others/content
نسخه قابل چاپ

متن کامل

سخنان دکتر احمدی‌نژاد در مراسم تنفیذ

 
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلوة و السّلام علی سیدنا و نبینا محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین. اللّهم عجّل لولیک الفرج و العافیة والنّصر واجعلنا من خیر أنصاره و أعوانه و المسشهدین بین یدیه.

خداوند عزیز را سپاس که بار دیگر با عنایت خاصه‌اش و تحت توجهات حضرت ولی‌عصر (علیه‌السّلام)، ملت بزرگ ما را کرامت بخشید و پرچم‌داری توحید، عدالت، مهربانی و عشق به انسان‌ها و مبارزه‌ی بی‌امان با بی‌عدالتی، استکبار و اشرافیت متکی بر زور و تزویر را برای او پسندید.

حضور آگاهانه، آزاد و مقتدرانه‌ی مردم در صحنه‌ی انتخابات آن‌چنان با شکوه و پرمعنا بود که چشم همگان را خیره کرد و طراز جدیدی از جمهوریت را به نمایش گذاشت.

شکست هجمه‌های داخلی و خارجی
امروز بر همگان آشکار شده است که ابتنای دموکراسی مرسوم بر سه عنصر ثروت، حزب و رسانه و آرمانش کسب و حفظ قدرت است و مردم در آن نقش نمایشی دارند. بدون اتکا به باندهای ثروت و پشتیبانی شبکه‌ی قدرت و تبلیغات حجیم و پیچیده، امکان ندارد کسی در دایره‌ی قدرت قرار گیرد. گردش قدرت فقط در دایره‌ی تنگ حزبی میسّر است. در اغلب دموکراسی‌های رایج راه حضور داوطلبان برخاسته از متن مردم تقریباً بسته است. اما ملت عزیز ایران و نظام سربلند جمهوری اسلامی از همه‌ی این مناسبات عبور کرد و مردم با حضور آگاهانه و آزادانه‌ی چهل میلیونی، اراده‌ی خود را اعمال کردند و تأثیرناپذیری خود را از هجمه‌ی گسترده و کم‌سابقه‌ی تبلیغاتی و روانی که از داخل و خارج، بی‌مهابا و بدون رعایت هر حدّ و مرزی، همه‌ی ارزش‌های ملت عزیز و همه‌ی ارکان نظام را نشانه رفته بود، نشان داد.

سلام خدا بر ایمان‌های پاک و زلال و نجابت مردمان این سرزمین، سلام خدا بر هوشیاری و حکمت جوانان رشید، سلام خدا بر استواری اراده‌های پاک زنان و مردان آنگاه که ظهور می‌یابد. سلام خدا بر قلب‌های روشن و مطمئن که ظروف حقیقت‌اند. سلام و درود بر ملتی که پرچم‌دار توحید، عدالت، پاکی و مهربانی در جهان است. آفرین بر مردمی که اسوه‌ی آنان پیامبر عظیم‌الشّأن و ائمه‌ی هدی (علیهم‌السّلام) هستند. آفرین بر تربیت‌یافتگان مکتب آن پیر فرزانه، معلم بزرگ و مجاهد کبیر، نور هدایت در نسل‌های ما و نسل‌های آتی، بت‌شکن زمانه، امام راحل و بزرگوار. و سلام و صدآفرین بر رهبری فرزانه‌ی انقلاب که با رهنمودهای حکیمانه و استواری ستودنی، این راه را در برابر ملت گشودند و صیانت از این مسیر پرافتخار را بر دوش گرفتند. سلام بر شهیدان، جانبازان، آزادگان و ایثارگران و مجاهدان فی سیبل‌الله که میوه‌های شجره‌ی طیبه و درخت طوبای ولایت مهدوی هستند. و بالأخره سلام خدا و پیامبران الهی، اولیاء و صالحان و سلام همه‌ی ما بر حجّت حق، آیت کبری، امام حاضر، حضرت ولی‌عصر (عجّل‌الله تعالی فرجه الشّریف) که با عنایات او، ملت عزیز ما راه‌های سخت و ناهموار را پیموده و به درجات بالا دست یافته است و با توجه اوست که مؤمن و مقاوم و پرنشاط، همچنان راه پرافتخار یکتاپرستی و عدالت و پاکی را ادامه خواهد داد.

تشکر و قدردانی از ملت
بار دیگر تشکر خالصانه‌ی خود را از آحاد ملت عزیز، علمای بزرگوار و طلاّب، اساتید و دانشجویان، کارگران، کشاورزان، دام‌داران عشایر، صنعت‌گران، خادمان عرصه‌ی سلامت، اصناف، معلمان و دانش‌آموزان، کارمندان و کارکنان، هنرمندان، اصحاب رسانه، اقوام و طوایف گوناگون و همه‌ی اقشار و به ویژه رهبری گران‌قدر اعلام می‌نمایم.

از همه‌ی کسانی که خالصانه سرمایه‌های مادی و معنوی خود را به میدان آوردند و با دعا و نیایش و نذر و نیاز از خداوند متعال استعانت جستند، حماسه‌ای بی‌نظیر خلق کردند و این فرزند و برادر کوچک خود را برای خدمت‌گزاری برگزیدند، تشکر می‌کنم. قدم‌ها، قلم‌ها و نیت‌های آنان را ارج می‌نهم و از خداوند متعال برای همه‌ی ملت، همه‌ی شرکت‌کنندگان در انتخابات، اجر شایسته طلب می‌کنم. از او می‌خواهم با عنایت خاصّه‌ی خویش به این بنده‌ی کمترین توفیق دهد تمام استعداد و قدرت و توان خود را که همه از اوست، در راه اعتلای ایران و تحقق آرمان‌های الهی و انسانی ملت شریف و سعادت و سربلندی آنان به کار گیرم. این‌جانب خود را متعلق به همه‌ی مردم و خادم آنان می‌دانم. فرقی نمی‌کند چه کسی به چه کسی رأی داده است؛ همه در خلق این حماسه شریک و مفتخر و مأجورند. آحاد ملت، عزیز و محترم‌اند.

آرمان‌های انقلاب
عزیزان من! در انتخابات اخیر با رأی قاطع ملت، گفتمان انقلاب اسلامی و آرمان‌های بلند آن مجدداً برگزیده شد. راه آینده، با تکیه بر تجربیات ارزش‌مند گذشته، روشن‌تر از همیشه در برابر قرار گرفت و مسؤولیت‌ها سنگین‌تر شد. دوران جدیدی از حیات و بالندگی، سرشار از شور و نشاط و عزت، آغاز شد. به برخی از آرمان‌ها و ارزش‌های برجسته‌ی مورد نظر ملت و انقلاب اشاره می‌کنم؛

یک؛ عدالت. عدالت اصل ثابت و محور حرکت جامعه‌ی اسلامی است که همه‌ی برنامه‌ها و اقدامات باید تابع آن باشد. اجرای عدالت مهم‌ترین مسؤولیت‌هاست. با اجرای عدالت، دل‌ها نرم و صمیمی می‌شود، کینه‌ها از میان می‌رود، امنیت و شکوفائی می‌آید و زمینه‌ی رشد و شکوفائی فراهم می‌شود. بر خلاف تصور خیلی‌ها، عدالت نقطه‌ی آغاز حرکت به سمت قله‌های کمال انسانی و معنوی است. باید به نقطه‌ای برسیم که هیچ فرد یا گروهی احساس نکند که فرصت پیشرفت و کمال از او دریغ شده است؛ در هیچ احدی این احساس پدید نیاید که امکان شکوفائی استعدادهایش فراهم نشده است. همه‌ی مردم شهروند درجه‌ی یک هستند و همه در برابر قانون مساوی‌اند. نباید برخی افراد و گروه‌ها و تبارهایی خود را درجه‌ی یک و دیگران را درجه‌ی دو به حساب آورند و با این تلقی خود را صاحب جایگاه برتر و امتیاز ویژه به حساب آورند، به منافع عمومی دست‌اندازی کنند و خود را مالک و طلب‌کار و بالاتر از نظام و انقلاب و ملت بدانند. اجرای عدالت، فلسفه‌ی تشکیل حکومت و حضور در مناصب حکومتی است.

دو؛ احترام و خدمت به مردم. مردم صاحبان اصلی کشورند و مسؤولان و کارگزاران، مستخدمین ملت عزیزند. شأنی جز خدمت‌گزاری بی‌منّت و احترام‌آمیز ندارند. این فرهنگ باید در ارکان قوای کشور و سازمان‌های مدیریتی کشور نهادینه بشود.

سه؛ پاکی و پاک‌دستی، امانت و صداقت، شجاعت و غیرت، مهرورزی و دفاع از مظلومان باید جزء ذات دولت اسلامی باشد. این مطالبه‌ی انقلاب، مطالبه‌ی ملت و مطالبه‌ی ولایت است.

چهار؛ حفظ استقلال کشور و حرکت شتابان در جهت پیشرفت و تعالی همه‌جانبه‌ی کشور، وظیفه‌ی مستمر و دائمی دولت است. همه‌ی توان کشور در یک هماهنگی باید بسیج بشود تا ایران عزیز را به قله‌های پیشرفت و عدالت نائل کند.

پنج، احترام به کرامت انسانی باید سرلوحه‌ی همه‌ی اقدامات باشد. همه‌ی مردم عزیزند. کرامت مردم، احترام مردم، حقوق مردم و حفظ شخصیت آن‌ها بر عهده‌ی دولت اسلامی است.

باید قدم‌های بلندی برداریم
امروز به فضل الهی، ایران عزیز در آستانه‌ی یک جهش بزرگ و همه‌جانبه قرار دارد. انتخابات اخیر یک‌بار دیگر ظرفیت و استعداد عظیم ملی را برای این حرکت تکاملی نشان داد و فراهم آورد. باید دست در دست هم، با عزمی راسخ، به افق‌های دوردست نگاه کنیم و خود را برای رسیدن به قله‌های آرمانی آماده کنیم. کشور ما می‌تواند به کشوری نمونه تبدیل شود و ملت عزیز ما الگو و اسوه برای جهانیان باشد. «وکذلک جعلناکم امّتاً وسطا لتکونوا شهداء علی النّاس و یکون الرّسول علیکم شهیدا». باید قدم‌های بلندی برداریم؛ تجربه‌ی سی ساله‌ی انقلاب و چهار ساله‌ی اخیر در برابر ماست. هیچ عاملی مانع رشد و تعالی ملت ما نخواهد بود. اراده‌ی پاک و الهی ملت بر همه‌ی اراده‌هایی که بدخواهند، غلبه خواهد کرد. مگر در موضوع هسته‌ای ندیدیم، هر چه فشارها را زیادتر کردند و تهدیدات را افزایش دادند، ملت مصمم‌تر شد و گام‌های بلندتری برداشت و پیروزی‌های بزرگ‌تری به دست آورد. در اوج تحریم‌ها به بالاترین فناوری‌ها دسترسی پیدا کرد و ماهواره‌ی امید را به فضا پرتاب کرد. هرچه بداخلاقی‌ها را بیشتر کردند، تولیدات علمی و فنی و صنعتی و کشاورزی و عمران و آبادی در این سرزمین افزایش یافت. آنان می‌خواستند فریاد توحید و عدالت‌خواهی مردم ما به گوش کسی نرسد؛ اما به فضل الهی امروز صدها میلیون انسان پاک در سراسر جهان و ملت‌های آزاده با آرمان‌های ملت ما همراهند و حق‌طلبی، خیرخواهی و مقاومت او را ستایش می‌کنند. ملت ما می‌تواند و باید که پیشرو و نمونه باشد. در این دوره باید برنامه‌ها و اقدامات گوناگونی مورد توجه باشد که به برخی از آنها اشاره می‌کنم؛

برنامه‌های دولت دهم
یک؛ بخش فرهنگ. آنچه هویت و اصالت ما را حفظ و ماندگار می‌کند، ایمان الهی، مقاومت و مجاهدت، مهرورزی و ایثار، نجابت و اخلاق نیکو و تلاش مستمر و ادب و هنر با همه‌ی ظرفیت‌ها و جلوه‌های زیبای آن است. مفاخر علمی و ادبی و هنری حوزه و دانشگاه و قهرمانان عرصه‌ی تلاش در همه‌ی زمینه‌ها، چراغ راهنما و موتورهای حرکت جامعه هستند. حضور آنان در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، نقش‌آفرین خواهد بود؛ همچنان که معرفی آنان به نسل‌ها نشاط و شور و انگیزه را در جوانان چند برابر خواهد کرد. این‌جانب از همه برای مشارکت فعال و همدل در برنامه‌ریزی‌ها و اداره‌ی کشور دعوت می‌کنم. ساختارها، اهداف و محتوا و شیوه‌های رایج آموزشی و تربیتی، متناسب با افق حرکت ملت و اقتضائات روز باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد. فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش عالی و مراکز آموزشی نباید احساس بطالت نمایند و آموزش‌های دریافتی را فارغ از ضرورت‌های روز بیابند. تنوع فرهنگی، سرمایه‌ی بی‌بدیل ملی ماست.

میراث فرهنگی کشور باید بیش از گذشته حفظ شود و گردشگری به عنوان عامل توسعه‌ی مناسبات بین ملت‌ها و ملت ایران و تبادل سالم فرهنگی گسترش یابد. جوانان و نوجوان عزیز که در آوردگاه‌های علم و فضیلت و مجاهدت و نوآوری ممتازند و در تمام دوره‌ی انقلاب در مسیر بالندگی حرکت کرده‌اند این شایستگی را دارند که بر سکوهای قهرمانی جهان بایستند و بارها آن را ثابت کرده‌اند. سرمایه‌گذاری‌ها باید راه را بر تحقق این هدف باز کند. نقش‌آفرینی دختران و بانوان مؤمن و عفیف ایران‌زمین در همه‌ی عرصه‌ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. دولت با لحاظ لوازم و ضرورت‌ها، قوی‌تر و مصمم‌تر از گذشته در این عرصه گام برخواهد داشت.

لزوم اصلاح ساختار اقتصاد
دو؛ بخش اقتصادی. کارهای فراوانی انجام شده است و کارهای مهمی باید انجام شود. ساختارهای اقتصادی برای پاسخ‌گویی به جهش ملت ایران در عرصه‌ی اقتصاد باید اصلاح شود. مقدمه‌ی تحول اقتصادی که براساس قانون سیاست‌های اصل 44 چهارچوب آن معین شده است، باید با اصلاحات ساختاری فراهم شود. هدف‌مند کردن یارانه‌ها، اصلاح نظام بانکی و بیمه‌ای، اصلاح نظام مالیاتی و نظام توزیع و ارتقاء ارزش پول ملی باید در اُلویت اقدامات قوا قرار گیرد. حل مشکل اشتغال و مسکن، به ویژه برای جوانان از اُلویت‌های اساسی است. توجه به تولید ملی و تولید ثروت ملی به ویژه در بخش کشاورزی و صنایع وابسته، از الویت‌های مهم است. محاسبات نشان می‌دهد با استفاده‌ی درست از آب و زمین، می‌توان محصولات کشاورزی را تا دو و نیم برابر افزایش داد و از این طریق، آبادانی را به مناطق گوناگون و روستاها برد، مهاجرت‌ها را معکوس یا متوقف کرد و اشتغال مناسب ایجاد نمود.

سه؛ بخش اجتماعی. خانواده رکن اصلی و پایه‌ای در تربیت و بالندگی انسان‌ها و آرامش و امنیت پایدار کشور است. کیان و کرامت آن باید حفظ و تقویت شود. همه باید احساس آرامش و امنیت کنند. همه باید پاکی و پاک‌دستی، صداقت و راستی،‌ نشاط و شادابی و حفظ کرامت انسانی را در فضای عمومی جامعه احساس کنند. شجاعت در دفاع از حق و مظلوم و بیان حقایق علامت دیگری از جامعه‌ی بالنده و شکوفا است. مردم نباید هیچ فاصله‌‌ای بین خود و دولت‌مردان احساس نمایند. دولت برآمده از متن مردم و در کنار آنان است و به این افتخار می‌کند. خود را خادم همه، خادم هفتاد میلیون ایرانی و چهل میلیون رأی‌دهنده می‌شناسد. ایران یک پیکر واحد است، با همه‌ی زیبایی‌های آن و ما همه اجزای این پیکر واحد هستیم. احساس همبستگی ملی یک احساس برین و ارزش‌مند است.

حضور فعال در صحنه‌ی بین‌المللی
چهار؛ سیاست خارجی. حضور فعال در عرصه‌های جهانی یک وظیفه‌ی ملی و انقلابی است. ساختن ایران و حضور اثرگذار در مناسبات جهانی یک حقیقت‌اند؛ لازم و ملزوم یکدیگرند. بدون حضور قدرت‌مند در عرصه‌های جهانی ساختن ایران ممکن نیست و بدون ساختن و اقتدار ایران، اثرگذاری در مناسبات جهانی محال است. ملت ما نمی‌تواند بنشیند و دست روی دست بگذارد تا دیگران نقشه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جهان را ترسیم و مناسبات را با قواعد خودشان تعریف کنند. باید در مدیریت جهانی مشارکت فعال داشته باشیم و نباید اجازه دهیم قدرت‌های زورگو و متجاوز برای ما قواعد رفتار سیاسی بنویسند و خود معیار و قاضی و مجری باشند. باید توحید و عدالت و پاکی و محبت را که اساس برقراری آرامش و امنیت پایدار جهانی است، فریاد کنیم.

عزیزان من! تحقق اهداف در سایه‌ی توکل، پافشاری بر اصول و ارزش‌ها، همدلی و همراهی مردم و همه‌ی قوا، حفظ وحدت ملی، مجاهدت و پایداری، ایثار و فداکاری و تبعیت از خط نورانی امامت و ولایت است. ملت ایران به لطف الهی جامعه‌ای معیار به جهان عرضه خواهد کرد.

نمی‌خواهند الگوی مردم‌سالاری دینی مطرح شود
در پایان اجازه می‌خواهم نکته‌ای هم خطاب به چند دولت مداخله‌گر بگویم. امروز دوران این‌که چند دولت دور هم جمع بشوند و برای همه‌ی ملت‌ها تعیین تکلیف کنند، گذشته است. دوره‌ی استکبار و خودخواهی و سلطه‌طلبی به پایان رسیده است. امروز حل مشکلات جهانی و برپایی صلح و امنیت پایدار جز با مشارکت عمومی ملت‌ها و دولت‌ها، بر مبنای عدالت و برادری امکان‌پذیر نیست. دیدیم که چند دولت خودخواهانه و آشکار در امور ملت ما دخالت کردند. به آن‌ها می‌گویم شما در دوران انتخابات و پس از آن به ملت ما جفا کردید، در امور داخلی ما دخالت کردید، از همه‌ی توان مالی، رسانه‌ای و سیاسی خود علیه ملت عزیز ایران استفاده کردید. ما می‌دانیم شما نمی‌خواهید الگوی جدید و معیار نوینی از مردم‌سالاری مبتنی بر اندیشه‌ی الهی در جهان مطرح شود؛ الگویی که ملت ایران در این انتخابات و در طول انقلاب عرضه کرد. ما می‌دانیم که شما می‌خواستید افکار عمومی جهان را از مشکلات دنیای سرمایه‌داری منحرف کنید. به ملت ایران جسارت و توهین کردید. اما همه بدانند که دوران استکبار به پایان رسیده است و دوران عزت و اقتدار ملت‌ها شروع شده است. شما اشتباه کردید. با اطلاعات غلط و بر اساس اندیشه‌ی نادرست و در ادامه‌ی روند خودخواهی و سلطه‌طلبی موضع‌گیری کردید. ما به شما نصیحت می‌کنیم به عدالت و انصاف و احترام به حقوق ملت‌ها برگردید؛ در امور دیگران دخالت نکنید. ملت ما اهل منطق و گفت‌وگو با رعایت کرامت و احترام و بر پایه‌ی عدالت است؛ اما هرگز بی‌صداقتی، خودخواهی و بی‌ادبی را تحمل نخواهد کرد.

ملت ایران با فرهنگ و تمدن غنی و انسانی و پر افتخار، همواره در جهت توسعه‌ی مناسبات در تمام زمینه‌ها با ملت‌ها و دولت‌های مستقل بر پایه‌ی عدالت و احترام، حرکت کرده است. امیدوارم گذشته را جبران کنند تا راهی به دایره‌ی دوستی ملت ایران داشته باشند. به فضل الهی با اقتدار برآمده از رأی ملت و توانمندی‌های ملی در همه‌ی عرصه‌ها حاضر خواهیم شد و در مسیر تحقق عدالت در جهان حرکت می‌کنیم. شما بخواهید یا نخواهید خورشید عالم افروز عدالت طلوع خواهد کرد و حکومت صالحان در جهان مستقر خواهد شد. صبح نزدیک است.

از همگان دعوت می‌کنم به فرمایشات رهبری عزیز توجه کنند و حظّ وافر ببرند.
والسّلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته

سخنان دکتر احمدی‌نژاد در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری 12/05/1388
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی