others/content
نسخه قابل چاپ

برای انجام پاراف رهبر انقلاب بر کتاب «پایی که جا ماند»

مراسم اهدای تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «پایی که جا ماند»، روز دوشنبه سیزدهم شهریورماه در مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به منظور تجلیل از نویسنده‌ی‌ این کتاب برگزار شد.

در این جلسه که برخی مسئولان کشوری و نمایندگان رهبر معظم انقلاب و نیز دست‌اندرکاران انتشار این کتاب حضور داشتند، حجت‌الاسلام رحیمیان -نماینده‌ی رهبر انقلاب در بنیاد شهید و جانبازان و آزادگان- متن تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی را به نویسنده‌ی کتاب اهدا کرد. سردار سیدیحیی رحیم صفوی -دستیار و مشاور نظامی رهبر معظم انقلاب- دکتر مجتبی رحماندوست -نویسنده و کارشناس امور جانبازان- حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی، آقای محسن مؤمنی -رئیس حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی- حجت‌الاسلام علی شیرازی -نویسنده و پژوهشگر- و نیز سید ناصر حسینی‌پور –نویسنده‌ی کتاب- و همسر او در این جلسه حضور داشتند.

در این مراسم حاضران به گفت‌وگو درباره‌ی کتاب «پایی که جا ماند» پرداختند و هر یک از نقطه نظر خود، به تبیین ارزش‌های آن پرداختند. در آغاز این مراسم، علیرضا مختارپور -نویسنده و کارشناس مسائل فرهنگی- ضمن برشمردن دلایل برگزاری چنین جلسه‌ای اظهار داشت: این مجلس به بهانه‌ی تجلیل از کتاب «پایی که جا ماند» به اشاره و إذن رهبر معظم انقلاب تشکیل شده است.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/20914/C/13910613_0120914.jpg
او در ادامه‌ی سخنانش و ضمن تجلیل از خانواده‌ی ایثارگر سید ناصر حسینی‌پور اظهار داشت: «این خانواده خانواده‌ی عجیبی است. خانواده‌ای که هم مبارز قبل از انقلاب در آن وجود دارد؛ برادر ایشان سید قدرت‌الله حسینی‌پور. هم رزمنده در این خانواده هست که البته همه‌ی خانواده هستند. حضور پدری با پنج فرزند پسرش در پنج خط مختلف، موضوعی منحصر به فرد است. این خانواده مجروح هم دارد. سابقه‌ی جانبازی هم در این خانواده هست. شهید هم در این خانواده هست؛ برادر دیگر نویسنده سید هدایت‌الله حسینی‌پور است که در سال ۱۳۶۶ به شهادت رسیده است. آزاده و اسیر هم در این خانواده هست. علاوه بر همه‌ی این‌ها، خانواده‌ی حسینی‌پور شرف سیادت را هم دارند. این هم که در مورد خانواده می‌گویم، به خاطر این است که رهبر انقلاب در پایان یادداشت‌شان بر این کتاب نوشته‌اند: از جمله کارهای لازم درود و سلام بر خانواده‌ی مجاهد و مقاوم حسینی‌پور است.»

دکتر مجتبی رحماندوست سخنران دیگر این نشست بود. او به توضیح در مورد موضوعات بکر و محورهای مهم روایت‌های کتاب پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت: «اولین چیزی که برای من جالب بود، تقدیمه‌ای شجاعانه، عارفانه و مؤمنانه و سنت‌شکن بود که کتاب به یک شکنجه‌گر عراقی تقدیم شده است.»

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ابوترابی‌فرد نیز در سخنانش ضمن برشمردن روحیه‌ی آزادگان ایرانی در بند رژیم صهیونیستی و تأثیرات معنوی آن‌ها در نظامیان عراقی، به ذکر خاطرانی از برادر مرحوم خود، آزاده‌ی سرافراز حاج علی‌اکبر ابوترابی پرداخت. او «عزت» را روح کلی حاکم بر این کتاب دانست و تأکید کرد: « سطر سطر این کتاب آقای سید ناصر حسینی‌پور امید بی‌نهایت به رحمت خدای متعال و قدرت او را به نمایش می‌گذارد.»

حجت‌الاسلام رحیمیان در بخش دیگر این جلسه سخن را ادامه داد و گفت: «ما همچنان نیازمند روحیه‌ی ایثارگری دفاع مقدس هستیم. ما همچنان نیازمند روحیه‌ی جهاد و شهادتی مثل روحیه‌ی سیدناصر حسینی‌پور هستیم.» نماینده‌ی رهبر انقلاب در بنیاد شهید و امور آزادگان و جانبازان اظهار داشت: «نویسنده‌ی کتاب مراحلی را طی کرده است که علی‌القاعده باید به شهادت می‌رسید؛ کما این‌که همه‌ی دوستان ایشان در همان صحنه‌ها به شهادت رسیدند، اما این دست تقدیر الهی بود که باید این شهید با جانبازی و سختی‌هایش زنده بماند تا بعدها پشت صحنه‌ی جنگ و ناگفته‌های دفاع مقدس را برای نسل‌های آینده بگوید و ماندگار کند.»

در پایان این نشست، سید ناصر حسینی‌پور –نویسده‌ی کتاب- ضمن برشمردن پیشینه و فکر نوشتن کتابش گفت: «من با این دیده‌بانی در اردوگاه‌های عراق سعی کردم دیده‌بان صادقی برای حوادث و اتفاقات اطرافم باشم و اگر افسر عراقی یک لبخند به من زد، آن را هم فراموش نکرده‌ام و در کتابم آورده‌ام.»
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/20914/C/13910613_2120914.jpg
کتاب «پایی که جا ماند» یادداشت‌های روزانه‌ی سید ناصر حسینی‌پور در اردوگاه‌ها و زندان‌های مخفی عراق است که انتشارات سوره‌ی مهر آن را منتشر کرده است. او این کتاب را که شرح روزهای سخت اسارت خود در دست صدامیان و بعثیان عراقی است، از روی ۲۳ برگه‌ یادداشت‌برداری کرده است. او این ۲۳ برگه را که مخفیانه و روی کاغذهای سیگار نوشته بوده، در عصای خود پنهان کرده تا به‌دست زندانبان‌ها نیفتد و بالاخره توانسته آنها را با خود به ایران بیاورد.

«پایی که جا ماند» در ۷۶۸ صفحه و در سال۱۳۹۰ منتشر شده است. این محصول دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه‌ی هنری در سال گذشته بیش از بیست بار تجدید چاپ شده و علاوه بر متن روزنوشت‌ها، تصاویر و اسنادی از روزهای اسارت این آزاده‌ی جانباز را نیز پیش روی خوانندگان می‌گذارد.

به مناسبت اهدای لوح تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «پایی که جا ماند»، پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب پرونده‌ای را در دست انتشار قرار داده است. برای دیدن پرونده‌ی «پایی که جا ماند» این‌جا را کلیک کنید.
....
نام پرونده : پایی که جا ماند
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی