
در جلسهی سوم از بحث توحید، آیتالله خامنهای با بیان این موضوع که توحید طولانیترین و مفصلترین بحث سراسر قرآن از لحاظ سخن و تعداد آیات است و این توحید عقیدهای متضمن تعهد و مسئولیت است، فرمودند: «اگر قرار شد توحید یک عقیدهای باشد که به دنبال خود تعهدی را... به ارمغان میآورد، پس باید فهمید و دانست، که این مسئولیت و تعهد و این تکلیف چیست.»|
جلسه دهم: عبادت و اطاعت انحصاری خدا قطعنامهی توحیدی |
|||||||
| آیات این جلسه | آیات ۲۸ تا ۳۱ و ۳۵ سورهی مبارکه یونس | ||||||
| واژگان کلیدی |
تکالیف و مسئولیتهای فرد موحد |
حقوق اساسی |
نظم اجتماعی |
نفی عبودیت خدا نماها |
عبودیت غیر خدا |
قطعنامهی توحیدی |
شیطان |
| آیه | نکات کلیدی | ||||||
|
وَ یَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمیعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذینَ أَشْرَکُوا مَکانَکُمْ أَنْتُمْ وَ شُرَکائُکُمْ و روزی که همهی آنان را (در قیامت) گرد آوریم. آنگاه به کسانی که برای خدا شریکی قائل شدند گوییم |
|
||||||
|
فَزَیَّلْنا بَیْنَهُمْ وَ قالَ شُرَکاؤُهُمْ ما کُنْتُمْ إِیّانا تَعْبُدُونَ(۲۸) پس میان آنها جدائی افکنیم و شریکان پنداری آنان گویند: شما ما را عبادت نمیکردید. |
|
||||||
|
فَکَفى بِاللّهِ شَهیداً بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ إِنْ کُنّا عَنْ عِبادَتِکُمْ لَغافِلینَ(۲۹) میان ما و شما خدا گواهی بسنده است که ما از عبادت شما غافل و بیخبر بودیم. |
|
||||||
|
هُنالِکَ تَبْلُوا کُلُّ نَفْس ما أَسْلَفَتْ وَ رُدُّوا إِلَى اللّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ(۳۰) و در آن هنگام هر کسی هر آنچه از پیش انجام داده، میآزماید. و بازگردانیده شوند بسوی خدا، مولای حقیقیشان و هر آنچه به دروغ میبستند، همه از ایشان گم و ناپدید گردد. |
|
||||||
|
قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الأَرْضِ أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ الأَبْصارَ بگو چه کسی آنان را از آسمان و زمین روزی میدهد؟ یا چه کسی شنوایی و بینائیها را در قبضهی اختیار دارد؟ |
|
||||||
|
وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ و چه کسی برون میآورد زنده را از مرده و مرده را از زنده |
|
||||||
|
و َ مَنْ یُدَبِّرُ الأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللّهُ و چه کسی امر (جهان) را تدبیر می کند؟(در تکوین) خواهند گفت: خدا |
|
||||||
|
فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ(۳۱) بگو: پس چرا پروا نمی کنید؟ (و غیر او را به ارادهی امر جهان در تشریع انتخاب مینمایید) |
|
||||||
|
قُلْ هَلْ مِنْ شُرَکائِکُمْ مَنْ یَهْدی إِلَى الْحَقِّ بگو: از میان این شریکان پنداری،چه کسی بسوی حق راهبر میشود؟ |
|
||||||
|
قُلِ اللّهُ یَهْدی لِلْحَقِّ بگو: خدا به سوی حق راهبری میکند. |
|
||||||
|
أ َ فَمَنْ یَهْدی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لایَهِدِّی إِلاّ أَنْ یُهْدى فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ(۳۵) پس آیا کسی که به حق راهبری میکند شایستهتر است که پیروی شود یا آنکه خود راه نمییابد مگر آنکه راهبری شود؟ پس شما را چه میشود؟ چگونه قضاوت میکنید |
|
||||||
بخشی از بیانات آیتالله خامنهای در روز شنبه ۵۳/۰۷/۰۶ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد:
هجرت؛ راه مسلمان زیستن
ولایت طاغوت یا ولایت الله؟
ولیامر یعنی اجراکننده فرمان خدا در جامعه
جامعه دارای ولایت؛ مظهر همه نیکیهای انسانی
امام؛ قلب امت اسلامی
ولایت یعنی بههمپیوستگی و همجبههگی یک عده انسان
مؤمن بودن یعنی پایبندی به تعهدات ایمانی نبوت
پیروزی همیشگی حق!
پیروزی در گرو ایمان و صبر!
شیطان یعنی قدرتهای شرآفرین!
توحید؛ سرانجامی در آغاز
تشکیل کارخانه انسانسازی
باطل را به حق برگرداندن
دانش بشری برای هدایت کافی نیست
تأثیرات نگاه توحیدی در دل خویشتن!
حکم قاطع اسلام؛ همه یکسان و برابرند!
خداوند صاحب اختیار عالم است
خدا عمل مؤمنین را ضایع نمیکند
شناخت هدف، لازمه سعادت انسان
مؤمن واقعی در مقابل «همه» احکام خدا احساس تعهد میکند
فقط ایمان آگاهانه باقی میماند
ایمان نقطه آغاز حرکت انسان
تقوای الهی یعنی مجهز بودن در مقابل گناه