others/special
انتشار پرونده «حرف قطعی» درباره موضع جمهوری اسلامی درخصوص تحریم و برجام

انتشار پرونده «حرف قطعی» درباره موضع جمهوری اسلامی درخصوص تحریم و برجام

در این پرونده‌ موضع جمهوری اسلامی در زمینه‌ی تحریم‌ها و برجام بررسی می‌شود. همچنین با اعضای هیئت نظارت بر اجرای برجام، مسئولان ارشد کشور، منصوبان و مشاوران رهبر انقلاب گفت‌و‌گو شده است.
تنها گزینه روی میز ایران، لغو عملی همه تحریم‌ها و راستی آزمایی است

مرور شروط ایران درگفتگو با عضو هیئت‌مذاکره‌کننده در وین

تنها گزینه روی میز ایران، لغو عملی همه تحریم‌ها و ...

| کاظم غریب آبادی
تحریم‌ها نه روی کاغذ، بلکه باید به‌صورت عملی لغو شود. به همین دلیل است که رهبر انقلاب نیز بحث راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها را مطرح کردند و تبدیل به سیاست جمهوری اسلامی شد و در گفت‌وگوهای مختلف تأکید و پیگیری می‌شود.
بدون راستی‌آزمایی، هر امضایی برای بازگشت به برجام بی‌اعتبار است

برجام و رفع تحریم‌ها در گفت‌وگو با آقای مجید تخت‌روانچی

بدون راستی‌آزمایی، هر امضایی برای بازگشت به برجام ...

| مجید تخت‌روانچی
اگر آمریکایی‌ها می‌گویند ما تحریم ایران را برداشتیم، ما نمی‌توانیم فقط به امضای یک نامه یا اعلام موضع، رضایت بدهیم. اگر امضاء همراه با فرآیندی برای راستی‌آزمایی اقدامات نباشد، معنی ندارد.
برجام به خودی خود ارزشی ندارد

برجام و رفع تحریم‌ها در گفت‌وگو با آقای محمود واعظی

برجام به خودی خود ارزشی ندارد

برجام به‌خودی‌خود، ارزشی ندارد. برجام موقعی ارزش پیدا می‌کند که ما منافع نظام را در آن ببینیم. آن‌ها تعهداتی دارند و تمام مواردی که در برجام نوشته شده است، باید رعایت شود. ما همه‌ی تحریم‌هایی که در چهار سال گذشته علیه‌مان اعمال شده را غیرقانونی می‌دانیم و معتقدیم بایدن باید به ۲۰ ژانویه‌ی ۲۰۱۷ برگردد.
بدون رفع تحریم‌‌ها، برجام برای ما هیچ ارزشی ندارد

بررسی تحریم‌ها و برجام در گفتگو با عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای

بدون رفع تحریم‌‌ها، برجام برای ما هیچ ارزشی ندارد

| سیدعباس عراقچی
برجامی که رفع تحریم‌‌ها در آن نباشد، برای ما هیچ ارزشی ندارد که آمریکا برگردد یا برنگردد. وقتی عضویت آمریکا در برجام معنا پیدا می‌‌کند که به تعهدات خودش به‌عنوان یک عضو عمل بکند. اگر قرار باشد برگردد و به تعهداتش عمل نکند، از نظر ما اساساً برنگشته است و عضویتش محقق نشده است.
نماهنگ | سیاست قطعی

نماهنگ | سیاست قطعی

آن طرفی که حق دارد برای ادامه‌ی کار برجام شرط معیّن کند ایران است. و آن شرط این است که باید آمریکا تحریمها را کلّاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ؛ بایستی در عمل تحریمها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم.
بی‌اعتمادی ما به آمریکا براساس واقعیت‌هاست

بررسی تحریم‌ها و برجام در گفتگو با رئیس سازمان انرژی اتمی؛

بی‌اعتمادی ما به آمریکا براساس واقعیت‌هاست

| علی اکبر صالحی
ما هیچ شرط‌وشروط دیگری را نمی‌پذیریم. اگر می‌خواهند به برجام برگردند، برجام همان برجام قبلی است. اوّل باید این دیوار بی‌اعتمادی که از بین رفته، دوباره اعتمادسازی‌اش انجام بگیرد. این بی‌اعتمادی ما به آن‌ها براساس واقعیت‌هاست و حقانیت ما را نشان می‌دهد.
بازگشت آمریکا به برجام بدون رفع تحریم‌ها موجب باج‌خواهی است

بررسی تحریم‌ها و برجام در گفتگو با دکتر کمال خرازی؛

بازگشت آمریکا به برجام بدون رفع تحریم‌ها موجب باج‌...

| کمال خرازی
اگر آمریکا بخواهد بدون رفع تحریم‌ها به برجام برگردد موجب «باج‌خواهی» است؛ چرا که در برابر هر تحریمی که بخواهد رفع کند خواسته‌ای را مطرح خواهد ‌کرد و این اقدام عاقلانه نیست!...
چرا بازگشت آمریکا به برجام بدون رفع تحریم‌ها ضرر دارد؟

بررسی تحریم‌ها و برجام در گفتگو با دکتر سعید جلیلی؛

چرا بازگشت آمریکا به برجام بدون رفع تحریم‌ها ضرر د...

| سعید جلیلی
اگر رئیس جمهور جدید آمریکا -بدون لغو همه‌ی تحریم‌ها- امروز بگوید من به برجام برمی‌گردم و  همه‌ی تعهدات برجام را هم انجام می‌دهم، این یعنی اینکه میخواهد بگوید اگر میخواهید همه‌ی ۷۵۱ تحریم بعد از خروج ترامپ از برجام حل بشود، بیایید بنشینید برای تک تک اینها گفتگو کنیم...
تدریجی عمل کردن نفعی ندارد؛ تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود

بررسی تحریم‌ها و برجام در گفتگو دکتر علی لاریجانی؛

تدریجی عمل کردن نفعی ندارد؛ تحریم‌ها باید یکجا برد...

| علی لاریجانی
برداشت من این است که تدریجی عمل‌کردن به نفع ما نیست؛ یعنی آن‌ها یک گام کوچک بردارند، ما هم یک گام کوچک برمی‌داریم. وقتی کار در چالش‌های چانه‌زنی‌های خُرد بیفتد و گروه‌های کارشناسی از هر دو طرف بنشینند، گاهی یک شیطنت‌هایی می‌شود که حلش مشکل است. به نظر من، کلی عمل‌کردن دقیق‌تر است؛ باید یک جا بپذیرند.
فقط امضاء کافی نیست، ایران باید اثر لغو تحریم را حس کند

بررسی تحریم‌ها و برجام در گفتگو با وزیر امور خارجه؛

فقط امضاء کافی نیست، ایران باید اثر لغو تحریم را ح...

| محمدجواد ظریف
حضور آمریکا در برجام تنها در صورتی مفید است که مزایای اقتصادی برای ایران داشته باشد. لذا بازگشت آمریکا به برجام بدون برداشتن تحریم‌ها نه‌تنها منفعتی برای ما ندارد، بلکه منفعت صرف برای آمریکاست.
 
بدون «رفع تحریم‌» فلسفه اصلی برجام تحقق پیدا نکرد

بدون «رفع تحریم‌» فلسفه اصلی برجام تحقق پیدا نکرد

| محمدباقر قالیباف
فلسفه‌ی اصلی برجام رفع همه تحریم‌هایی بود که ایجاد کرده بودند که عمدتا در سیستم‌های نفتی و بانکی بود. ولی آنها توافقات را برهم زدند و حتی تحریم‌های بیشتری هم اعمال کردند. وقتی برجام که باید هر تحریمی را به طور کامل بردارد، چنین نتیجه‌ای ندهد پس دیگر چه فلسفه‌ی وجودی‌ای می‌تواند داشته باشد؟
اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد، شرطش برداشتن تحریم‌هاست

مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل:

اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد، شرطش برداشتن ...

| علی‌اکبر ولایتی
ما هیچ اصرار و عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد؛‌ امّا اگر می‌خواهد برگردد شرایطی دارد که مهم‌ترینش این است که تحریم‌ها را بردارد. باید معلوم شود که دولت جدید به تعهدات برجام پایبند است.
اطلاع‌نگاشت | رفع تحریم‌ها؛ لازمه بازگشت آمریکا به برجام

۱۰ نکته رهبر انقلاب درباره برجام و رفع تحریم‌ها؛

اطلاع‌نگاشت | رفع تحریم‌ها؛ لازمه بازگشت آمریکا به...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی در تاریخ ۹۹/۱۰/۱۹ ضمن بیان تذکراتی درباره‌ی رفع تحریم توسط غربی‌ها، درباره‌ی مسئله‌ی برجام و بازگشت آمریکا به آن نیز صحبت کردند. نکات مهم این بخش از بیانات ایشان در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود.
 
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی