others/content
نسخه قابل چاپ

آمریکا باید بفهمد این‌جا جمهوری اسلامی است

گزارش الجزیره از سخنان ۱۴ خرداد رهبر انقلاب

روز شنبه، رهبر انقلاب در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) ضمن تببین مسائل مرتبط با بیداری اسلامی، گفتند که فلسطین قطعاً به جهان اسلام بازخواهد گشت. گزارش اخبار تحولات خاورمیانه در روز شنبه ۱۴خرداد ۱۳۹۰ را با نگاهی به بازتاب بین‌المللی بیانات رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر امام خمینی(ره) آغاز می‌کنیم:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بازتاب بین‌المللی؛ از فلسطین تا وحدت داخلی
انعکاس بیانات روز شنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌ها، بیش‌تر با تمرکز بر روی بخش معطوف به فلسطین بیانات ایشان صورت گرفت. برخی از رسانه‌ها نیز به تأکید رهبر انقلاب بر مسئله وحدت و تقوا در برخورد با مخالفان سیاسی پرداختند.

شبکه خبری الجزیره انگلیسی در گزارش خود از مرقد مطهر امام خمینی(ره)، مراسم سالگرد ارتحال معمار انقلاب اسلامی ایران را «روز وحدت با وجود اختلافات سیاسی» دانست و افزود: همه اختلافات را کنار گذاشته بودند و یاد بنیان‌گذار انقلاب اسلامی را گرامی داشتند. این گزارش در ادامه آورده است که «رهبر ایران تأکید کرد هرگونه اختلاف داخلی می‌تواند فرصتی برای استفاده دشمنان باشد.»

خبرنگار این شبکه با اشاره به بنر واقع در جایگاه سخنرانی رهبر انقلاب (آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند)، آن را پیام جمهوری اسلامی ایران و بیانات روز شنبه رهبر انقلاب برشمرد و گفت: «امروز [شنبه] آیت‌الله خامنه‌ای با پیامی روشن وارد شد.» شبکه الجزیره انگلیسی در ادامه با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، این سیاست پس از ارتحال امام خمینی(ره) گفت: «سیاست خارجی ایران در زمان جانشین امام خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای، تفاوتی با زمان امام خمینی ندارد.»

در ابتدای این گزارش، با چند تن از مردم حاضر در مرقد مطهر امام خمینی(ره) مصاحبه شده که از راه‌های دور و نزدیک برای شرکت در مراسم سفر کرده بودند. یکی از این افراد به الجزیره انگلیسی می‌گوید: «آمریکا باید بفهمد این‌جا جمهوری اسلامی است، کشور عراق نیست، کاری نمی‌توانند بکند، ما آیت‌الله خامنه‌ای را داریم و با وجود او هیچ‌کاری نمی‌توانند بکنند. او رهبر ماست.»

رویترز نیز تأکید رهبر انقلاب بر حمایت ایران از کلیه «قیام‌های ضدآمریکایی منطقه» را به عنوان تیتر خود برگزیده بود. این خبرگزاری آن بخش از بیانات رهبر انقلاب در رابطه با «حق امنیت در جامعه» و مسائل مرتبط با آن را، ناظر به وقایع سال‌های اخیر و برخی درخواست‌های «افراطی» دانسته است. از آن‌جا که رویترز از منابع اصلی خبری دیگر رسانه‌ها است، این خبر در بقیه رسانه‌ها نیز منعکس شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز تأکید رهبر انقلاب بر امنیت جامعه برای آحاد مردم، رعایت تقوا و وجود افکار سیاسی مختلف در کشور را به مثابه «فراخوان برای وحدت» قلمداد کرده است. این خبرگزاری در ادامه گزارش خود به بخش مرتبط با فلسطین در بیانات رهبر انقلاب پرداخت و با اشاره به اظهارات اخیر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای  تشکیل دو دولت براساس مرزهای ۱۹۶۷، تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از طرح تشکیل دو دولت حمایت نمی‌کند و رژیم صهیونیستی را نیز به رسمیت نمی‌شناسد. رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت نیز «فلسطین، یک‌جا متعلق به فلسطینی‌هاست» را تیتر خبر خود انتخاب کرده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif دیکتاتور یمن به عربستان رفت
رئیس‌جمهور یمن که درپی حمله مخالفانش به کاخ ریاست‌جمهوری مجروح شده بود، پیشنهاد پادشاه عربستان سعودی برای سفر به این کشور جهت درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها را پذیرفت. گزارش‌های متناقضی از وضعیت علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن وجود دارد.

معاون صالح، موقتاً مسئولیت اداره امور را برعهده گرفته است. مشخص نیست که خروج صالح از یمن، آیا خروجی همیشگی وی خواهد بود یا خیر. بن‌علی، دیکتاتور فراری تونس نیز هم‌اکنون در عربستان سعودی مستقر است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif محاکمه غیابی وزیر سابق اقتصاد مصر
وزیر سابق اقتصاد مصر، غیاباً به جرم سوءاستفاده از قدرت و منابع عمومی به سی سال زندان محکوم شد. یوسف بطورس‌غالی، برادرزاده بطروس بطروس‌غالی (دبیرکل اسبق سازمان ملل متحد)، مصر را به هنگام قیام مردمی ترک گفت. وی از جمله نزدیکان جمال مبارک، فرزند حسنی مبارک است. شخص آقای مبارک و فرزندانش نیز قرار است به زودی محاکمه شوند.
اشغال نظامی بحرین ادامه خواهد داشت
مؤسسه تحلیلی استرتفور نوشت: گرچه حکومت نظامی در بحرین پایان یافته و ظاهراً نیروهای شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس به سرکردگی عربستان سعودی می‌توانند بحرین را ترک کنند، اما دولت بحرین به دنبال ایجاد پایگاه نظامی دائم شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در این کشور است. استرتفور افزود: بحرین با سرکوب گسترده توانست به صورت موقتی به هدف خود که مهار بیداری اسلامی است برسد. این مؤسسه در ادامه به سیاست آمریکا پرداخته و نوشت: ایالات متحده آمریکا خشنود است که کشور میزبان ناوگان یگان پنجم دریایی‌اش، به مانند قبل مانده اما به شدت به دلیل حمایت از دولت بحرین تحت فشار افکار عمومی قرار دارد.

به عقیده استرتفور، بحرین و هم‌پیمانانش در شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس به هیچ وجه حاضر نیستند مشت آهنین خود را باز کنند و برای همین به دنبال ایجاد پایگاه دائمی نظامی شورای همکای کشورهای حاشیه خلیج فارس در بحرین هستند که سپر نظامی موجود در بحرین را رسمی کرده و همکاری آمریکا با این کشورها را هم وارد فاز جدیدی می‌کند.

در عین حال رویترز گزارش داد که صدها کارمند دولت بحرین به دلیل ایفای نقش در تظاهرات از کار اخراج شده و اکنون بیش‌ترین فشار بر روی پزشکان بحرینی است. در عین حال رویترز افزود: عده‌ای از این افراد تنها به دلیل شیعه بودن مورد هدف قرار گرفته‌اند.
برچسب‌ها: بیداری اسلامی؛
در اين رابطه بخوانید :
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی