others/content
نسخه قابل چاپ

همت مضاعف، کار مضاعف

بهره‌گیری از ابزارهای تشویقی


ایران اسلامی در سه دهه‌ی اخیر، مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته؛ روندی رو به جلو و رو به رشد در مسیر توسعه. هم‌اکنون مردم و مسئولان برای اینکه گام‌های استوارتر و سریع‌تری را در این مسیر بردارند، باید همت و تلاش خود را در مقایسه با سال‌های گذشته افزون‌تر کنند و با جدیت بیشتری آن را پیش ببرند.

برای دستیابی به‌هنگام به اهداف جمهوری اسلامی، باید با کارشکنی‌های دشمنان و مخالفان نظام به‌صورت جدی‌ مقابله و رویارویی کرد. برای این منظور راهی جز تلاش بیشتر و همت افزون‌تر وجود ندارد. رهبر معظم انقلاب در انتخاب نام امسال بر این نکته تأکید کردند که جز با کار، تلاش و همت مضاعف نمی‌توان عرصه‌های مختلف توسعه‌ی علمی و فناوری را فتح و محقق کرد.
هرچه تلاش مردم یک جامعه‌ی در حال رشد بیشتر و همت آنها مضاعف باشد، لازم است که نظام مصرفی چنین جامعه‌ای نیز سامان‌یافته و قانونمند باشد. از این رو وجود یک ارتباط منطقی و علمی میان تلاش و بازدهی بیشتر و مصرف صحیح‌تر بدیهی است.

ساماندهی نظام مصرف
با نگاهی به نام‌های برگزیده شده برای سال‌های گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب، می‌توان به پیوستگی و ارتباط منطقی میان این نام‌ها پی برد. طبیعتاً برای حرکت مطلوب و مستمر در مسیر توسعه‌ی کشور، آن هم زمانی که دشمنان نظام موانع مختلفی را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد کرده‌اند، لازم و ضروری است که ضمن مقابله با محدودیت‌ها و موانع و افزودن بر همت و کار، نظام مصرفی جامعه را نیز به یک نظام سازمان‌یافته، منطقی و قانونمند تبدیل کرد.

شعار معروف «صرفه‌جویی کم مصرف کردن نیست، درست مصرف کردن است» نه‌تنها دقیقاً با شعار اصلاح الگوی مصرف ارتباط نزدیک دارد، بلکه در ادامه‌ی شعار امسال نیز هست. یعنی هرچه تلاش مردم یک جامعه‌ی در حال رشد بیشتر و همت آنها مضاعف باشد، لازم است که نظام مصرفی چنین جامعه‌ای نیز سامان‌یافته و قانونمند باشد. از این رو وجود یک ارتباط منطقی و علمی میان تلاش و بازدهی بیشتر و مصرف صحیح‌تر بدیهی است.

شعار همت و کار مضاعف در سال جاری باید در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی متجلی شود. همت و تلاش را نمی‌توان به یک عرصه‌ی خاص محدود کرد. به‌طور طبیعی لازم است که تمام عرصه‌های فعالیت و حرکت جامعه پویا شوند و فعالیت و تلاش برای دستیابی به اهداف را در آن عرصه بیشتر و مضاعف کنند.

اولویتِ عرصه‌های فرهنگی
بر اساس باورهای جامعه‌ی اسلامی، بنیان‌های فرهنگی می‌توانند اساس و زیرساخت حرکت در عرصه‌های یاد شده باشند. عرصه‌ی فرهنگی یک بستر و نظام زیربنایی در مبانی فکری و اعتقادی اسلام و تشیع به شمار می‌رود. از این رو طبیعی است که اگر بحث اولویت‌گذاری برای تلاش و همت مضاعف در عرصه‌ای مطرح باشد، به نظر می‌رسد یک حرکت و فعالیت فرهنگی پرتلاش، بیشتر مورد نظر رهبر معظم انقلاب باشد.

مسئولان همواره برای تحقق شعارهای برگزیده شده برای نام سال‌ها تلاش کرده‌اند. به‌ویژه دولت تحقق این شعارها را با تلاش و جدیت بیشتری در سیاست‌های خود پیگیری می‌کند. اینکه دولت و تمام مسئولان و دست‌اندرکاران کشور با تلاش بیشتر و جدیت مضاعف تلاش ‌کنند و تحقق نام سال و اهداف نظام را دنبال کنند، می‌تواند الگو و انگیزه‌ای برای دیگر بخش‌ها و آحاد جامعه‌ی اسلامی نیز باشد.
عرصه‌ی فرهنگی یک بستر و نظام زیربنایی در مبانی فکری و اعتقادی اسلام و تشیع به شمار می‌رود. از این رو طبیعی است که اگر بحث اولویت‌گذاری برای تلاش و همت مضاعف در عرصه‌ای مطرح باشد، به نظر می‌رسد یک حرکت و فعالیت فرهنگی پرتلاش، بیشتر مورد نظر رهبر انقلاب باشد.

همت و کوشش برای تحقق اهداف عالیه‌ی نظام و سندهای ملی کشور و همچنین حرکت در مسیر توسعه‌یافتگی ایران اسلامی، باید بیش از پیش و بهتر از گذشته ادامه یابد. در عین حال باید برای شناسایی و ارتباط با آن دسته از افرادی که همت بیشتر و تلاش مضاعف دارند، تلاش کرد و با تشویق آنان و قوت‌بخشی به انگیزه‌های آنها، بستر مناسبی برای فرهنگ‌سازی در جهت کار و تلاش مضاعف را در جامعه فراهم آورد.

در مجموع برای عملیاتی کردن هرچه بهتر شعار امسال در روزهای باقی‌مانده، نخست مسئولان باید همت و کار مضاعف را نصب‌العین خود قرار دهند و با جدیت بیشتر در راستای تحقق این شعار گام بردارند. در مرحله‌ی بعدی باید به افرادی که شعار همت و کار مضاعف را جامه‌ی عمل می‌پوشانند، بیشتر توجه نمود تا انگیزه‌ای باشد هم برای خود آنها و هم برای دیگران.
در اين رابطه بخوانید :
....
نام پرونده : همت مضاعف، کار مضاعف
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی