جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور در تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۶با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. رهبر انقلاب نخبگان را نور چشمان ملت خواندند و با تأکید بر لزوم تمرکز جامعه علمی و نخبگان برای یافتن راهحلهای علمی مشکلات مختلف فرمودند: «آن چیزی که نخبه را نخبه میکند، صرفاً استعداد و ظرفیّت ذهنی نیست. خیلیها هستند استعداد دارند و این ضایع میشود، آن چیزی که نخبه را نخبه میکند، علاوهی بر استعداد و ظرفیّت ذهنی، قدرشناسی از این حقیقت و از این نعمت است؛ از این [نعمت] قدرشناسی بشود و بر اساس آن، کار و تلاش انجام بگیرد. نخبه آن کسی است که قدر استعداد را میداند، آن را به کار میاندازد و با همّت بالا و قبول زحمت و قبول مجاهدت، خودش را به یک نخبه تبدیل میکند.»
در این دیدار و پیش از سخنان رهبر انقلاب، چند تن از نخبگان و محققان رشتههای مختلف، دیدگاههای خود را بیان کردند. یکی از این افراد سرکار خانم فائزه فداکار، معلم و دارنده مدال نقره المپیاد کشوری بود. پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR متن و فیلم این سخنان را منتشر میکند.
اینجانب بهعنوان نماینده جمع عظیمی از معلمان و دانشجو معلمان ایران عزیز اینجا هستم تا ضمن ابلاغ سلام گرم ایشان به مراد و محبوبشان، تحلیلی از وضعیت وزارت آموزشوپرورش و گزارشی پیشنهادی به عرضتان برسانم.
محور اوّل، وضعیتشناسی حکمرانی آموزشوپرورش الف. وضعیت داخلی
آنچه در وضعیت موجود نظام آموزشوپرورش قابل مشاهده است، فرآیندی است که در آن متغیرهای شکلدهنده نظام اداره در آموزشوپرورش به وضعیت بحرانی رسیده است. در اینباره به چند مورد اشاره میکنم:
۱. سرمایه اجتماعی: بهدلیل عدم صداقت در رفتارها و نیز ناباوری نسبت به توان عمومی معلمان در جریان اداره کشور، متأسفانه وضعیت اعتماد عمومی جامعه معلمی که کنشگران اصلی نظام تعلیم و تربیت بهشمار میروند بهشدت کاهش یافته است، تا آنجا که دستگاه آموزشوپرورش که پس از انقلاب اسلامی مهمترین منبع تأمین نیروی انسانی مورد وثوق جمهوری اسلامی بوده است، امروز به منتقد و معترض وضع موجود تبدیل شده است.
۲. نیروی انسانی: در حال حاضر، کمبود دویست هزار نیروی معلم از یکسو و بازنشستگی حدود سیصد هزار نفر از معلمان تا پایان چهار سال آینده از سوی دیگر، وضعیت اسفناکی را برای شروع سال تحصیلی امسال در اکثر مناطق آموزشی ایجاد کرده است، تا آنجا که در بسیاری از مناطق شهری کشور تراکم کلاسی مدارس از چهل نفر عبورکرده و در بسیاری از مناطق روستایی، مدارس شش پایه با یک معلم اداره میشود.
۳. مخاطب، دانشآموز: به گزارش وزیر سابق آموزشوپرورش، بیش از سه میلیون نفر از دانشآموزان کشور در برنامه شاد حضور ندارند. بر اساس گزارش وزارت ارتباطات هم، حدود سه میلیون از دانشآموزان دیگر علیرغم حضور در شاد، ناشاد در عمل حضور و بروزی ندارند؛ یعنی بیش از چهل درصد از دانشآموزان آیندهساز ما بیش از یکسالونیم است که از فرآیند قابلقبول تربیت رسمی و عمومی محروم گشتهاند.
۴. سرمایه مدیریتی: میتوان گفت بحران مدیریتی و کمبود نیروی انسانی باکفایت جهت اداره این دستگاه به چند دلیل ایجاد شده است:
۴-۱. تعطیلکردن و آسیبرساندن به فرآیند تربیت نیروی انسانی و تربیت معلم از نیمه دوم دهه هفتاد.
۴-۲. با فرض مطلوب در نظر گرفتن سابقه کاری بیست سال به بالا برای حضور در لایه ستاد وزارتخانه و همچنین مدیریت کل آموزشوپرورش، متأسفانه آخرین فرصت حضور جریان انقلابی به حدود دوازده سال پیش آغاز دولت دهم برمیگردد که طبیعتاً همه آنها بازنشسته شدهاند و در هشت سال گذشته نیز اجازهای برای حضور نسل بعدی انقلابی داده نشده است.
۴-۳. مهاجرت طیف وسیعی از جریان نخبگانی نیروی انسانی آموزشوپرورش به خارج از آن در دهه هشتاد بهدلیل ضعف و یا عدم امکان ساختاری وزارت آموزشوپرورش برای اغناء و ارضای توانمندیهای ایشان.
۴-۴. عدم اعتماد به جامعه معلمی بهعنوان کنشگران اصلی نظام تربیت رسمی کشور جهت ورود به عرصه طراحی، سیاستگذاری، اجرا و مدیریت.
ب. وضعیت خارجی
آنچه در تحلیلهای موجود درباره تحولات حکمرانی و شواهد ملموس در ارتباط با تغییرات قابل درک است، عزم جدی نظام سلطه برای واردکردن بشریت به دوره جدیدی از استعمار موسوم به عصر مجازی است که آن را از تغییر فرآیندهای تربیتی هویتی به نفع نظام سرمایهداری آغاز نموده است. سال ۱۳۹۸، چندین کمپانی غولپیکر مانند گوگل و هوآوی برای شکلگیری دنیای تربیتی-هویتی آینده ذیل اراده یونسکو رسماً وارد ائتلافی تحت عنوان ائتلاف جهانی برای آموزش شدهاند که در آن اعلام شده است، امروز بهترین فرصت برای پیادهسازی اهداف سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ است.
در جمعبندی باید گفت که آموزشوپرورش در موقعیت بحرانی قرار گرفته است. از خارج از مرزها نظام سلطه بهدنبال طراحی نوع جدیدی از حکمرانی در دنیاست که شروع آن را در تغییر حکمرانی تربیتی میداند و در داخل بهدلیل تضعیف و به مرز بحران رسیدن عناصر نگهدارنده و اصلی آموزشوپرورش خصوصاً در دولت گذشته که به نظر میرسد پدیده نفوذ در گلوگاههای آموزشوپرورش وجودداشته، این سازمان در موقعیت بحرانی قرار گرفته است. تحلیل روند نشان میدهد که اگر وزیر دولت آقای رئیسی درکی از این اتفاقات نداشته باشد، در چند سال آینده متغیرهای نگهدارنده نظام تربیت رسمی کشور که خاکریز رسمی هویتساز جمهوری اسلامی است، به مرز فروپاشی میرسد. در این صورت، تنها نسخه موجود اداره مدلهای تجویزی پروژه جهانیسازی مانند خرید خدمات آموزشی و پتهای نمودن آموزش است. به فرموده رهبری حکیم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷، در عرصه تعلیم و تربیت یک جنگ وجود دارد که این جنگ را باید جدی گرفت.
محور دوم گزارش پیشنهادی
۱. شکلگیری شبکه معلمان انقلابی، تحولخواه و تحولفهم: حدود چهار سالی است که این مسیر در فضای نسل نومعلم در دانشگاه فرهنگیان شکلگرفته که توانسته است با ورود به موضوع و انتظار انقلاب اسلامی در باب تحول بنیادین در نظام آموزشوپرورش شبکهای کنشگر و مسئله فهم در نوع خود بهوجود بیاورد که گزارش آن، وقت مجزایی را میطلبد.
۲. تحول جدی در سازوکار تربیت معلم متناسب با ایده کارآمد انقلاب اسلامی: از آنجا که هر ایده تحولی نظریه پایهای میطلبد، در این باب باید در ابتدا از معلم نظریه پایه شکل بگیرد. نظریه گرانسنگ معلمی شغل انبیاست که در کلام امام خمینی رحمتالله نظریه گرانسنگی است که لازم است سطح نقشآفرینی معلم متناسب با این نظریه تعریف شود و برای این امر فرآیند شکلگیری و توسعه هویت معلمی مشخص گردد. به نظر میرسد تا کیفیت حضور و نقشآفرینی معلمی معین نباشد، نمیتوانیم شأن معلمی را به کفایت ارتقاء دهیم.
۳. بازسازی سازوکارها و طراحیها بر محور عدالت اجتماعی: به نظر میرسد برای شروع تحول جدی در نظام آموزشوپرورش، یکی از نقاط مهم و راهبردی شروع بازنگری و سپس با هم نگری در روندها و ساختارها و نظامات سیاستگذاری، تصمیمگیری و اجرا، متناسب با شاخصههای عدالت اجتماعی است.
۴. شکلگیری اتاق عملیات نظام تربیتی: با عنایت به طراحی نظام سلطه برای هضم و هدم جریان مقاومت، لازم است اتاق عملیاتی برای اصلاح و بازنویسی سند تحول بنیادین متناسب با طراحی شکلگرفته ایجاد گردد بهگونهای که نهتنها طراحیهای صورت پذیرفته را به شکست برساند، بلکه با شکلگیری الگوی مقاومت تربیتی جبهه مقاومت، تربیتی مستضعفین علیه نظام سرمایهداری تحقق یابد.
رهبری عزیز، آنچه در این روزها فارغ از هیاهوهای سیاسی در حال شکلگیری است، رویش نسل جوانی است که به شکرانه حمایت بیدریغ شما از دانشگاه فرهنگیان بهعنوان سازه فعلی تربیتمعلم در حال تبدیلشدن به جبههای فراگیر از سربازان شما هستند که تمنای دیدار و گزارش مستقیم و دریافت رهنمون دارند. انشاءالله با عنایت حضرت ولیعصر و دعای شما در راه تربیت سربازهای ایران اسلامی با قلب و قلم خود عاشقانههایی مجاهدانه و خالصانه خواهیم سرود؛ چنانکه در این ایام نمونههای فراوانی را به تاریخ نشان دادیم. و منالله توفیق.
آقاجان از دنیای معلمی به دنیای شاگردی یک پل بزنم و بهعنوان شاگرد کوچک شما درخواستهایی دارم. چفیه و انگشتر را که هم برای خانواده و هم برای همسنگران در عرصه تعلیم و تربیت میخواستم، در کنار آن ممنون میشوم یک جلد کتاب از کتابخانه شخصی شما که مزیّن به دستخط شما باشد، به تبرک در کتابخانه شخصی خودم داشته باشم. خیلی متشکرم از توجه شما.