others/content
نسخه قابل چاپ

عضو بنیاد علمی نخبگان

گفتمان علمی باید دغدغه جامعه شود

سخنان عضو بنیاد علمی نخبگان در محضر رهبر انقلاب

رهبر بزرگوار؛ جهاد دانشگاهی در هر عرصه‌ای که وارد شده است فرهنگ‌ساز بوده و ثمره‌ی باور شما به اینکه «ما می‌توانیم» در جهاد تبلور یافته است. کیست که نداند اگر حمایت ویژه‌ی جناب‌عالی نبود امروز سلول‌های بنیادی در کشور شکل نمی‌گرفت. خوشبختانه امروز در جهاد دانشگاهی مراکز تحقیقاتی متعددی داریم که در مرزهای دانش حرکت می‌کنند و نشان داده‌اند که با اندک حمایتی، تحولات کم‌نظیری را در عرصه‌ی پژوهش و فن‌آوری رقم می‌زنند.

یکی از این مراکز ارزشمند، مرکز تحقیقات سرطان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران است. همان‌گونه که می‌دانیم سرطان سومین عامل مرگ‌ و میر در کشور می‌باشد و در طی ده سال آینده شیوع آن سه برابر خواهد شد.

مشکل سرطان فراتر از اعداد مربوط به مرگ و میر آن است؛ چراکه از یک‌سو به دلیل هزینه‌های سنگین درمانی، آسیب شدیدی به عملکرد اقتصادی خانواده می‌زند و از سوی دیگر به دلیل ابتلای بیماران به افسردگی و اضطراب منجر به افت کیفیت زندگی آنان می‌شود. درمان سرطان نیازمند همکاری نزدیک متخصصان رشته‌های مختلف می‌باشد و فرزندان شما در مرکز تحقیقات سرطان جهاد دانشگاهی در طی بیش از یک دهه فعالیت علمی توانسته‌اند به موفقیت‌های شگرفی در عرصه‌ی تشخیص، درمان و حمایت از بیماران سرطانی دست یابند. به عنوان مثال پس از تحریم کیت‌های تشخیص سرطان از سوی غرب، محققان جهاد دانشگاهی سرافرازانه خود اقدام به تولید این کیت‌های تشخیصی که برای تعیین نوع درمان و استمرار آن ضروری است، نموده‌اند و در حال حاضر در مراحل نهایی کارآزمایی بالینی خود قرار دارد.

نیاز به رویکرد پژوهش‌محور
اگر این مرکز از حمایت‌های مادی و معنوی لازم برخوردار گردد نه تنها در کشور می‌تواند منشأ خدمات بزرگی به بیماران باشد بلکه با تولید علم در زمینه‌های ژنتیک سرطان و درمان‌های پیشرفته‌ی سلولی و مولکولی، می‌تواند زمنیه‌ی تأسیس مرکز خاورمیانه‌ای سرطان برست را که از برنامه‌های جهاد دانشگاهی است هرچه زودتر فراهم آورد.
ان‌شاءالله در این مرکز همگام با وزارت بهداشت که متولی اصلی سلامت جامعه است تلاش خواهیم کرد در جهان اسلام سرآمد باشیم.
امروز در جهاد دانشگاهی مراکز تحقیقاتی متعددی داریم که در مرزهای دانش حرکت می‌کنند و نشان داده‌اند که با اندک حمایتی، تحولات کم‌نظیری را در عرصه‌ی پژوهش و فن‌آوری رقم می‌زنند.

از دیگر مراکز فعال در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران مرکز تحقیقات لیزر پزشکی و مرکز تحقیقات ژنتیک در سرطان است که هر دوی این مراکز در حال حاضر توانسته‌اند با جذب نخبگان بین‌اللملی جهش‌های پژوهشی ارزشمندی را در عرصه‌های نوین پزشکی رقم زنند. امید آن می‌رود که با حمایت از این رویکردهای فاخر در عرصه‌ی‌ پژوهشی شاهد ارزش‌آفرینی‌های نوین در حوزه‌های فوق باشیم.

سال‌ها تأکید جناب‌عالی بر تقویت بنیه‌ی علمی و پژوهشی کشور بحمدالله اثرات خود را نمایان ساخته است، اما شایسته خواهد بود با تأکید دوباره‌ی حضرت‌عالی عرصه‌ای فراهم گردد تا گفتمان علمی در کشور به دغدغه‌ی اجتماعی تبدیل شود. مسلماً برای نهادینه شدن رویکرد پژوهش‌محور در همه‌ی ارکان جامعه نیازمند بسیج علمی و حرکت جهادی فراگیر هستیم.
در پایان ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار این‌جانب قرار داده شد، جمع‌بندی موارد فوق را به عرض می‌رسانم:

1. استمرار حمایت پدرانه از فرزندان خود در جهاد دانشگاهی
2. حمایت از تأسیس مرکز خاورمیانه‌ای سرطان در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران
3. حمایت از ایجاد بسترهای لازم برای تسریع در پژوهش‌های نوین در مراکز تحقیقات لیزر پزشکی و ژنتیک در سرطان جهاد دانشگاهی
4. توصیه و تشویق نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی به همکاری تنگاتنگ و بیش از پیش با جهاد دانشگاهی
 
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی