others/content
نسخه قابل چاپ

گفت‌وگو با ابوالعینین شعیشع، بسیونی و طاروطی

ایران و نشر وحدت اسلامی با قرآن

"پیر قرآن کریم" لقبی است که رهبر انقلاب به ابوالعینین شعیشع داده‌اند. او از قاریان به‌نام و استادان برجسته‌ی علم قرائت در جهان اسلام است. 86 سال دارد و هنوز هم در مسجد سیده‌ زینب مصری به قرائت قرآن می‌پردازد. استاد شعیشع رئیس اتحادیه‌ی قراء مصر، عضو مجلس عالی امور اسلامی و رئیس مرکز بین‌المللی قرآن کریم مصر هم هست و بارها برای قرائت و داوری مسابقات بین‌المللی قرآن به ایران آمده است.
استاد احمد‌محمد بسیونی از قاریان معروف کشور مصر است که تاکنون بارها در کشور ما نیز به قرائت پرداخته‌. 57 ساله است و از 10 سالگی حافظ کل قرآن شده است. او هم‌اکنون استاد دانشگاه الازهر مصر می‌باشد.
دکتر عبدالفتاح الطاروطی از قاریان مشهور کشور مصر است که در کشور ما نیز از چهره‌های شناخته شده‌ی قرائت به‌شمار می‌رود. او سال گذشته به ایران آمد و در شهرهای مختلف به قرائت پرداخت.

- از چه زمانی و چگونه وارد وادی قرآن شدید؟

شعیشع: قرائت قرآن را از نوجوانی آغاز کردم. هرجا قرآن تلاوت می‌شد، حضور می‌یافتم و به تلاوت قاریان گوش می‌دادم.

بسیونی: پدرم قاری قرآن بود و من در خانواده‌ای قرآنی رشد و نمو یافتم. با پدرم که هنوز در قید حیات است به قرائت قرآن می‌پرداختیم و کسب فیض می‌نمودیم. مدتی نیز با رادیو و تلویزیون همکاری داشتم.

طاروطی: از سال 1984 و از زمان نوجوانی با قرآن و تجوید آن عجین بودم.

- به نظر شما تأثیر تلاوت نیکو و روان بر مستمعین چیست؟

شعیشع: تلاوت زیبا تأثیر زیادی بر روی شنوندگان دارد. شنونده‌ی قرآن نیز اجر و پاداش دارد و آن‌ها- قاری و مستمع- سربازی از سربازان خدا محسوب می‌شوند. چون قرآن جایگاه بسیار والایی نزد خداوند دارد.

بسیونی: تأثیر زیادی بر شنوندگان دارد. آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. اگر قرائت قرآن با رعایت احکام و تجوید و مناسب با شأن آیه خوانده شود، تأثیرات بسیار خوبی بر شنوندگان دارد.

- حفظ قران کریم چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟

شعیشع: حفظ یا قرائت قرآن تأثیر بسیار زیادی بر جنبه‌های گوناگون زندگی انسان دارد. انسانی که قرآن می‌خواند، از کارهای غیراسلامی و غیراخلاقی اجتناب می‌کند. حافظ و قاری قرآن باید فردی جدی، محترم، پاک و بزرگ‌وار باشد و در سخن گفتن دقت کند.

بسیونی: حفظ قرآن در زندگی من خیر و برکت زیادی داشته و من در سایه‌ی برکت قرآن زندگی کرده‌ام. قرآن برای کسی که بخواهد هدایت شود، هدایت‌گر است و دستاویز محکمی برای کسی است که به آن تمسک می‌جوید.

طاروطی: قرآن در زندگی من خیر و برکت زیادی داشته و باعث سعادت‌مندی است. قرآن سرچشمه‌ی خیر و برکت برای ما، اسلام و تمامی مسلمین است.


- چگونه انسان می‌تواند خود را به تدبر در قرآن آراسته کند؟

شعیشع: انسان وقتی قرآن تلاوت می‌کند باید معنی و مفهوم آن را بداند. اهمیت موضوع تدبر و فهم قرآن از حفظ و قرائت آن بیشتر است. برای حافظ و قاری یک اجر نوشته می‌شود اما برای فردی که در قرآن تدبر می‌کند، خداوند دو اجر ثبت می‌کند.

بسیونی: انسان وقتی قرآن تلاوت می‌نماید اگر در آیات تدبر کند، پنجره‌ی جدیدی بر قلبش گشوده می‌شود و با تمام وجود کلام خداوند را درک می‌کند.

طاروطی: تدبر در قرآن موضوع مهمی است و قرآن کریم خودش اشاره به این موضوع دارد که آیا در آیات قرآن تدبر نمی‌کنید؟ به هنگام تلاوت قرآن، به تفسیر و معنای آن نیز باید توجه کرد تا حلاوت و شیرینی داشته و ثواب بیشتری ببرید.

- در مصر چه برنامه‌هایی برای گسترش فرهنگ حفظ و قرائت قرآن کریم اجرا می‌شود؟

شعیشع: در مصر قاریان و حافظان را تشویق و در تمامی زمینه‌ها رعایت حال آن‌ها را می‌کنند. قرآن بهترین الگوی جوان‌ها است. در ایران هم بحمدالله این‌چنین است. به هر شهری که سفر می‌کنی تهران، مشهد و... مردم علاقه‌ی وافری به قرآن و قاریان دارند و مشتاق شنیدن صوت قرآن هستند.

بسیونی: این‌جا دفتری مختص قرآن و آموزش‌های قرآنی داریم؛ هم‌چنین مدارس قرآنی فعال هستند. قاریان قرآن برای نشر فرهنگ قرآنی جلسات زیادی برگزار می‌کنند.

طاروطی: در مصر انستیتوهای قرآن فعال است و چند کانال ماهواره‌ای خصوصاً "شبکه‌ی الرحمة" در شبانه‌روز برنامه‌های قرآنی دارند. مدرسان و معلمان قر‌آن در سراسر کشور به امر قرآن می‌پردازند. خادمان قرآن درمصر زیادند.

- شما بارها به ایران آمده‌اید. فضای قرآنی کشور ما ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا از دیدار با رهبر انقلاب خاطره‌ای دارید؟

شعیشع: شما در ایران شوق به قرائت و حفظ قرآن کریم دارید و این موضوع حائز اهمیتی است. به نظر من ایران یکی از کشورهای بسیار مهم و فعال در راستای نشر وحدت اسلامی ازطریق قرائت و حفظ قرآن محسوب می‌شود. زیرا قرآن، قانون امت اسلامی است و خداوند همیشه از ما می‌خواهد که جزء سربازان قرآن باشیم.

یادم هست اولین باری که به ایران آمدم به بیت رهبری رفتیم و با ایشان دیدار نمودیم. دیدار بسیار خوبی بود. از خداوند متعال آرزوی سلامتی، توفیق، خیر و برکت را برای ایشان دارم.

بسیونی: شما در ایران اهتمام خوبی به قرآن کریم دارید. با برگزاری مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن در این زمینه تلاش‌های زیادی دارید. برای قاریان و حافظان قرآن اهتمام و احترام زیادی قائل می‌شوید که تمامی این‌ها خدمت به قرآن است.

در دیداری با قاریان مصری در بیت‌ رهبری به محضر ایشان رفته بودیم. در آن مجلس من قرآن تلاوت می‌کردم و ایشان با تمام وجود اشک می‌ریختند. این موضوع نشانگر علاقه‌ی شدید رهبر انقلاب اسلامی به قرآن و عجین بودن ایشان با قرآن و مفاهیم قرآنی است.

طاروطی: بسیار خوب است. شما قاریان بسیار خوب و ممتازی دارید که لحن زیبایی دارند.

سال گذشته که به مناسبت میلاد امام حسین(ع) با آیت‌الله خامنه‌ای دیداری داشتیم، با روی باز ما را پذیرفتند و خوش‌آمد‌گویی گرمی داشتند. نماز مغرب و عشاء را به امامت ایشان ادا نمودیم. بعد ایشان قرآن تلاوت کردند که تلاوت بسیار خوبی بود. تلاوتی که مورد رضای خدا و رسولش است. خداوند ایشان را حمایت کند و در پناه قرآن و اسلام حفظ نماید.

- از این‌که پاسخگوی پرسش‌های ما بودید، سپاس‌گزاریم.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی