others/content
نسخه قابل چاپ

گزارش روزانه از اخبار بیداری اسلامی/20

آزمون راستی‌آزمایی اوباما / گزارش بیستم

دولت علی عبدالله صالح در یمن در حالی با سرکوب گسترده، آمار کشته‌ها و زخمی‌ها را بالا می‌برد که فارن پالسی، بحرین را خشن‌ترین حکومت خلیج فارس دانست. نگاهی خواهیم داشت به خلاصه اخبار بیداری اسلامی و خاورمیانه در روز ۸ خرداد ۱۳۹۰:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بریتانیا مسئول آموزش سرکوب‌گران سعودی در بحرین است
روزنامه گاردین اعلام کرد که دولت بریتانیا در حال آموزش گارد ملی عربستان سعودی است. این نیروها قرار است به عنوان نیروهای ویژه، برای سرکوب معترضان به بحرین بروند. به نوشته این روزنامه، آموزش‌های ویژه حفظ نظم عمومی و تک‌تیراندازی از جمله محورهای این برنامه آموزشی است. وزارت دفاع بریتانیا درپی درخواست روزنامه گاردین در ذیل قانون گردش آزاد اطلاعات در این رابطه اعلام کرد: نیروهای ارتش این کشور، سالیانه به‌طور متناوب به عربستان سعودی سفر می‌کنند تا نیروهای سعودی را در زمینه‌های مختلف آموزش دهند. خانواده سلطنتی بحرین برای سرکوب معترضان در این کشور، از ۱۲۰۰ نیروی سعودی کمک گرفت که عملاً بحرین را به کشوری اشغال‌شده که حاکمیت آن در دست عربستان سعودی است تبدیل کرد. شدت سرکوب‌ها در بحرین و عمق جنایات در این کشور با واکنش شدید مواجه شده است.‌ افشای دخالت بریتانیا در آموزش نیروهای سرکوب‌گر نیز این کشور را در نوک تیغ انتقاد قرار داده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif آزمون راستی‌آزمایی اوباما
نشریه فارن‌پالسی نوشت: سخنان اوباما در رابطه با جهان عرب و خاورمیانه زیبا است، اما رفتار آمریکا در قبال بحرین (از هم‌پیمانان اصلی آمریکا در خاورمیانه) آزمونی برای راستی‌آزمایی آرمان‌های مورد ادعا آمریکایی‌ها است. فارن‌پالسی با اشاره به سرکوب گسترده مردم در بحرین، حکومت این کشور را «خشن‌ترین و سرکوب‌گرترین» حکومت در خلیج فارس دانست. به نوشته وب‌سایت این نشریه، بحرین درواقع معیاری است برای این‌که جهانیان به میزان تعهد اوباما به لفاظی‌هایش پی‌ببرند. فارن‌پالسی تاکید کرد که هزینه هم‌پیمانی آمریکا و دیکتاتورهای عربی،‌ برای طرفین سنگین شده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif شش کشته و صدها زخمی در یمن
صدها شورشی توانستند با تصرف تانک‌های ارتش یمن، یک شهر در جنوب این کشور را به تصرف خود دربیاورند. در عین حال گروهی از افسران ارشد ارتش یمن به سرپرستی ژنرال علی محسن الاحمر، از نیروهای مسلح این کشور خواستند تا به مخالفان بپیوندند و با خیانت‌های علی عبدالله صالح بجنگند. یک گروه از گارد ریاست‌جمهوری یمن نیز که تحت فرماندهی فرزند رئیس‌جمهور یمن هستند، به مخالفان پیوسته‌اند. این تحولات، جدی‌ترین تهدید از درون حکومت سی‌ساله آقای صالح در یمن است. شب گذشته، صدای انفجارهای گسترده‌ای در پایتخت شنیده شد و همزمان، نیروهای امنیتی به شهر تعز نیز حمله کردند. نیروهای امنیتی یمن دست‌کم شش تن را کشته و ۱۲۰ تن را مجروح کرده‌اند. رویترز به نقل از منابع بیمارستانی در یمن گزارش کرده که آمار کشته‌ها و زخمی‌ها در یمن، روز به روز در حال افزایش است. رئیس‌جمهور فعلی یمن با امتناع از تمکین به خواست مردم در پی بیداری اسلامی در این کشور، دست به سرکوب گسترده و شدیداً خشن یمنی‌ها زده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif سرکوب در مراکش
پلیس مراکش برای پراکنده کردن جمعیت معترض در بزرگ‌ترین شهر این کشور، با موتور به گردهمایی هزاران نفری مردم حمله کرد. تظاهرات مشابهی نیز در شهر سلا برگزار شد که با برخورد خشن حکومت مواجه شد. در عین حال پادشاه مراکش اعلام کرده که کمیته‌ای برای اصلاح قانون اساسی این کشور تشکیل داده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif شایعه مصالحه قذافی
خبرگزاری ریانوستی نیز به نقل از الشرق‌الاوسط اعلام کرد: معمر قذافی، حاکم لیبی حاضر است به شرط مصونیت قضایی وی و خانواده‌اش، قدرت را ترک کند. سیف‌الاسلام، فرزند قذافی، مسئولیت کارگروهی درون دولت لیبی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی این کشور را برعهده گرفته است. به نوشته این رسانه‌ها، قذافی قصد دارد «آبرومندانه» قدرت را ترک کند و بتواند برای خود و خانواده‌اش، مصونیت قضایی از محاکمه داخلی و بین‌المللی کسب کند. حتی اگر دولت‌های غربی حاضر به پذیرش این درخواست بشوند، تجربه مصر و لیبی نشان داد که بیداری اسلامی خواهان محاکمه و حساب پس دادن دیکتاتورهای عربی است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif اخوان‌المسلمین: خواهان حضور همه گروه‌های سیاسی مصر هستیم
محمد مورسی، دبیرکل شاخه سیاسی إخوان‌المسلمین اعلام کرد: نگرانی‌ها در رابطه با این‌که اخوان‌المسلمین به دنبال انحصار سیاست در مصر است، بیهوده است. به گفته این چهره سیاسی مصر، إخوان‌المسلمین نه به دنبال تک‌گویی بلکه به دنبال گفت‌وگو در سیاست مصر است. إخوان‌المسلمین تاکید کرده که به دنبال پارلمانی قوی برای مصر است. در عین حال آقای مورسی افزود: قوانین اسلامی، جای خود را در مصر خواهند داشت. ماهیت مردمی جنبش إخوان‌المسلمین و ضعف گروه‌های سیاسی لیبرال در مصر، عمده تحلیل‌ها را به این سمت سوق داده که پیروز اصلی تحولات سیاسی مصر و در نهایت انتخابات مجلس این کشور (و یا رفراندوم اخیر قانون اساسی) جنبش إخوان‌المسلمین است.
در عین حال اعلام شد که محمود عباس، رئیس دولت خودگران فلسطین قرار است با رئیس شورای ارتش مصر که اکنون مسئول اداره این کشور است،‌ دیدار کند. این دیدار پس از بازگشایی گذرگاه رفح صورت می‌گیرد. اتحاد نیروهای فلسطینی، تحولات منطقه و تضمین امنیت آینده فلسطین از جمله محورهای این دیدار ذکر شده است.
در اين رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی