
حضرت آیتالله خامنهای در روز میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیهالسلام سومین بحث از سلسله سخنرانیهای خود در ماه مبارک رمضان را پیرامون مسئلهی نبوت، از فلسفهی نبوت آغاز کردند. ایشان با بیان اینکه «نبوت یکی از اصول همهی ادیان است؛... بلکه بالاتر از اصل؛ اصلاً دین بدون اعتقاد به نبوت معنایی ندارد. دین یعنی آن برنامهای، آن مسلکی، آن مکتبی، آیینی که به وسیلهی پیامآوری از طرف خدای متعال رسیده؛ پس پیامآور و از سوی خدا آمدن، این جزو عناصر ذاتی دین است، اصلا قوام دین به این است.» بیان میدارند که حواس ظاهری و غرایز نهانی و برتر از آن، دانش و معرفت بشر برای هدایت وی به سر منزل سعادت بسنده نیست و آدمی به هدایتی فراتر از هدایت خرد که راهبر خرد باشد؛ نیازمند است و این هدایت، وحی است. نبی به موجب این نیاز، مبعوث میگردد و برنامهای را که برآورنده این نیاز است اجرا میکند.|
جلسه چهاردهم: فلسفه نبوت دانش بشری برای هدایت کافی نیست |
||||
| آیات این جلسه | آیه ۲۱۳ سورهی مبارکهی بقره | |||
| واژگان کلیدی | وحی | غریزه | اصل نبوت | عقل و دین |
| آیه | نکات کلیدی | |||
|
کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ ۚ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ ۖ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ ۗ وَاللَّهُ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ(۲۱۳) آدمیان همه یک امت بودند. (مایهی برابر و نیاز مشابهی داشتند.) پس خداوند پیامبران را برانگیخت. مژدهرسانان و بیمدهندگان. و با آنان کتاب را نیز بر طبق جریان حق فرستاد. تا میان مردم درباره آنچه با یکدیگر در آن اختلاف ورزیدهاند حکم و قضاوت کنند. و در آن (کتاب یا مسائل پاسخ داده شده) اختلاف نکردند مگر آنان که کتاب و دین خدا به آنان داده شده بود. پس از آنکه دلیلها و حجتهای روشن در دسترس آنان قرار گرفته بود از روی تعدی و ستیزهگری فیما بین خودشان، پس خدا آن کسانی را که ایمان آوردند، به آنچه در مورد حق در آن اختلاف داشتند، به اذن و رخصت خود هدایت کرد و خدای هرکه را بخواهد به راه راست هدایت میکند. |
|
|||
بخشی از بیانات آیتالله خامنهای در روز ۵۳/۰۷/۱۰ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد:
هجرت؛ راه مسلمان زیستن
ولایت طاغوت یا ولایت الله؟
ولیامر یعنی اجراکننده فرمان خدا در جامعه
جامعه دارای ولایت؛ مظهر همه نیکیهای انسانی
امام؛ قلب امت اسلامی
ولایت یعنی بههمپیوستگی و همجبههگی یک عده انسان
مؤمن بودن یعنی پایبندی به تعهدات ایمانی نبوت
پیروزی همیشگی حق!
پیروزی در گرو ایمان و صبر!
شیطان یعنی قدرتهای شرآفرین!
توحید؛ سرانجامی در آغاز
تشکیل کارخانه انسانسازی
رهایی از زنجیره اطاعت غیر خدا
قطعنامه توحیدی
آزادی از عبودیت غیر خدا
خداوند صاحب اختیار عالم است
خدا عمل مؤمنین را ضایع نمیکند
شناخت هدف، لازمه سعادت انسان
مؤمن واقعی در مقابل «همه» احکام خدا احساس تعهد میکند
عمل به تکلیف، شرط تحقق وعدههای الهی
فقط ایمان آگاهانه باقی میماند
ایمان نقطه آغاز حرکت انسان
تقوای الهی یعنی مجهز بودن در مقابل گناه