others/content
نسخه قابل چاپ

|اخبار روزانه منطقه|

معاون کلینتون به خاورمیانه می‌آید

مروری بر اخبار خاورمیانه در روز سه‌شنبه، 1390/3/24

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif صدها هزار یمنی خواستار محاکمه رئیس‌جمهور شدند
صدها هزار یمنی در اکثریت شهرهای مهم این کشور دست به تظاهرات زدند و خواستار محاکمه خانواده و مشاوران رئیس‌جمهور یمن شدند. این تظاهرات، بزرگ‌ترین تظاهرات پس از خروج علی عبدالله صالح از یمن به مقصد عربستان سعودی جهت مداوای جراحات و سوختگی‌های ناشی از حمله به کاخ ریاست‌جمهوری یمن بوده است.
آسوشیتدپرس گزارش داد که وضعیت جسمی رئیس‌جمهور یمن به طور کلی «باثبات» بوده اما دچار مشکلاتی در ناحیه گلو شده که ماهیت آن هنوز مشخص نیست.
با خروج صالح از یمن، این کشور با وجود خانواده و مشاوران وی درگیر یک جنگ قدرت میان حامیان رئیس‌جمهور و مردم یمن شده که خواستار پایان حکومت ۳۳ساله صالح هستند.

در عین حال واشنگتن‌پست از اعزام هیئت تحقیق اف‌بی‌آی آمریکا به یمن برای بررسی بقایای حمله به کاخ ریاست‌جمهوری یمن خبر داده است. به نوشته این روزنامه، این هیئت اکنون در صنعا در حال بررسی شواهد است تا «بتواند ردپایی از القاعده به دست بیاورد.» این در حالی است که روز گذشته، خبر دستگیری برادر ناتنی رئیس‌جمهور یمن منتشر شده بود. برخی تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که رئیس‌جمهور یمن به دنبال دخالت غرب در امور داخلی این کشور به بهانه القاعده است تا از این طریق نیز بتواند بیداری اسلامی مردم را سرکوب نماید.


https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif نگرانی ارتش بریتانیا نسبت به آینده عملیات در لیبی
همزمان با ابراز نگرانی رهبران نظامی ناتو از ادامه عملیات در لیبی، این نیروها به نزدیکی محل اقامت معمر قذافی در پایتخت لیبی حمله کردند. دریادار مارک استن‌هوپ، از افسران ارشد نیروی دریایی بریتانیا به مردم این کشور هشدار داده که ارتش بریتانیا با وجود مشکلات مالی و کاهش بودجه و هزینه‌های جنگ افغانستان، اگر سرنوشت عملیات لیبی تا آخر تابستان مشخص نشود، تصمیم سختی در قبال این عملیات باید اتخاذ نماید.

همچنین آسوشیتدپرس گفت که نیروهای ناتو در شرق پایتخت لیبی، اعلامیه‌هایی را پخش کرده‌اند که از نیروهای دولتی خواسته تا پست‌های خود را در خارج از شهر زلیتن در نزدیکی بندر مصراته (که در کنترل شورشیان است) ترک کنند.

به گزارش رویترز نیز نیروهای حامی معمر قذافی نیز دست‌کم پنج موشک به تونس شلیک کرده‌اند. دولت قذافی معتقد است که شورشیان، بخشی از تسلیحات خود را از تونس وارد لیبی می‌کنند. در عین حال اینترفکس نیز گزارش داده که قذافی نسبت به آغاز مذاکرات فوری و بدون پیش‌شرط با ناتو و شورای انتقالی ملی در بنغازی اعلام آمادگی کرده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بیش از نود اتهام علیه دیکتاتور ساقط شده تونس
رئیس‌جمهور فراری تونس، آخر خرداد در دادگاهی نظامی- مدنی به اتهاماتی مانند قتل، پنهان‌کاری، قاچاق مواد مخدر و غیره به صورت غیابی محاکمه خواهد شد. نخست‌وزیر تونس در این رابطه گفت: درخواست استرداد بن‌علی به کشور عربستان، که پس از فرار در آن‌جا اقامت گزیده، ارسال شده اما تا کنون بدون پاسخ مانده است. زین‌العابدین بن‌علی، ۲۳ سال بر تونس حکومت کرد اما با آغاز بیداری اسلامی در این کشور، به عربستان سعودی فرار کرد. وزارت دادگستری تونس اعلام کرده که ۹۳ مورد اتهام علیه وی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سوءاستفاده از قدرت، توطئه علیه امنیت ملی، پنهان‌کاری، پول‌شویی، قاچاق مواد مخدر و قتل اشاره کرد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif حرکت وحدت‌بخش قوی‌ترین جبهه سیاسی مصر
قوی‌ترین و سازماندهی‌شده‌ترین جنبش اسلامی مصر اعلام کرد که با یکی از احزاب قدیمی لیبرال این کشور ائتلاف خواهد کرد تا «مجلس بعدی مصر، نماینده تمامی ملت مصر با تمایلات و نیروهای سیاسی مختلف باشد.» این در حالی است که پیش از این، برخی از چهره‌های غربی مدعی می‌شدند إخوان‌المسلمین مصر به دنبال قلع و قمع فضای سیاسی مصر و محدود کردن آن است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif معاون کلینتون به خاورمیانه می‌آید
خوزه فرناندز، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا قرار است با مقامات کویتی و مسئولان بخش خصوصی این کشور ملاقات نماید. همچنین قرار است وی به تونس و مراکش نیز سفر کند.
 
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی