، فقیه، فیلسوف و پژوهشگر، جانی تازه به حوزههای علمیه خواهران بخشید.
تأسیس مرکز مدیریت برای تمشیت امور طلاب خواهر و ایجاد شورای سیاستگذاری مستقل به منظور توجه خاص به اقتضائات بانوان نیز در خور سپاس است. اما عنایت به کارآمدی ساختارها نیز امر مهمی است که از نگاه اصیل سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان به علم آموزی و باور توانایی های ذاتی بانوان سرچشمه می گیرد.
سطح و افق انتظارات حضرتعالی نشان می دهد که تفکیک ساختارها، نباید منجر به نگاه تقلیلی نسبت به حوزه علمیه خواهران شود. تحقق آن منویات بلند، در گرو اعتماد و اعطای فرصت و اختیار تجربه کردن به طلاب خواهر در عرصه های مختلف سیاستگذاری، برنامه ریزی تا مدیریت های اجرایی است. لذا قطعا می توان امور خواهران را به خودشان واگذار کرد و با تحمّل و پذیرش هزینه های احتمالی، امکان حضور نقش آفرین آنان را در مجامع، شوراها و مجموعه های تصمیم ساز و تصمیم گیر مراکز حوزوی و کشوری فراهم ساخت.
تجربه موفق این مشارکت و واگذاری ها در شورای سیاست گذاری و مرکز مدیریت خواهران می تواند راه آینده را هموارتر نماید. اما متاسفانه بایدعرض کنم که استمرار و سیطره همان نگاه درجه دومی به طلاب خواهر در برخی مسئولان و بزرگان مانع ایجاد زمینه ها و فرصت های لازم برای انجام وظیفه مطلوب شده است.
اساس معارف حوزوی مبتنی بر دو اصل فهم و ابلاغ دین است که باید بر این اساس برنامه زندگی را تنظیم کرده و توان مدیریت زندگی دین مدارانه را در خود ایجاد کنیم، چرا که در غیر این صورت رقبا به میدان آمده و افراد را به خود جذب می کنند. رقیبانی که معارف دینی را انتزاعی معرفی کرده و با تولید برنامههای گسترده سعی در القای این معنا داشتهاند. امروزه افرادی مخاطب حوزه ها هستند که بیش از نسل های قبل، پرسشگر، تحلیلگر ونقّاد هستند.
بنابراین برتوجه بیشتر متولیان، سیاستگذاران و برنامه ریزان برای تحول در وضعیت موجود و تربیت طلاب بر اساس این دو اصل و توانمندی مدیریت زندگی در سطح فردی و اجتماعی؛ به امور ذیل تاکید می گردد:
تنوع بخشی به نظام های آموزشی حوزه، تعمیق برنامه های موجود، احیای سنت های اصیل حوزوی، توجه به نقش تلاش و تکاپوی فردی طلاب در طراحی برنامه های درسی، فرار از شیوه آموزشی انبوه خوان و حفظ محور و اهمیت به برنامه های مهارت بخش.
وجود حداقل یکصد هزار طلبه خواهر با انگیزه و مشتاق خدمت به جامعه، ظرفیتی بیبدیل برای ایجاد مراکز تربیت مبلغ است. مبلغاتی که می توانند با تسلط بر زبان های زنده دنیا و آشنا به فرهنگ جوامع مختلف، معرف الگوی زن مسلمان ایرانی بوده و بخشی از نیاز بانوان را –به ویژه در بستر فضای سایبری- برآورده سازند.
تدبیری آینده پژوهانه همراه با ساختار، ابزار و لوازم مناسب و پشتیبانی از طلاب خواهر، می تواند منجر به جریان سازی و سازماندهی استعدادهای درخشان و انگیزههای ناب باشد. تا بدینوسیله فرزندان معنوی شما بتوانند با امید، نشاط و بالندگی بیشتر اهداف بلندتان را خصوصا در تحقق گام دوم انقلاب محقق سازند. تلاشهای فردی گرچه بسیار ارزشمند است، اما در دنیای امروزکافی نیست. تبلیغ اثربخش، فراگیر، مستمر، روشمند، متنوع و متناسب با امکانات روز و اقتضائات و نیاز نسل امروز، به سیاستگذاری و برنامه ریزی علمی و فرهنگی نیاز دارد. بنابراین درخواستمان این است که توانمندی ها و قابلیت های طلاب خواهر به رسمیت شناخته شده و دیده شود، چرا که معتقدیم زنان می توانند نقش های ملی و بین المللی خود را در فرصت مناسب نشان دهند.
و در خاتمه سلام همه مشتاقان دیدار حضرتتان در حوزه های علمیه خواهران سراسر کشوررا ابلاغ کرده، استمرار این توفیق را برای همه دوستانم و دعای خیرتان را در حق مردم این مرز وبوم، به ویژه بانوان سرزمینم را خواستارم و سلامتی وطول عمرتان را از درگاه احدیت مسئلت می دارم. و به نیابت از همه خواهران طلبه به روح بلند آیت الله شرعی موسس پرتوان، خدوم و با اخلاص حوزه های علمیه خواهران درود می فرستم.