book/content
نویسنده: حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری
ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
تاریخ چاپ: ۱۳۹۲
تعداد صفحه: ۲۲۴
شابك:
۹۷۸-۹۶۴-۲۹۵۱-۷۵-۸
1403/03/19
گزیده‌ای از رهنمودهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به زوج‌های جوان

مطلع عشق

آنچه پیش رو دارید مجموعه‌ای است از پندها و نصایح رهبر انقلاب به زوج‌های جوانی که توفیق یافته‌اند پیوند زناشویی خود را با آهنگ کلام ایشان هماهنگ کنند و در آغاز زندگی از سرچشمه فیض و حکمت آن عالم عارف بهره گیرند.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif لحظات سخت انتظار رو به پایان است. انتظاری شیرین در آستانه دو رویای شورانگیز که یک جا تعبیر خواهد شد.

جوانانی مؤمن و نورانی که در آستانه پیوند الهی و آسمانی خود قرار دارند. میثاقی که همه فرداهای آنان را به هم پیوند خواهد زد. گرهی که دو سرنوشت را به هم در می‌آمیزد. در یک سو جمعی از عروس‌های جوان لبریز از عاطفه و احساس و پر از ناز و حیا و چشم به جاده زندگی با آرزوهای رنگارنگ، در یک سو دامادهای جوان مصمم و پرامید و غرق عشق و شیدایی، چشم به هدف‌های دور و دغدغه‌مند.

همه منتظر و چشم به راه آمدن «او» هستند. «او» که با سرانگشت کلام آسمانی خود دل‌های این دلبران را برای همیشه به هم پیوند خواهد زد.

چه میثاق پرفروغی! انجام فرمان الهی و تماشای یکی از زیباترین نشانه‌های خالق زیبایی‌ها، هماهنگ با سنت نبوی و شیوه علوی.

دل‌هایی لبریز از مودت خاندان پیامبر علیهم‌السلام که در روزهایی میمون و مبارک، برای فلاح و خوشبختی با یکدیگر پیمان می‌بندند. دو پرستو که بال در بال هم پروازی را تا آشیان قدس و بهشت رضوان آغاز می‌کنند. همچنان که در شریعت مصطفوی، بنای «ازدواج» بر آسان گرفتن است، در عقد نیز تکلفی وجود ندارد. عروس و داماد هم می‌توانند با رعایت شرایط، خطبه عقد را بخوانند؛ اما همه معتقدند که برای تحکیم پیوند و افزایش برکت و شگون زندگی چه خوب است این مرحله را به کسی بسپارند که هم عارف به آداب شریعت باشد و هم صاحب جانی پاک و نفسی مقدس تا میمنت وجود او، چراغ عشقشان را روشن‌تر و حلاوت حضور «او» صحنه زندگیشان را شیرین‌تر نماید.

و چه سعادتی! اگر مؤسس این بنیان، ولی فقیه زمان، محبوب دل‌های مؤمنان و نایب امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد.

شخص باصفایی جلوی جماعت قرار می‌گیرد. همه‌ی عقدنامه‌ها همراه با یک دفتر همراه اوست. یک به یک نام همه‌ی عروس‌ها و دامادها را می‌خواند و تذکرات لازم را می‌دهد. وجه مشترک همه عقدنامه‌ها در میزان مهریه است. ۱۴ سکه فقط و البته برخی به همراه آن سفر به خانه خدا و عتبات عالیات و یا هدیه‌ای معنوی را نیز مطابق سلیقه و توافق آورده‌اند. این شرط حضور در چنین مجلسی است. او به تذکرات خود ادامه می‌دهد. آقا وکیل عقد از سوی عروس خانم‌ها هستند و جناب آقای محمدی گلپایگانی از دامادها وکالت خواهند گرفت. عروس‌ها از این موهبت الهی احساس کرامت و سرافرازی می‌کنند و زیر چشم به دامادها فخر می‌فروشند. دامادها اندکی دلخور می‌شوند ولی بعد با توجه به اینکه اصل قضیه همان «انکحت» است که «آقا» می‌گوید، خودشان را آرام می‌کنند. به هر حال معلوم می‌شود از همین اول باید هوای خانم را داشت! همه چیز مهیاست...!

و لحظاتی بعد... پرده کنار زده می‌شود و سیمای پرنور نایب مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ـ با هاله‌ای زهرایی و لبخندی آسمانی بر جمع طلوع می‌کند. سرود جاودانی صلوات بر لب‌ها و جاری اشک شوق در چشم‌ها، حکایت دل‌های شیدایی است که شاکرانه لحظه‌های شیرین وصال را جشن گرفته‌اند. «آقا» با چشمان مهربانشان همه‌ی جمع را سیر می‌کنند و به حاضران خوش آمد می‌گویند. مطابق با شیوه این محافل، ابتدا رهبر حکیم، در جملاتی کوتاه و نغز، پدرانه و مشفقانه گوهرهایی پرارج از حکمت‌های ناب و درس‌های زندگی را به رهروان جاده خوشبختی هدیه می‌دهند.

و من، سرخوش از جام‌های حکمت و شادکام از توفیق حضور در این محفل عرشی با خود می‌گویم، کاش همه‌ی عروس‌ها و دامادهای سرزمین ایمان، که فرزندان معنوی این پدر مهربان و حکیم‌اند، در آغاز راه زندگی، از این حکمت‌ها بهره می‌بردند و برای سفر طولانی و پرمخاطره خود از این خوان کرم توشه‌ای بر می‌گرفتند.

بعد از بیان نکته‌ها، محبوب دلها از یک یک عروس خانم‌ها وکالت می‌گیرند. اینجا دیگر کسی برای «بله» گفتن ناز نمی‌کند. بعد از چند نفر، آقا نام عروس دیگری را می‌خوانند و با ذکر مهریه و یادآوری شروط، از او وکالت می‌خواهند... برخلاف رویه، دختر سکوت می‌کند. جمع در حیرتی سنگین فرو می‌رود. دختر در حالی که بغض گلویش را می‌فشارد لب باز می‌کند:«آقا جون شرط داره». تعجب حاضران بیشتر می‌شود. «چه شرطی دخترم؟» به شرط اینکه شما، من و پدرم را در روز قیامت شفاعت کنید. کسی از کنار جلسه ادامه می‌دهد: «آقا! ایشان دختر سردار رشید سپاه اسلام شهید... هستند.»

جمع منقلب می‌شود. آقا متواضعانه می‌فرمایند: «دخترم پدر عزیز شهید شماست که باید از همه ما شفاعت کند. مجلس با یاد لاله‌های زهرایی حال و هوای دیگری می‌گیرد. بهتر از همیشه می‌توان حضور آن عرشیان را احساس کرد. اکنون آقای محمدی هم از دامادها وکالت گرفته‌اند و همه چیز برای اجرای عقد آماده است.
 
بسم الله و بالله وعلى سنه رسول الله وعلى منهاج امیر المؤمنین ...
 
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif چند نکته درباره این کتاب:
اول: این مجموعه شامل چهار کلام و هفت رهنمود است. کلام‌ها در حقیقت ره‌توشه نظری و رهنمودها، ره‌توشه عملی به شمار می‌روند. در کلام‌ها با دانستنی‌هایی ضروری درباره ازدواج و خانواده آشنا می‌شویم و در رهنمودها مهارت‌های زندگی شیرین در پرتو آموزه‌های اسلامی را فرا می‌گیریم. در آغاز هر کلام و رهنمود پنجره‌ای (اشاره) گشوده‌ایم تا به تماشای بهتر این بوستان معانی کمک کند. در انتخاب عنوان برای فرازهای گوناگون نیز کوشیده‌ایم تا در حد امکان، منعکس‌کننده مقصود اصلی متن باشد و در همه حال سعی بر این بوده است تا حال و هوای صمیمی جلسات حفظ و منتقل شود.

دوم: نکته‌های حاضر از مجموعه سخنان رهبر عالیقدر در جلسات عقد، طی دو دهه گذشته، فراهم آمده است و گزارشی از این خطبه‌ها به حساب می‌آید. رهبر عزیز ما در این مجالس، در مقام بیان همه دیدگاه‌های خود درباره ازدواج و خانواده نبوده‌اند بلکه به مناسبت آغاز زندگی جمعی از فرزندانشان، آنچه را که اسرار کامیابی آنان می‌دانسته‌اند صمیمانه تذکر داده‌اند. اگرچه مخاطب این نکته‌ها در اکثر موارد جوانان آغازگر راه زندگی مشترک هستند، در عین حال برای آنان که سال‌هایی از شروع زندگیشان می‌گذرد نیز سودمند و راهگشاست. در این مجموعه، پدران و مادران نیز با نگاه ناب اسلامی درباره ازدواج بیشتر آشنا می‌شوند و به ویژه مخاطب رهنمود هفتم آنان هستند.
 
آنچه پیش رو دارید مجموعه‌ای است از پندها و نصایح رهبر انقلاب به زوج‌های جوانی که توفیق یافته‌اند پیوند زناشویی خود را با آهنگ کلام ایشان هماهنگ کنند و در آغاز زندگی از سرچشمه فیض و حکمت آن عالم عارف بهره گیرند.

ایشان در مقام پدری مهربان، مرادی دستگیر، اندیشمندی دورنگر و ژرف اندیش و رهبر و راهنمایی فرزانه، در پس و پیشِ خواندنِ خطبه عقد، آمیخته‌ای از حکمت‌های نظری و عملی را با زبانی ساده و صمیمانه به هم آمیخته و شربتی به شیرینی زندگی اهل ایمان برایشان تدارک دیده و حکیمانه در کام تشنه آن‌ها فرو ریخته است.

به منظور بهره‌مندی همگان از این جاریِ زلال، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی مصمم گردید تا نسبت به تدوین و تنظیم چاپ و انتشار سخنان معظم‌له در این گونه «مراسم» اقدام نماید، که این تصمیم با همت والای حجه‌الاسلام‌ و المسلمین آقای محمدجواد حاج‌علی‌اکبری عملی گردید و اینک آن مجموعه با عنوان «مطلع عشق» به نسل جوان و خواهندگان زندگی با نشاط تقدیم می‌گردد.

لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :


کدامنیتی : *اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید


نظر شما : *
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی