دورهی نوجوانی، دورهی تفکر و یافتن فلسفهی زندگی است. دورهی بایدها و نبایدهاست. دورهی اندیشه است. دورهای است که نوجوان به من وجودی خودش و به چراها خیلی فکر میکند. زندگی چرا اینگونه است، من در آینده چرا باید آنگونه شوم، چرا اینطور فکر کنم، چرا این لباسها را بپوشم، چرا این غذاها را بخورم و... برای همین، سرمایهگذاری اصلی در دنیا، روی گروه سنی نوجوان انجام میگیرد.
انتشار یادداشت رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب داستان «تنتن و سندباد» بهانهای شد تا به موضوع ادبیّات کودک و نوجوان و مسائل مرتبط به این حوزه در نگاه و دیدگاه ایشان نگاهی دوباره بیاندازیم. نوشتاری که پیش روی مخاطب گرانقدر است حاصل مطالعهی چهل گفتار از بیانات معظّمٌله در موضوع ادبیّات کودک و نوجوان و مسائل مرتبط به این حوزه میباشد که در بازهی زمانی اسفند۱۳۶۰ تا اردیبهشت ۱۳۹۵ ایراد شده است.
دومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی صبح دوشنبه ۱۸ مرداد ۹۵ در مؤسسهی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد و طی آن، از یادداشت حضرت آیتالله خامنهای بر کتاب داستانی «تَن تَن و سندباد» نوشتهی آقای محمد میرکیانی رونمایی شد.
در حساسیت رهبر انقلاب نسبت به ادبیات و هنر کودک و نوجوان، همین بس که اطلاعات ایشان در رابطه با افراد حاضر در کانون تا پیش از پیروزی انقلاب تا حدی بود که حتی افراد را به اسم میشناختند و مثلاً میپرسیدند که الآن فلانی کجاست. در برخی موارد هم که بعضی افراد بهدنبال انحلال کانون بودند، ایشان مانع این کار میشدند...
شخصیت ماجراجو و جذاب تنتن در بین نوجوانان جهان طرفداران زیادی پیدا کرد و خیلی زود بهعنوان نماد یک جوان جذاب و باهوش غربی تکثیر شد. در این میان اما تصویر خشن و بدی که از روسهای کمونیست، قبایل بومی کنگو، سیاهپوستان امریکا، نژادهای جنوب شرقی آسیا و ... در مجموعه آثار تنتن نشان داده میشد حاکی از...
من هم همین قصّه را همیشه تعریف میکردم! حیف که خیلیها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید! راوی این حکایت که خود همه چیز را به چشم خود دیده، حکایت تن تن و سندباد را چاپ کرده است. حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخهی این کتاب را به همهی بچهها بدهم . .