سخنان سرکار خانم ریحانه سلامی، فرزند شهید حسین سلامی
چشمانداز زن ایرانی مسلمان در افق ۱۴۱۴
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای دیدار هزاران نفر از زنان و دختران، با تقدیر از بانوانی که در این جلسه سخنرانی کردند، فرمودند: «تشکّر از خانمهایی که اینجا بیاناتی بیان کردند؛ هم پُرمغز و پُرمعنا بود آنچه اینجا گفته شد ــ چه همسر شهید رشید و مادر شهید [امینعبّاس] رشید و چه صبیّهی شهید سلامی ــ هم از لحاظ مضمون و معنا حاکی از یک ذهن روشن و فکر بلند در این بانوان و در مجموعهی بانوان فداکار کشور بود، هم از لحاظ متن بسیار زیبا و شنیدنی بود؛ خیلی متشکّرم از همهی خانمها و بالخصوص از این خانمها.» ۱۴۰۴/۰۹/۱۲ بخش «ریحانه» رسانه KHAMENEI.IR در ادامه متن سخنان سرکار خانم ریحانه سلامی، صبیّه محترم سردار شهید حسین سلامی در این دیدار را منتشر میکند.
پیشاپیش میلاد سراسر نور و برکت حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را به محضر مبارکتان و به همه فرشتگان آسمانی زمین، مادران و بانوان عزیز تبریک و تهنیت عرض مینمایم و در محضر رهبر حکیم و فرزانه عدالتطلبان و آزادیخواهان عالم، نائب حضرت ولی عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف، امام خامنهای عزیز، دستان مادر عزیزتر از جانم را میبوسم، مادری که بار زندگی را به دوش کشید تا پدر شهیدم با خاطری آرام، سربازیتان را کند و از این منزلگاه شریف و نورانی عرضه میدارم: «مامانجان روزتان مبارک!»
اینجانب به نمایندگی از آحاد بانوان ایران اسلامی عزیز و جمع حاضر، از تفضل حضرتعالی در اجابت دعوت و اعطای شرفیابی، صمیمانه سپاسگزارم و با کسب اجازه از محضر مبارکتان، گزارشی کوتاه از چشمانداز «زن مسلمان تراز انقلاب اسلامی در افق ۱۴۱۴» تقدیم مینمایم:
زن تراز در افق پیشرو، نه یک شعار و تصویری انتزاعی، بلکه ثمرهی یک مسیر هدفمند، زنده و تکاملّی است؛ مسیری که ریشه در بینش عمیق دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی دارد و از کانون خانواده آغاز میشود، در متن جامعه بالنده میگردد و در نهایت تا عرصه تمدّن جهانی و تاریخسازی امتداد مییابد. این مسیر، پویشی پیوسته و تکاملّی است؛ از انسانسازی در نهاد خانواده آغاز میشود، یعنی همانجایی که عزت نفس، معرفت، خلاقیت و مهارتهای زندگی همراه با حفظ کرامت ذاتی و ارزشهای اخلاقی نهادینه میشود. در این نگاه، خانواده نه محدودکننده، بلکه کارگاه اصلی تربیت و توانمندسازی است.
در گام دوم، این انسان تربیتیافته، با حفظ هویت و ارزشهای خود، پا به عرصه جامعه میگذارد. حضور او نه صرفاً به تعداد، بلکه به کیفیت و نقشآفرینی مؤثر سنجیده میشود. او در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، کنشگری فعال و مبتنی بر تخصص دارد و در حل مسائل جامعه، سهم مؤثر و واقعی ایفا میکند. چنین کنشگری، در مرحلهای بالاتر به نظامسازی و مشارکت در حکمرانی میرسد. جایی که زن تراز، تنها مخاطب سیاستها نیست، بلکه در طراحی، تدوین و اجرای قوانین، سیاستها و ساختارهای حکمرانی (در تمام حوزهها از اقتصاد تا فرهنگ) نقشآفرین است تا این نظامها، عدالت، صلاح و رشد همهجانبه را برای تمام اعضای جامعه از جمله زنان تضمین کنند.
در ادامه همین مسیر تعالی، زن مسلمان ایرانی، با دستاوردهای فردی و جمعی خود، پا از مرزهای ملّی فراتر میگذارد و در میدان تمدّن جهانی، با زبان علم، اخلاق، هنر و معنویت، تصویری نوین و معتبر از زن مسلمان ارائه میدهد. تصویری که برخاسته از هویت مستقل و در عین حال پویا و پیشرو است. نتیجه نهایی این روند تاریخسازی است. یعنی دستاوردهای این حرکت عمیق به عنوان سرمایه معنوی، امیدآفرین و الهامبخش برای نسلهای آینده در تاریخ ثبت و به حافظه جمعی ملّت تبدیل میگردد و بدین صورت، زن ایرانی ضمن تاریخسازی، روایتگر صادق مسیر ملّت خویش است.
پشتوانه نظری این مسیر، «الگوی سوم زن» در اندیشه حضرت امام خمینی رحمهالله و رهبر معظم انقلاب است. الگویی که دوگانهسازیهای رایج میان انزوای سنتزده و رهایینمای مدرن بیریشه را نفی میکند. این الگو، جمع حکیمانه میان عفت و اصالت خانوادگی از یک سو و نقشآفرینی فعال و اثرگذار اجتماعی از سوی دیگر است. در این نگرش، عفت به معنای انفعال نیست؛ بلکه توانمندسازی درونی زن برای حضوری محترمانه، مؤثر و هویتمند در همهی عرصههاست.
بر بنیاد چنین نگرشی، مسیر تحقق زن تراز نیازمند تدبیری هوشمندانه و سیاستگذاری است که این مبانی والا را به صحنه عمل برساند. حرکت به سوی افق ۱۴۱۴، بدون سیاستگذاری روشن و مبتنی بر حکمت، ممکن نمیگردد. در این مسیر، چند سیاست محوری است که به منزله ستونهای پیشرفت، مسیر آینده را استوار میسازد: نخست آنکه زن ایرانی باید به عنوان «فرصت بزرگ ملّی» معرفی شود؛ تغییری بنیادین در قاببندی که موتور اعتماد عمومی و خودباوری را تقویت میکند.
دوم، باید نسبت دوسویه میان انقلاب و زن ایرانی بازنمایی شود؛ انقلابی که امنیتساز و بسترساز تعالی زن است و زنی که به نوبه خود امنیتساز و پیشران جامعه و تقویتکننده انسجام ملّی است؛ این حقیقت، از کانون خانواده تا مشارکت اجتماعی و مقاومت و تابآوری ملّی قابل مشاهده است.
سوم، زن باید به عنوان «کنشگر فعال» و نه موجودی منفعل تصویر شود؛ کنشگری که در بحرانها، در سازندگی و در میدانهای علمی، فرهنگی و اجتماعی نقشآفرینی آگاهانه دارد.
چهارم، توان زن در توازنبخشی میان نقشهای خانوادگی و اجتماعی باید برجسته گردد تا الگوی عملّی برای نسلها فراهم شود و دوگانهسازی ساختگی «خانه/جامعه» که محصول نگاههای تحریفشده غربی است، افشا گردد.
پنجم، منزلتبخشی به زن باید هم با بازنمایی نقش او در پیشرفت کشور و هم با ایجاد فرصتهای واقعی برای طرح نظر، اثرگذاری و مشارکت در تصمیمسازی دنبال شود؛ امری که خود عدالت در فرصتها و نقشآفرینیهای انسانی را رقم میزند.
ششم، هر تصویری یا سیاستی که خانواده را تضعیف کند و زن را مقابل خانواده قرار دهد، باید به دلیل ایجاد ناامنی روانی و لطمهزدن به عدالت نسلی، شناخته و اصلاح شود.
البته این سیاستها زمانی اثرگذار خواهند بود که در قالب مقررات اجرایی، برنامههای رسانهای، الگوهای آموزشی و سازوکارهای نظارت و ارزیابی، مجسم و عملّیاتی شوند.
ثمرهی اجرای این سیاستها، تجسم یافتن الگویی است که در افق ۱۴۱۴ ترسیم میشود. زن مطلوب در افق پیشرو، انسانی است چندبعدی: پاسدار کرامت و حرمت انسانی خویش در همه عرصهها، تقویتکننده کانون مقدّس خانواده با حضوری آگاهانه و تعالیبخش، برخوردار از دانش روز و مهارتهای تخصصی در حوزه فعالیت خویش، مشارکتگری مسئلهمحور که در برابر چالشهای کشور تنها ناظر یا معترض نیست، بلکه راهکار ارائه میدهد و مسئولیت میپذیرد، و در نهایت، سفیری فرهنگی که در میدان روایت جهانی، با کارنامه عملّی و اخلاق حرفهای، تصویری حقیقی و استوار از زن مسلمان ایرانی تثبیت میکند.
این آرمان، زمانی به ثمر میرسد که به برنامهای پایدار با گامهای عملّیاتی، سازوکارهای اجرایی روشن و شاخصهای دقیق پیشرفت بدل شود. در چنین حالتی، هفته گرامیداشت مقام زن و مادر، مراسمی نمادین نخواهد بود، بلکه نقطه آغاز پایش، اصلاح و شتاببخشی یک راهبرد ملّی خواهد بود؛ راهبردی که همه نهادهای فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی در قبال آن مسئولاند و ثمرهی نهایی آن، نه فقط ارتقای جایگاه زنان، بلکه اعتلای جامعه ایرانی در مسیر پیشرفت و عدالت خواهد بود.
در پایان به استحضار میرساند، ما بانوان این سرزمین مقدس، آمادهایم مسیر خود را از چشمهسار ولایت و هدایت مولا و مقتدایمان بجوییم تا هویت والای بانوان ایران عزیز، با حمایت و هدایت حضرتعالی، قوت و سربلندی جاودانه یابد.
استدعا دارد در صورت صلاحدید، جمع حاضر را از بیانات نورانی خود مستفیض نمایید.
ای پدر تر از پدرم؛
به این افتخار مینازم که من «بأبی أنت و اُمی» را برای تقدیم به محضر مبارکتان و مسیر روشنتان، زندگی کردم. به عنوان سرباز و دخترتان، وجود و جان ناقابل این حقیر را در راه اعتلای مسیر پرفروغتان و در راه اعتلای ارزشهای والای این سرزمین مقدس و اسلام پذیرا باشید.