others/content
نسخه قابل چاپ

گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی/22

رفتارهای متناقض حکومت‌های عربی / گزارش بیست و دو

حکومت نظامی در بحرین در حالی لغو شد که مردم این کشور از اسفند ماه سال گذشته شاهد سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی بحرینی و سعودی بوده است. نگاهی داریم به اخبار خاورمیانه در روز سه‌شنبه 90/3/10:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif افزایش نگرانی‌ها نسبت به بروز جنگ داخلی در یمن
با زیر پا گذاشته شدن توافق آتش‌بس میان رئیس‌جهور یمن و قبایل قدرتمند این کشور که خواهان خروج علی‌عبدالله صالح از قدرت هستند، نگرانی‌ها نسبت به احتمال بروز جنگ داخلی در این کشور افزایش یافته است. بروز خشونت در نیمه‌شب گذشته منجر به کشته شدن تعدادی و مجروح شدن صدها نفر شد. نیروهای دولتی به مقر خانواده حمید الاحمر، قوی‌ترین رقیب و مخالف صالح حمله کردند و درپی این یورش، نیروهای قبیله الاحمر نیز مجدداً تأسیسات و ساختمان‌هایی را که پیش از این تصرف کرده بودند و بعد از توافق آتش‌بس آن‌ها را تخلیه کرده بودند، تصرف نمودند.

سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که بیش از پنجاه نفر نیز از روز یک‌شنبه در شهر جنوبی تعز، پس از تلاش نیروهای دولتی برای تخریب اردوگاه معترضان و پراکنده کردن آنان با آب‌پاش، بولدوز و گلوله کشته شده‌اند.
شهر زنجبار نیز شاهد ادامه خشونت‌ها بود. دولت عبدالله صالح مدعی است این شهر به تصرف نیروهای القاعده درآمده است. دولت یمن با اعزام بالگرد و جنگنده به این شهر، مواضع شورشیان را بمباران کرد. این شهر شاهد سی کشته در درگیری‌های روزهای شنبه و یک‌شنبه بود.

حسین ایبیش در تحلیلی برای «اکنون لبنان» نیز نوشت: خشونت میان مردم یمن و اختلاف میان نخبگان این کشور درپی تحولات اخیر، احتمال تجزیه و تکه‌پاره شدن این کشور و بروز یک دوره طولانی درگیری پیچیده را افزایش داده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif افزایش خشونت‌ها در مراکش
سی‌ان‌ان گزارش کرد که نیروهای امنیتی مراکش در مواجه به معترضان، خشونت بیشتری به خرج داده‌اند. معترضان مراکشی گفته‌اند پلیس این کشور با موتورسیکلت و باتوم به مردم حمله‌ور شده‌اند. سخنگوی دولت مراکش در واکنش به این اظهارات، ضمن مقصر دانستن معترضان گفت که عملکرد معترضان، تحریک‌آمیز بود.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif لغو حکومت نظامی در بحرین
از روز چهارشنبه، حکومت نظامی در بحرین لغو شد. بحرین از اسفند سال گذشته و درپی بیداری اسلامی، شاهد سرکوب گسترده معترضان به وسیله نیروهای امنیتی بحرین و نیروهای نظامی عربستان سعودی بود. حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین درپی لغو حکومت نظامی در این کشور گفت: کشورهای عرب باید در مورد اصلاحات با یکدیگر مذاکره کنند. گسترش بیداری اسلامی در منطقه باعث شده تا دولت‌ها دست به رفتارهای مختلف و متناقض بزنند تا از قیام مردم جلوگیری کنند؛ این تغییر رفتار گاه تمکین به خواست مردم و گاه یورش به مردم بوده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif غربی‌ها دیگر انکار نکنند
ناتان براون در وب‌سایت نشریه فارن‌پالسی نوشت: رهبران دولت‌های غربی باید دست از انکار دیکتاتوری و مشکلات حامیان عرب خود بردارند. آقای براون تأکید کرد که سیاست‌های غرب نباید برای خوشایند رهبران عرب بلکه باید در جهت خواست جوامع عرب باشد. این مقاله تأکید می‌کند که رهبران غرب دیگر نباید نگران سران عرب باشند، باید نگران این باشند که مردم عرب چه می‌شنوند و چه می‌خواهند.
در اين رابطه بخوانید :
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی