others/content
نسخه قابل چاپ

گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی/8

به دنبال کشور جدیدی برای یگان دریایی خود باشید / گزارش روز هشتم

نگاهی به اخبار خاورمیانه روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰

روزنامه‌های واشنگتن‌پست و فایننشیال‌تایمز در مطالب جداگانه‌ای بر اهمیت استراتزیک آینده بیداری اسلامی در منطقه تأکید کرده‌اند. فایننشیال‌تایمز از نگرانی عربستان سعودی از آینده رژیم خود و حمایت‌های آمریکا خبر داده است. این در حالی است که روز سه‌شنبه، خبر تمدید بازداشت دیکتاتور سابق مصر و استراتژی ایران در منطقه، دیگر اخبار مهم خاورمیانه در روز گذشته هستند:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif «در دراز مدت، همه خواهیم مرد»
روزنامه فایننشیال‌تایمز در تحلیلی با اشاره به ذوق‌زدگی زودهنگام غربی‌ها از تحولات خاورمیانه و اکنون نگرانی‌ آن‌ها نوشته است: غربی‌ها قبول دارند که تحولات منطقه یک واقعه مهم و تاریخی و یک پیشرفت است اما مشکل این است که «در درازمدت، همه ما خواهیم مرد». این مقاله اشاره به پیامدهای منفی بیداری اسلامی برای غرب و به‌ویژه رژیم صهیونیستی در منطقه دارد. فایننشیال‌تایمز در ادامه از «روابط مشکل‌دار عربستان و آمریکا» می‌نویسد.
به نوشته این روزنامه، عربستان سعودی به شدت از این‌که آمریکا پشت مبارک در مصر [دیکتاتورهای حامی آمریکا در منطقه] را خالی کرد، عصبانی است و اکنون نگران آینده رژیم خود است که آمریکا را تهدیدی برای آن می‌بیند. این روزنامه در ادامه نوشته است که غرب و به‌ویژه آمریکا نیز اخیراً در توانایی عربستان برای ایفای نقش یک هم‌پیمان خوب دچار تشکیک شده‌اند؛ چراکه هم ثبات آن دچار خدشه شده و هم برخی سعودی‌ها در پی بیداری اسلامی، علیه آمریکا فعالیت می‌کنند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif هیچ سندی دال بر دخالت تهران در اعتراضات بحرین نیست
روزنامه واشنگتن‌پست در سرمقاله روز سه‌شنبه خود با اشاره به حضور ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین نوشت: اعتراضات بحرین و سرنوشت آن، نه تنها در آینده وقایع خاورمیانه مؤثر است بلکه قابلیت این را دارد که هم منافع آمریکا را تقویت کند و هم به آن ضربه بزند. واشنگتن‌پست در ادامه به سرکوب گسترده اعتراضات در بحرین اشاره کرده و گفته است که  از مجموع هفت‌هزار کارمند دولت بحرین، هزار نفر آنان به اتهام مشارکت در اعتراضات از کار خود اخراج شده‌اند.
واشنگتن‌پست تأکید کرده که دولت بحرین، مقابله با نفوذ و دخالت‌های ایران را توجیه سرکوب گسترده و محاکمه وسیع مخالفان خود کرده است اما تا به امروز هیچ سندی دال بر دخالت تهران در اعتراضات در خیابان‌های بحرین وجود ندارد. سرمقاله این روزنامه در پایان از دولت آمریکا خواسته به دنبال کشور جدیدی برای میزبانی یگان دریایی خود باشد و هم بالاخره زبان گشوده و به آنچه که در بحرین و عربستان سعودی می‌گذرد، اعتراض نماید.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif کاروان همبستگی از ایران به بحرین می‌رود
مهدی اقراریان، دبیر جمعیت یاوران انقلاب به خبرگزاری فارس گفت: کاروان همبستگی با بحرین از بندر بوشهر عازم بحرین خواهد شد. این کاروان، ضمن یاری رساندن به مردم بحرین، قصد دارد تا اشغال بحرین به وسیله عربستان سعودی را محکوم نماید. مسئولان این کاروان تأکید کرده‌اند که بعد از نماز ظهر و عصر روز دوشنبه 26 اردیبهشت، کاروان دریایی همبستگی با مردم مظلوم بحرین توسط یک کشتی به سمت بحرین حرکت خواهد کرد و پیام و نامه‌های ملت ایران را که حامل پیام همبستگی و حمایت از مردم مظلوم بحرین است را به سمت این کشور حمل خواهد کرد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تمدید بازداشت دیکتاتور مصر
یک منبع قضایی به رویترز گفت: دادستان مصر بازداشت حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق این کشور را به مدت ۱۵ روز دیگر تمدید کرده است. بازجویی از مبارک، بخشی از تفحص درباره عملکرد رژیم وی در رابطه با کشتن معترضین و اتلاف بیت‌المال است. بازداشت جمال مبارک، پسر وی نیز تمدید شده است. زهیر غرانه، وزیر سابق گردش‌گری مصر نیز به اتهام فساد مالی به پنج سال زندان محکوم شد. خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که آقای غرانه، با زیر قیمت فروختن یک زمین دولتی،‌۵۱ میلیون دلار از بیت‌المال مصر را تلف کرده بود.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ایران، تلاش‌ها برای تفرقه‌افکنی را ناکام می‌گذارد
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که تلاش‌ها برای تفرقه‌افکنی میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را با شکست مواجه خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه گفت: اسرائیل به دنبال تفرقه‌افکنی میان کشورهای منطقه است. وی به ملت‌های منطقه توصیه کرد تا درک درستی از تهدیدات داشته باشند. علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر دیدارهای مختلفی با سران قطر، عمان و امارات متحده عربی در رابطه با تحولات منطقه داشته است.
در اين رابطه بخوانید :
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی