others/content
نسخه قابل چاپ

حجت‌الاسلام سید امید مؤذنی دبیر اجرایی بزرگداشت آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای:

فقر اسناد در معرفی شخصیت‌های بزرگ علمی و دینی اندوهبار است

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤذنی، دبیر اجرایی بزرگداشت آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای در نشست پیش‌همایش بزرگداشت این عالم فرزانه گفت: از اهداف این نشست‌ها فراهم نمودن مقدمات معرفی شایسته‌تر این عالم ربانی به‌منظور هم‌افزایی و مشارکت علما و دغدغه‌مندان در معرفی علما و شخصیت‌های ارجمند کشور و به‌ویژه ایشان است.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif وی با اشاره به ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی گفت: یکی از بزرگترین آسیب‌های فرهنگی در هر جامعه این است که پیشینه و ریشه‌های فرهنگ جامعه به‌خوبی معرفی نشود و نسبت به داشته‌ها و میراث معنوی‌مان دچار غفلت شویم و ازاین‌رو برای جلوگیری از این آسیب ضرورت دارد که برای شناخت و معرفی عالمان ربانی که هر یک حلقه‌ای از سلسه مبارک عمل به سنت و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده‌اند، به‌طور ویژه اقدام کنیم.

وی افزود: همان‌طور که سلسله مبارکه علما در تاریخ به حفظ و انتشار سخنان گهربار معصومین (ع) و حفظ نظری این معارف اهتمام داشتند، با تلاش برای تحقق معارف، اخلاق و سلوک اهل‌بیت (ع) در وجود خودشان، تحقق عینی این معارف را نسل‌به‌نسل ادامه داده‌اند؛ یعنی سخن و معارف اهل‌بیت(ع) را عمل کرده‌اند و با تمام وجود و با معیار تقوا و پرهیز نشان داده‌اند که عمل به معارف اهل‌بیت(ع) چه حیات طیبه‌ای را برای انسان رقم می‌زند.

دبیر اجرایی بزرگداشت آیت‌الله حاج سید جواد حسینی خامنه‌ای گفت: وقتی می‌خواهیم درباره افرادی چون آیت‌الله حاج سید جواد حسینی خامنه‌ای صحبت کنیم با فقر اسناد مواجه هستیم، درحالی‌که ایشان شخصیت بزرگی هستند و نبود منابع درباره ایشان اندوهبار است.

مؤذنی با اشاره به ابعادی از اهمیت شخصیت آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای، گفت: ایشان تا ٣٧سالگی که در نجف بودند از علمای تراز اول شیعه اجازه اجتهاد گرفته‌اند که این نشان‌دهنده عظمت علمی ایشان است و در عرصه اخلاقی و سلوکی هم اگر بخواهیم در عصر حاضر شخصیت نمونه‌ای را در ویژگی‌های مثل زهد و تقوا مثال بزنیم نمی‌توانیم از ایشان یاد نکنیم.

وی با اشاره به فشارهای دوره رضاخانی بر علما، گفت: ایشان در دوران خفقان پهلوی و با همه دشواری‌های آن زمان‌ بر حفظ لباس روحانیت اصرار کردند و فرزندان‌شان را نیز معمم کردند تا این سلسله جلیله علم قطع نشود. ایشان پس از بازگشت از نجف بیش از ۵۰ سال در مشهد حضور داشتند که در این دوره از ابتدا تا انتها، حتی روزی که فرزندشان رئیس‌جمهور کشور می‌شوند، تغییری در زندگی زاهدانه ایشان دیده نمی‌شود. البته متأسفانه ابعاد مختلف این سلوک‌و‌منش به دلیل غفلتی که بوده آن طور که باید ثبت و ضبط نشده است.

حجت‌الاسلام مؤذنی افزود: خاندان آیت‌الله حاج سید جواد حسینی خامنه‌ای خاندانی علمی هستند و امروز از این خاندان، فقیهی عالی‌مقام در جایگاه رهبری جهان اسلام هستند، اما گذشته از شخصیت رهبر معظم انقلاب، سایر اعضای این خاندان مانند پدر و برادر آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای نیز از علما و شخصیت‌های مهم معاصر در دوران مشروطه بوده‌اند که باید از منظر خاندانی نیز به این شخصیت توجه ویژه‌ای شود.

وی در ادامه با تبیین فرآیند برگزاری این بزرگداشت، گفت: این ستاد از سال گذشته به همت مؤسسه پژوهشی‌فرهنگی انقلاب اسلامی در مشهد و با همکاری کتابخانه و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، علمای حوزه علمیه خراسان، نمایندگی ولی فقیه در خراسان و تبریز، تشکیل و از همان ابتدا فعالیت‌های پژوهشی آن آغاز شد که تاکنون حاصل کار این ستاد انجام بیش از ۱۰۰ مصاحبه و گردآوری بیش از ۳۰۰ قطعه سند در ارتباط با ایشان است.

دبیر اجرایی بزرگداشت آیت‌الله خامنه‌ای با ارائه فهرستی مختصر از تلاش‌های پژوهشی ستاد بزرگداشت، افزود: از جمله اسناد مهمی که در این مدت یافت شده می‌توان به برخی آثار علمی و اجازات اجتهاد آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای و علمای خاندان ایشان اشاره کرد. افزون بر آثار علمی مربوط به ایشان، اسناد مختلفی مانند حدود ۵۰ نامه از ایشان به شاگردشان مرحوم آیت‌الله نصرالله شبستری به‌دست ‌آمده که در نوع خود حاوی مطالب ارزشمندی است. همچنین مقداری از تقریرات ایشان از دروس فقه و اصول آیت‌الله نائینی موجود است که متأسفانه ناقص است و امیدواریم با همکاری کسانی که با ایشان ارتباط داشتند و به‌واسطه این نشست اطلاعات بیشتری در این‌باره کسب کنیم.

وی افزود: فعالیت‌های پژوهشی ستاد در شهرهای تبریز، مشهد، تهران و قم در حال انجام است و همچنان پذیرای مقالات پژوهشگران علاقه‌مند در زمینه پژوهش‌های مرتبط به آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای هستیم.

حجت‌الاسلام مؤذنی در ادامه با اشاره به محصولاتی که برای این بزرگداشت تا کنون تهیه شده است، افزود: یادنامه‌ای حاوی مقالات و مصاحبه‌های متعددی گردآوری شده که در زمان همایش اصلی منتشر خواهد شد. همچنین آثار علمی ایشان و خاندان‌شان مانند کتاب حاشیة‌القوانین پدر ایشان در دست تحقیق و آماده‌سازی برای انتشار است. کتاب داستان‌های کوتاه از زندگی ایشان و مستندی تصویری درباره زندگی و زمانه ایشان نیز از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده ستاد بزرگداشت است که هم‌زمان با برگزاری همایش منتشر خواهد شد.

دبیر اجرایی بزرگداشت آیت‌الله حاج سید جواد حسینی خامنه‌ای گفت: با یاری خداوند متعال همایش بزرگداشت در سال جاری برگزار خواهد شد و از همه کسانی که می‌توانند در این راستا فعالیتی داشته باشند، دعوت به همکاری و درخواست می‌کنیم از طریق دبیرخانه ستاد با ما مرتبط شوند.
 
....
نام پرونده : نشست پیش‌همایش بزرگداشت آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی