others/content
نسخه قابل چاپ

گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی/11

ساختن غزه، ساختن مصر جدید است / گزارش روز یازدهم

نگاهی به اخبار خارومیانه در روز ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰

نماینده اوباما در مذاکرات موسوم به صلح خاورمیانه در حالی استعفا داد که روز جمعه، مصر و اردن شاهد فریادهای مرگ بر اسرائیل بود. تظاهرات گسترده مصری‌ها در قاهره، عملاً خواست جهان اسلام در قبال فلسطین و رژیم صهیونیستی را مطرح کرده است. نگاهی خواهیم داشت به اخبار روز جمعه خاورمیانه:


نمازگزاران مصری: ساختن غزه، ساختن مصر جدید است
میدان التحریر مصر که چندی پیش شاهد فریادهای مردم عصبانی از دیکتاتور مصر بود، روز جمعه محل گردهمایی هزاران مصری بود که برای اتحاد مصر و حمایت از فلسطین شعار سر می‌دادند. گروه‌های مختلف سیاسی مصر در این مراسم پرچم‌های مصر و فلسطین و همچنین دیگر کشورها همچون بحرین را حمل می‌کردند و خواهان پایان ظلم بر آنان شدند. بن ودمن، خبرنگار سی‌ان‌ان با اشاره به نادر بودن تظاهرات مصری‌ها در حمایت از فلسطین در زمان مبارک نوشت: اگر تظاهراتی هم برگزار می‌شد، برای هر یک نفر صد نفر پلیس در نظر گرفته می‌شد اما روز جمعه برای هر هزار نفر یک پلیس بود. شادی حمید، از تحلیل‌گران مسائل خاورمیانه نیز نوشت: میدان تحریر شاهد یکی از بزرگ‌ترین تجمعات ضداسرائیلی بود. مردم یک‌صدا شعارهایی علیه اسرائیل سر می‌دادند.

مردم حاضر در میدان تحریر، شعارهای «عازم بیت‌المقدس هستیم... میلیونی شهید می‌شویم» و «عباس، هنیه، اسلحه را زمین نگذارید» از دیگر شعارهای مصری‌ها بود. گروه‌های سیاسی اسلامی مصر، بانیان اصلی این تجمع بودند. نسخه انگلیسی روزنامه المصری الیوم نیز گزارش داد که گفتمان مسلط بر میدان تحریر در روز جمعه و نماز جمعه، کاملاً در حمایت از فلسطین و اسلامی بوده است.

لورن بوهن، خبرنگار «کایرو رویو» نیز نوشت: ماشین‌ها در مرز مصر و فلسطین (گذرگاه رفح) پرچم فلسطین را به احتزاز در می‌آورند. یک راننده تاکسی گفت: «إن‌شاءالله جنگ خواهد شد و در کنار فلسطینیان خواهیم ایستاد.» یک فعال سیاسی در مصر نیز به آقای بوهن گفت که ما باید مصر را بسازیم، اما ساختن غزه هم ساختن مصر جدید است.
سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره نیز شاهد تظاهرات عظیمی بود که البته با حضور ارتش مصر نیز همراه بود. تظاهرکنندگان بارها تهدید به ورود به این سفارت‌خانه کردند.

در عین حال گروه‌های مصری تصمیم گرفتند با توجه به وضعیت منطقه و مصر، تظاهرات میلیونی از قاهره تا رفح را تنها به اعزام کاروان‌های آزادی و بشردوستانه خلاصه بکنند تا مانع بهانه‌جویی‌های رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان وی بشود.

فریادهای حمایت از فلسطین در اردن
اردن که یکی از کشورهای عربی‌ای است که رابطه خوبی با رژیم صهیونیستی داشته و همواره در راستای سیاست‌های منطقه علیه فلسطینیان همراهی کرده است، روز جمعه شاهد تظاهرات هزاران نفری در پایتخت این کشور بود. فریادهای «مرگ بر اسرائیل» این افراد، در پاسخ به فراخوان گروه‌های مردمی برای حمایت از فلسطین همزمان با روز نکبت (روز تشکیل رژیم صهیونیستی) سر داده شد.

نماینده اوباما در موضوع صلح اسرائیل - فلسطین استعفا داد

فریادهای مردم خاورمیانه علیه رژیم صهیونیستی و همچنین تحولات اخیر میان گروه‌های فلسطینی ظاهراً باعث شد تا دولت اوباما و نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه و مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل به شکست سیاست‌های خود پی ببرند. جرج میچل، نماینده اوباما از سمت خود استعفا داد؛ گرچه دلیل آن را «مسائل شخصی» اظهار داشته است.

تخریب مساجد و آزار نیروهای درمانی، دیگر جنایات دولت بحرین
شبکه الجزیره در ادامه مستند افشاگرانه خود از جنایات حکومت بحرین، رفتار ضداسلامی این دولت را افشا کرد. در یکی از این افشاگری‌ها آمده است که دولت بحرین، دست‌کم ۲۸ مسجد و مؤسسه مذهبی شیعه را به‌طور کامل تخریب کرده است. البته نایب‌رئیس مجلس بحرین ضمن تکذیب این مطلب گفت: «اماکن تخریب‌شده اصلاً مسجد نبودند؛ فقط تعدادی از آن‌ها مسجد بودند.»

ادامه تحقیقات الجزیره نیز از تحت شکنجه قرار گرفتن نیروهای درمانی بحرین برای اقرار و اعتراف خبر می‌دهد. پزشکان و کادرهای درمانی‌ای که مسئولیت مداوای زخمی‌ها و مردم را در دوران سرکوب تظاهرات در بحرین را برعهده داشتند هم شکنجه شده‌اند. این افراد در پی یورش‌های شبانه به منزل‌شان دستگیر و بعد تحت فشار شدید برای اقرار به همیاری معترضان و یا اعتراف علیه آن‌ها قرار گرفتند. تا به امروز، ۲۴ پزشک و ۲۳ پرستار مورد اتهام قرار گرفته‌اند و بیش از ۱۵۰ نفر نیز تحت تعقیب قرار دارند.
بیداری اسلامی مردم بحرین با سرکوب شدید دولت این کشور و همیاری اشغال‌گونه دولت‌هایی همچون عربستان سعودی همراه بوده است.

کشته شدن یازده روحانی در حملات ناتو
ابراهیم موسی، سخنگوی دولت لیبی اعلام کرد یازده روحانی مسلمان در حمله هوای ناتو به شهر البریقه کشته شده‌اند. این مقام دولت لیبی گفت که این روحانیون گردهم آمده بودند تا برای صلح در لیبی دعا نمایند. به گفته وی پنجاه نفر نیز زخمی شده‌اند که حال پنج نفر آنان وخیم گزارش شده است. ناتو در مقابل مدعی شد که یک مرکز کنترل نظامی را هدف قرار داده است. همزمان با این وقایع، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: معمر قذافی از پایتخت لیبی خارج شده است. قذافی هم تأکید کرده که سالم است و دست نیروهای خارجی به وی نخواهد رسید.

ناامیدی قطر از یمن

نیروهای امنیتی یمن در شهر إب، سه تن را کشته و تعداد قابل توجهی را زخمی کردند. دست‌کم حال ده تن از مجروحان وخیم اعلام شده است. سرکوب روز جمعه شهر إب، در پی تشییع جنازه هزاران نفری پیکر یکی از شهدا در روز پنج‌شنبه صورت گرفت. صدها زخمی نیز حاصل تظاهرات مردم در دیگر شهرهای یمن است. هفت سرباز ارتش یمن نیز در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.
با ادامه خشونت‌ها و سرکوب دولت یمن، قطر از ادامه میانجی‌گری در این کشور برای برقراری صلح در چارچوب تلاش‌های شورای همکاری کشورهای عضو حاشیه خلیج فارس انصراف داد.

دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی لبنان
روزنامه الدیار نوشت: مقامات لبنانی مطلع شده‌اند که دولت‌های آمریکایی و اتحادیه اروپا قصد دارند «اگر کابینه آینده لبنان متعادل نباشد» مقامات دولت لبنان را تحریم کنند. این اقدام را می‌توان تهدیدی آشکار از جانب دولت‌های غربی و دخالت در امور داخلی لبنان دانست. گرچه این دولت‌ها در مورد «کابینه متعادل» توضیحی نداده‌اند اما به نظر می‌رسد غربی‌ها از افزایش قدرت حامیان مقاومت در لبنان و به‌طور کلی اقبال فزاینده به گفتمان اسلامی ضداستکباری، نگران هستند.
در اين رابطه بخوانید :
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی