
حضرت آیتالله خامنهای در سومین جلسه از مباحث نبوت، پس از بیان فلسفه نبوت، آثار نبوت بر نبی (بعثت در نبوت)؛ به آثار نبوت بر اجتماع پرداختند: «بعد از آنی که این انقلاب در او به وجود آمد، آن وقت نوبت آن است که همین انقلاب در محیط خارجی انجام بگیرد. همان تحولی که در روح نبی ایجاد شد، باید به یک شکلی با یک وضع خاصی، در متن واقعیتِ اجتماع انجام بگیرد و این همان مطلبی است که ما اسم آن را گذاشتیم رستاخیز اجتماعی نبوت.» حضرت آیتالله خامنهای در ادامه با ذکر دو نوع جامعه اجتماعی در بشریت، تفاوت حکومت جاهلی و حکومت نبوی را شرح داده و انبیاء را تبدیلکننده جامعهی طبقاتی به توحیدی دانستند؛ در نهایت با بررسی اختیار انسان، مجموعهی قوانینی تحت عنوان حق را جهت راهنمایی بشر تعریف کردند و حق را قانون منطبق بر سرشت و باطل را قانونی خلاف فطرت دانستند.|
جلسه شانزدهم: رستاخیز اجتماعی نبوت باطل را به حق برگرداندن! |
||||||
| آیات این جلسه | آیات ۱تا۶ سوره مبارکه قصص | |||||
| واژگان کلیدی | حق و باطل | نظام طبقاتی | نظام جاهلی | رستاخیز اجتماعی | نظام توحیدی | مستضعف |
| آیه | نکات کلیدی | |||||
|
تلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْمُبِینِ (۲) این است آیههای کتاب روشن. نَتْلُوا عَلَیْکَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ (۳) بخشی از ماجرای عظیم موسی و فرعون را برطبق حقیقت بر تو فرو میخوانم برای مردمی که میگروند. |
|
|||||
|
إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ (۴) همانا فرعون برتری میگرفت بر روی زمین و مردمان را به طبقه و گروهها تقسیم کرد. یک طبقه را مورد ستم و در پنجهی ضعف و ناتوانی میگرفت. پسران آنان را میکشت و زنانشان را زنده نگه میداشت. همانا او از مفسدان [تباه کنندگان فطرت و زندگی و جهان] بود. |
|
|||||
|
وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ (۵) و اراده بر آن است که بر مستضعفان و آنان که در پنجهی ضعف و ناتوانی نگاه داشتهاند، منت نهیم و آنان را رهبران و پیشوایان (زمامداران) قرار دهیم و آنان را میراثبران (حکومت و قدرت) بسازیم. |
|
|||||
|
وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الأَرْضِ وَنُرِی فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم ما کَانُوا یَحْذَرُونَ (۶) و آنان را در زمین، متمکن و مستقر نمائیم و به فرعون و هامان و سپاهیانشان چیزی را که از آن پرهیز میکردند، بنمایانیم. |
|
|||||
بخشی از بیانات آیتالله خامنهای در روز ۵۳/۰۷/۱۲ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد:
هجرت؛ راه مسلمان زیستن
ولایت طاغوت یا ولایت الله؟
ولیامر یعنی اجراکننده فرمان خدا در جامعه
جامعه دارای ولایت؛ مظهر همه نیکیهای انسانی
امام؛ قلب امت اسلامی
ولایت یعنی بههمپیوستگی و همجبههگی یک عده انسان
مؤمن بودن یعنی پایبندی به تعهدات ایمانی نبوت
پیروزی همیشگی حق!
پیروزی در گرو ایمان و صبر!
شیطان یعنی قدرتهای شرآفرین!
توحید؛ سرانجامی در آغاز
رهایی از زنجیره اطاعت غیر خدا
قطعنامه توحیدی
آزادی از عبودیت غیر خدا
خداوند صاحب اختیار عالم است
خدا عمل مؤمنین را ضایع نمیکند
شناخت هدف، لازمه سعادت انسان
مؤمن واقعی در مقابل «همه» احکام خدا احساس تعهد میکند
عمل به تکلیف، شرط تحقق وعدههای الهی
فقط ایمان آگاهانه باقی میماند
ایمان نقطه آغاز حرکت انسان
تقوای الهی یعنی مجهز بودن در مقابل گناه