others/content
نسخه قابل چاپ

با حضور دبیر علمی همایش و خبرنگاران

نشست خبری همایش نظریه بیداری اسلامی برگزار شد

دبیر علمی همایش بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام و رهبری از برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور آیت‌الله مهدوی کنی خبر داد و از خانم دکتر زهرا مصطفوی، علی‌اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل به عنوان دیگر مهمانان این همایش نام برد.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif جنبش نرم‌افزاری و بومی‌سازی علوم انسانی در نظریه بیداری اسلامی نهفته است
دکتر موسی نجفی با بیان این که همایش مذکور به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای 24 اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار می‌شود، ادامه داد: موضوع بیداری اسلامی از دو منظر «عام» (سیاسی) و «نظریه‌پردازی» قابل بررسی است و بسیاری از مسائل به صورت منسجم در آن قابل طرح است. البته اندیشه سیاسی امام و رهبری و نسبت این نظریه در اندیشه این دو بزرگوار نیز دیگر ابعاد این قضیه را تشکیل می‌دهد.
وی با اشاره به جایگاه و اهمیت نظریه‌پردازی در موضوع بیداری اسلامی افزود: نظریه‌پردازی یک جاده یکطرفه نیست که همیشه از سوی استراتژیست‌های غربی به ما برسد، بلکه ما نیز باید نظریه‌پردازی کنیم و نظریات خود را به آنها ارائه دهیم. بنابراین در ذات این تفکر، جنبش نرم‌افزاری و بومی‌سازی علوم انسانی نیز نهفته است.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif «نظریه‌ بیداری اسلامی» جزو واحدهای دانشگاهی قرار گیرد
دبیر علمی همایش تأکید کرد: تبیین آکادمیک نظریه‌ بیداری اسلامی می‌تواند برای رشته‌های مرتبط دانشگاهی مطرح شود و موضوع پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری قرار گیرد و حتی به عنوان واحد دانشگاهی نیز مطرح شود. در حوزه‌های علمیه نیز این موضوع قابل طرح است.
این استاد دانشگاه افزود: صدور این نظریه منسجم به دانشگاه‌های کشورهای عربی و غربی ضروری به نظر می‌رسد، زیرا آنها دیدگاه‌های خاص خودشان را دارند که اکثرا به فلسفه‌‌های لیبرال ـ دموکراسی منتهی می‌شود.
نجفی افزود: باید نسبت وقایعی که پیرامون ما رخ می‌دهد را با خودمان بسنجیم تا بتوانیم دید کلان به آن موضوع داشته باشیم.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif سیر تحول بیداری اسلامی در «فرهنگ واژه‌ها»ی مقام معظم رهبری نمایان است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با بیداری اسلامی نظیر  وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و صدا و سیما گفت: این نهادها با بیداری اسلامی درگیر هستند اما پر کردن خلأ بررسی نظری این واقعه با برگزاری همایش‌هایی مانند همایش «بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام و رهبری» قابل رفع است.

این استاد دانشگاه با تأکید بر ضرورت ترسیم تمدن اسلامی آینده و افقی که ایران اسلامی به سمت آن در حرکت است، گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، کشورهای غربی پس از فروپاشی شوروی رقیبی برای خود متصور نیستند و اکنون می‌طلبد که با ترسیم و ارائه نظریه بیداری اسلامی،‌ آن‌ها را متوجه اشتباه خود کرد.

وی افزود: در افکار رهبر انقلاب مجموعه‌ای از «فرهنگ واژه‌ها» دیده می‌شود که از فرهنگ سکولار غربی دور است و بهتر می‌تواند سیر تحول بیداری اسلامی را نشان دهد.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif ایران اسلامی کانون بیداری‌های اسلامی
نویسنده کتاب «اندیشه دینی و سکولاریسم در حوزه معرفت‌ سیاسی و غرب شناسی» با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر وجود سه نوع استعمار «کهنه»، «نو» و «فرا نو» گفت: بیداری اسلامی پاسخی به هر سه نوع این استعمارهاست، در صورتی که غربی‌ها می‌خواهند حرکت ضد استعماری در این انقلاب‌ها را با عناوینی مانند «بهار عربی» و «جنبش آزادی‌خواهی» تعریف کنند و علت اصلی که وجود استعمار و رژیم‌های مستبد است را به حاشیه ببرند.
نجفی، ایران اسلامی را کانون بیداری‌های اسلامی دانست و با اشاره به نقش تأثیرگذار آن تأکید کرد: «انقلاب اسلامی» هم معلول بیداری اسلامی است و هم خود یک موج جدیدی از بیداری اسلامی راه انداخته است. بنابراین رهبری این نظام که فقیهی فرزانه و صاحب نظر هستند الگوی سیاسی نظام اسلامی و آینده آن از بیانات ایشان قابل استخراج هست.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif وصول 350 مقاله توسط دبیرخانه همایش
نجفی با اشاره به اعلام فراخوان همایش «بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام خمینی و آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» در 9 ماه پیش ادامه داد:  350 مقاله به ما رسیده که 60 مقاله برگزیده شده است و در 10 موضوع دسته‌بندی و به صورت کتاب چاپ می‌شود.
https://farsi.khamenei.ir//ndata/home/1391/1391021911512d5d1.jpg
وی «مؤلفه‌ها، فلسفه‌ تاریخ و بیداری اسلامی»، «اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»، «نهضت‌ها و امواج تاریخی بیداری اسلامی»، «انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی»، «نظام‌سازی و مردمسالاری، نمادها و الگوهای بیداری اسلامی»، «بیداری اسلامی، تمدن اسلامی و نقد غرب»، «ظرفیت‌ها و ادبیات جدید بیداری اسلامی»، «آرمان‌های متعالی و وحدت اسلامی در بیداری اسلامی»، «آسیب‌های بیداری اسلامی،‌دشمنان و نظریه‌های رقیب» و «بیداری اسلامی، روابط بین‌الملل و معادلات جهانی و منطقه‌ای» را به ترتیب فصول دهگانه این کتاب نام برد.
وی با اشاره به استقبال دانشجویان سطوح عالی از این همایش گفت: از فضلای حوزوی و نخبگان دانشگاهی داخل کشور در این همایش مقالات متعددی رسیده است البته به علت استقبال دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از همایش، بخشی از همایش به ارائه 8 مقاله دانشجویی اختصاص دارد.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif برگزاری 3 نشست تخصصی در همایش
نجفی در بخش پایانی این نشست ضمن تشریح برخی برنامه‌های روز همایش گفت: 3 نشست تخصصی «ابعاد اندیشه سیاسی بیداری اسلامی» « سیر تاریخی بیداری اسلامی» و «ابعاد بین‌المللی بیداری اسلامی » در همایش برگزار و 60 مقاله در آنها ارائه می‌شود که چکیده آنها به  3 زبان ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی عدم حضور مهمانان خارجی در همایش گفت: بیداری اسلامی سه مرحله دارد: نهضت اسلامی، نظریه اسلامی و تمدن اسلامی. ما در کشور خودمان در مرحله 2 و  3 قرار داریم اما کشورهای عربی هنوز در مرحله نخست به سر می‌برند. بنابراین مهمانان خارجی آن بعد تئوریک که مد نظر ماست را ندارند، زیرا اکثرا در فضاهای لیبرال و چپ جدید قرار دارند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif حضور فرزند گرامی حضرت امام خمینی(ره) در اختتامیه همایش
نجفی در پایان با اشاره به برخی مهمانان حاضر در همایش گفت: مراسم افتتاحیه همایش بیداری اسلامی با حضور آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در مراسم پایانی نیز اساتیدی همچون «علی اکبر ولایتی»، «غلامعلی حداد عادل» و «حسن رحیم پورازغدی» حضور دارند. خانم دکتر زهرا مصطفوی (فرزند گرامی حضرت امام خمینی رحمه‌الله) نیز از مهمانان ویژه همایش است.
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی