• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1398/02/20
|سخنان طلاب در دیدار رمضانی با رهبر انقلاب|

یکصد هزار طلبه خواهر معرف الگوی زن مسلمان ایرانی است

در دومین روز از ماه مبارک رمضان ۱۳۹۸ حدود دو هزار نفر از طلاب سراسر کشور، فضلا، اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این دیدار ۱۲ نفر از نمایندگان طلاب برادر و خواهر به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند که بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن این سخنان را منتشر میکند.
خانم سمیه صیادی، طلبه‌ی سطح چهار حوزه علمیه و فعال قرآنی، درباره موضوع «جایگاه حوزه‌های علمیه خواهران» به ایراد سخن پرداخت که فیلم و متن کامل آن به شرح زیر است:

* اشاره رهبر انقلاب به بخشی از این سخنرانی:

«این آخر هم یکی دیگر از خانمها پیشنهادهایی در همین زمینه داشتند که آنها هم مهم است، [از جمله اینکه] ظرفیّتهایی که در طلّاب خواهر هست، به رسمیّت شناخته بشود و در مراکز گوناگون فرهنگی و فکری و مانند اینها، در این کمیسیون‌ها، کمیته‌ها، شوراها و در مراکز رسمی از اینها استفاده بشود؛ این به نظر من جزو کارهای مهمّی است که در حوزه باید انجام بگیرد. ما هم اگر از لحاظ اجرائی کمکی لازم باشد بکنیم، حرفی نداریم. این کار، کار ما نیست، کار حوزه است؛ منتها ما میتوانیم از لحاظ اجرائی سفارش کنیم، کمک کنیم، که میکنیم اگر مطلبی برسد.» ۱۳۹۸/۰۲/۱۸

 

خداوند را براین نعمت شکرکه در ماه مبارک فرصتی عطا فرمود  تا به عنوان سرباز و شاگردی کوچک، به نمایندگی از سوی خواهران طلبه سراسر کشور، به محضرتان مشرف شوم .

رهبرا!

تعبیر حضرت­عالی از طلاب خواهر به یک پدیده و انتظار به حقتان در تربیت هزاران عالم، فقیه، فیلسوف و پژوهشگر، جانی تازه به حوزه‌­های علمیه خواهران بخشید.

تأسیس مرکز مدیریت برای تمشیت امور طلاب خواهر و ایجاد شورای سیاستگذاری مستقل به منظور توجه خاص به اقتضائات بانوان نیز در خور سپاس است. اما عنایت به کارآمدی ساختارها نیز امر مهمی است که از نگاه اصیل سیاستگذاران و تصمیم ­گیرندگان به علم ­آموزی و باور توانایی های ذاتی بانوان سرچشمه می­ گیرد.

سطح و افق انتظارات حضرت­عالی نشان می­ د­هد که تفکیک ساختارها، نباید منجر به نگاه تقلیلی نسبت به حوزه علمیه خواهران شود. تحقق آن منویات بلند، در گرو اعتماد و اعطای فرصت و اختیار تجربه ­کردن به طلاب خواهر در عرصه­ های مختلف سیاستگذاری، برنامه ریزی تا مدیریت های اجرایی است. لذا قطعا می­ توان امور خواهران را به خودشان واگذار کرد و با تحمّل و پذیرش هزینه­ های احتمالی، امکان حضور نقش ­آفرین آنان را در مجامع، شوراها و مجموعه ­های تصمیم ­ساز و تصمیم­ گیر مراکز حوزوی و کشوری فراهم ساخت.

تجربه موفق این مشارکت و واگذاری ها در شورای سیاست گذاری و مرکز مدیریت خواهران می تواند راه آینده را هموارتر نماید. اما متاسفانه بایدعرض کنم  که استمرار و سیطره همان نگاه درجه دومی به طلاب خواهر در برخی مسئولان و بزرگان مانع ایجاد زمینه ها و فرصت های لازم برای انجام وظیفه مطلوب شده است.

اساس معارف حوزوی مبتنی بر دو اصل فهم و ابلاغ دین است که باید بر این اساس برنامه زندگی را تنظیم کرده و توان مدیریت زندگی دین مدارانه را در خود ایجاد کنیم، چرا که در غیر این صورت رقبا به میدان آمده و افراد را به خود جذب می­ کنند. رقیبانی که معارف دینی را انتزاعی معرفی کرده ­و با تولید برنامه‌های گسترده سعی در القای این معنا داشته‌اند. امروزه افرادی مخاطب حوزه­ ها هستند که بیش از نسل­ های قبل، پرسش‌گر،‌ تحلیل‌گر و‌نقّاد هستند.

بنابراین برتوجه بیشتر متولیان، سیاستگذاران و برنامه ­ریزان برای تحول در وضعیت موجود و تربیت طلاب بر اساس این دو اصل و توانمندی مدیریت زندگی در سطح فردی و اجتماعی؛ به امور ذیل تاکید می گردد:

 تنوع بخشی به نظام ­های آموزشی حوزه، تعمیق برنامه ­های موجود، احیای سنت­ های اصیل حوزوی، توجه به نقش تلاش و تکاپوی فردی طلاب در طراحی برنامه­ های درسی، فرار از شیوه آموزشی انبوه ­خوان و حفظ ­محور و اهمیت به برنامه ­های مهارت ­بخش.

وجود حداقل یکصد هزار طلبه خواهر با انگیزه و مشتاق خدمت به جامعه، ظرفیتی بی‌بدیل برای ایجاد مراکز تربیت مبلغ است. مبلغاتی که می توانند با تسلط بر زبان­ های زنده دنیا و آشنا به فرهنگ جوامع مختلف، معرف الگوی زن مسلمان ایرانی بوده و بخشی از نیاز بانوان را –به ویژه در بستر فضای سایبری- برآورده سازند.

تدبیری آینده ­پژوهانه همراه با ساختار، ابزار و لوازم مناسب و پشتیبانی از طلاب خواهر، می ­تواند منجر به جریان سازی و سازماندهی استعدادهای درخشان و انگیزه­­های ناب باشد. تا بدینوسیله فرزندان معنوی شما بتوانند با امید، نشاط و بالندگی بیشتر اهداف بلندتان را خصوصا در تحقق گام دوم انقلاب محقق سازند. تلاش­های فردی گرچه بسیار ارزشمند است، اما در دنیای امروزکافی نیست. تبلیغ اثربخش، فراگیر، مستمر، روشمند، متنوع و متناسب با امکانات روز و اقتضائات و نیاز نسل امروز، به سیاست­گذاری و برنامه­ ریزی علمی و فرهنگی نیاز دارد. بنابراین درخواستمان این است که توانمندی ها و قابلیت های طلاب خواهر به رسمیت شناخته شده و دیده شود، چرا که معتقدیم زنان می توانند نقش های ملی و بین المللی خود را در فرصت مناسب نشان دهند.

و در خاتمه سلام همه مشتاقان دیدار حضرتتان در حوزه ­های علمیه خواهران سراسر کشوررا ابلاغ کرده، استمرار این توفیق را برای همه دوستانم و دعای خیرتان را در حق مردم این مرز وبوم، به ویژه بانوان سرزمینم را خواستارم  و سلامتی وطول عمرتان را از درگاه احدیت مسئلت می دارم. و به نیابت از همه خواهران طلبه به روح بلند آیت الله شرعی موسس پرتوان، خدوم و با اخلاص حوزه های علمیه خواهران درود می فرستم.