others/content
نسخه قابل چاپ

گزارشی از شرایط بحرانی رژیم صهیونیستی پس از طوفان‌الاقصی

اسرائیل به روایت اسرائیلی‌ها

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رهبر انقلاب اسلامی ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در بخشی از سخنانشان به تحولات نوار غزه، جنایات رژیم صهیونیستی و ناکامی این رژیم در دستیابی به اهداف خود اشاره کردند. ایشان درباره شکست رژیم صهیونیستی در طوفان الاقصی و وضعیت آشفته این رژیم در درون، فرمودند: «همه‌ی تحلیلگران غربی اعم از اروپایی، آمریکایی و حتی وابستگان به خود رژیم صهیونیستی معتقدند که در این عملیات رژیم صهیونیستی با همه‌ی تظاهر و یال و کوپال از گروه معدود مقاومت شکست سختی خورده است. آنها می‌گویند، رژیم صهیونیستی هشت ماه بعد از طوفان الاقصی با این همه تلاش به هیچ کدام از هدف‌های حداقلی خود هم نرسید.» ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
رسانه‌ی KHAMENEI.IR در این نوشتار، بر
موضع‌گیری تحلیلگران، مقامات سابق و کنونی رژیم صهیونیستی درباره طوفان‌الاقصی و شرایط پس از آن مروری کرده است.
 
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی همواره شدیدترین واکنش‌های انتقادی را علیه کابینه نتانیاهو و شخص او نشان می‌دهد. لاپید به عنوان رهبر اپوزیسیون به تازگی تأکید کرده است که کنترل این رژیم از دست در رفته است و تا زمانی که نتانیاهو در قدرت بماند، تل‌آویو نمی‌تواند در جنگ علیه حماس پیروز شود.

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: «دولت کنترل اوضاع را از دست داده است؛ سربازان روزانه در غزه کشته می‌شوند و در صفحات تلویزیون نیز با یکدیگر می‌جنگند؛ دولت از هم پاشیده و کارایی ندارد.» رهبر مخالفان نتانیاهو افزود: «وزرا در جلسه کابینه دست به اعتراض می‌زنند؛ یکی از وزارتخانه‌ها کامیون‌های حامل کمک [به غزه] می‌فرستد و وزارتخانه دیگری آن را به آتش می‌کشد؛ روابط با آمریکا از بین رفته و طبقه متوسط از هم پاشیده و جبهه شمال از دست رفته است.» (۱)

«اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته و کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی چندی پیش نتانیاهو و کابینه او را به باد انتقاد گرفت و تارنمای «میدل ایست مانیتور» نوشت که بریک از «هرج و مرج کامل» سربازان در نوار غزه از نظر در دسترس نبودن تجهیزات و خدمات لجستیکی مورد نیاز برای جنگ رونمایی کرد. این ژنرال نظامی سابق به روزنامه صهیونیستی «معاریو» با افشای این موضوع که «تجهیزات، تدارکات، غذا و هر چیزی که برای پیشبرد ما لازم است، وجود ندارد زیرا ارتش همه چیز را به شرکت‌های خصوصی سپرده است»، افزود: کسی نیست که فوراً تانک‌ها را تعمیر کند، ده‌ها تانک در نوار غزه گیر کرده و منتظر عقب نشینی هستند. ژنرال سابق رژیم اسرائیل خاطرنشان کرد که «البته رسانه‌ها در این زمینه که تجهیزات کار نمی‌کنند، صحبت نمی‌کنند» و خاطرنشان کرد که از زمان آغاز جنگ در نوار غزه در ماه اکتبر، ۶ بار با نتانیاهو دیدار کرده است. وی گفت: اما کارکنان او نمی‌خواستند او (نتانیاهو) حقیقت را بشنود، بنابراین او را از من دور کردند. (نظامیان) پنج سال است آموزش ندیده‌اند و کمبود تجهیزات وجود دارد. (۲)

این ژنرال بازنشسته و کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی به تازگی نیز از خطرات و پیامدهای «جنگ فرسایشی» برای رژیم اسرائیل سخن به میان آورده و هشدار داده است که طولانی شدن جنگ منجر به فروپاشی ارتش به دلیل کمبود سرباز، فروپاشی اقتصاد و انزوای بین‌المللی خواهد شد. بریک در مصاحبه با کانال ۱۳ رژیم اسرائیل ناتوانی ارتش اشغالگر در شکست حماس در غزه را تأیید و خاطرنشان کرد که نوار غزه تنها یکی از ۶ میدان جنگ است.

پیش از این نیز «آمیت حلوی» عضو «کنست» پارلمان رژیم صهیونیستی تأیید کرد که تمامی ۲۴ تیپ حماس هنوز در غزه حضور دارند و حتی یک تیپ از آنها منهدم نشده است و نتانیاهو به صهیونیست‌ها دروغ می‌گوید و دستاوردهای ارتش را بزرگ جلوه می‌دهد. وی در مصاحبه با کانال ۱۴ رژیم صهیونیستی افزود: علاوه بر استواری حماس، جنبش جهاد اسلامی همچنان وجود دارد و آنها به ما دروغ گفتند که حذف شده است. (۳)

حتی «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم اسرائیل نیز از استراتژی نتانیاهو در پایان دادن به جنگ علیه غزه انتقاد می‌کند و معتقد است که نخست‌وزیر این رژیم هیچ راهبرد و استراتژی مشخصی چه در شرایط جنگی و چه در فضای پساجنگ ندارد.(۴)

«آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «یسرائیل بیتنو» و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرد که پس از هشت ماه جنگ علیه غزه، این رژیم به جای پیروزی کامل، به خفت و خواری کامل افتاده است. لیبرمن تأکید کرد: اسرائیل منطقه شمال را از دست داده است و همچنان در برابر حزب‌الله که هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد، تسلیم می‌شود. اسرائیل پس از گذشت هشت ماه جنگ، نتوانست حماس را نابود کند و اسرای اسرائیلی هم آزاد نشده‌اند. (۵)

«حاییم تومر» از مقامات سابق سازمان جاسوسی موساد نیز اعلام کرد که جنگ گسترده با حزب‌الله لبنان، توانایی رژیم صهیونیستی را برای مدیریت سرزمین‌های اشغالی تضعیف خواهد کرد. این مقام امنیتی رژیم اشغالگر، جنگ تمام عیار با محور مقاومت را تهدیدی برای موجودیت این رژیم و چشم‌انداز تعریف شده توسط صهیونیسم جهانی برای آینده آن ارزیابی کرد. (۶)

تارنمای شبکه «سی‌ان‌ان» در تشریح شکست رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، نوشت: با ادامه افزایش تعداد کشته‌ها در این منطقه، به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که اسرائیل هیچ برنامه قابل قبولی برای پایان دادن به جنگ یا آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد، ندارد. عزم برای ادامه تعقیب حماس در غزه علیرغم پیامدهای انسانی وحشتناک، اسرائیل را به طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی منزوی می‌کند.

این تارنمای آمریکایی تأکید کرد که حتی نزدیک‌ترین متحدان رژیم صهیونیستی اکنون آشکارا از نتانیاهو انتقاد می‌کنند. درخواست‌ها برای توقف ارسال سلاح به اراضی اشغالی در آمریکا و انگلیس در حال افزایش است. هم‌زمان، نتانیاهو و کابینه او در داخل تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند و معترضان به خیابان‌ها برگشته‌اند و خواهان استعفای او هستند.

از سوی دیگر «خالد الگیندی» کارشناس ارشد و مدیر برنامه فلسطین و اسرائیل در مؤسسه خاورمیانه گفت: «من فکر می‌کنم (جنگ) از نظر مدت، شدت، مقیاس و مرگبار بودن از انتظارات فراتر رفته است و افق پایان آن روشن نیست.» با این حال، نتانیاهو از تغییر رویکرد خودداری می‌کند. درحالی‌که او وعده داده بود در پی اولتیماتوم اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اجازه کمک‌های بیشتر به غزه را بدهد اما درخواست‌ها برای آتش‌بس بشردوستانه و بازنگری در طرحش برای حمله به رفح را رد کرده است.

«فقدان استراتژی خروج» از جمله موضوعات مهمی است که چندین کارشناس در این ارتباط با سی‌ان‌ان مصاحبه کرده‌اند و گفته‌اند که رژیم اسرائیل با وضعیت دشواری روبه‌رو است؛ زیرا هدفی که برای خود در نظر گرفته - از بین بردن حماس - دست‌نیافتنی است. حماس از زمان به دست گرفتن قدرت در غزه در سال ۲۰۰۷ بر این باریکه تسلط داشته و تمام نهادهای دولتی و امنیتی و همچنین سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و اجتماعی را تحت کنترل دارد. رژیم اسرائیل نمی‌تواند به هدف اعلام‌شده خود برای از بین بردن حماس دست یابد؛ زیرا حماس بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه فلسطین در کرانه باختری و غزه است و محبوبیت آن در چند ماه گذشته افزایش یافته است.

«هارل چورف» محقق ارشد در مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقای موشه دایان در دانشگاه تل‌آویو نیز به سی‌ان‌ان گفت که فقدان برنامه مشخص رژیم اسرائیل به طور فزاینده‌ای به روابط آن با متحدانش آسیب می‌زند. او تأکید کرد: «دوستان ما - در درجه اول آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه - به نتانیاهو اعتماد ندارند… آنها به ما اعتماد ندارند که کار درست را انجام دهیم.» (۷)

«یورام شوایتزر» یکی از تحلیلگران مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم اسرائیل در تل‌آویو، دستاوردسازی‌های نتانیاهو را «احمقانه» خوانده و معتقد است ارتش این رژیم تاکنون به اهداف اصلی خود در جنگ غزه دست نیافته است؛ موضوعی که از جانب «هونگدا فن» استاد مؤسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای نیز بر آن مهر تأیید زده می‌شود و می‌گوید: گروگان‌ها آزاد نشده‌اند، قدرت نظامی حماس به طور کامل شکست نخورده و غزه همچنان یک تهدید امنیتی برای (رژیم) اسرائیل است. (۸)

«گادی آیزنکوت» فرمانده پیشین ارتش رژیم اسرائیل و عضو ناظر کابینه جنگ این رژیم نیز به تازگی در کنفرانس «امنیت و استراتژیک مئیر داگان» در آکادمی نتانیا واقع در شهر نتانیا، به شدت از نخست‌وزیر اسرائیل انتقاد کرد و گفت: «نتانیاهو با وعده پیروزی در رفح و بازگرداندن گروگان‌ها توهم‌پراکنی دروغین می‌کند؛ پیروزی مطلق در غزه شعار جذابی است، اما محال است که خریدار داشته باشد.» (۹)

از نگاه ناظران، مهم‌ترین دلیل اصرار نتانیاهو برای تداوم جنگ و جنایت در غزه، تلاش برای «دستاوردسازی» و فرار از تبعات شکست سخت و آشکار است که می‌تواند به قدرت و عمر سیاسی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پایان دهد.

تا کنون مقامات نظامی زیادی به خاطر همین ناکامی‌های دامنه‌دار مقابل جبهه مقاومت ناگزیر به کناره‌گیری شده‌اند. «آوی روزنفلد» فرمانده تیپ «غزه» بود که به دلیل شکست در مأموریتش مبنی بر حفاظت از «غلاف غزه»، عصر یکشنبه (۲۰ خرداد) از سمت خود استعفا داد و اعتراف کرد: پس از گذشت هشت ماه از جنگ در غزه من شکست خوردم، من در انجام مأموریت خود مبنی بر حفاظت از غلاف غزه شکست خوردم، همه باید مسئولیت‌پذیر باشیم؛ من مسئول تیپ غزه بودم. همچنین روز یکشنبه ژنرال بازنشسته رژیم صهیونیستی و عضو مثلاً میانه‌رو کابینه جنگ این رژیم یعنی بنی گانتز استعفا داد و پس از او گادی آیزنکوت وزیر دیگر کابینه جنگ، با تکرار همان انتقاداتی که گانتز علیه نتانیاهو بر زبان آورده بود، کناره گرفت. پس از این دو نفر هیلی تروپر نیز به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به گانتز، کناره‌گیری از کابینه ائتلافی نتانیاهو را به طور رسمی اعلام کرد.

۱. https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/lapid-accuses-government-of-losing-control-says-israel-cant-go-on-like-this/
۲. https://www.middleeastmonitor.com/۲۰۲۴۰۲۲۴-total-chaos-among-israeli-military-ranks-in-gaza-former-army-general/
۳. https://www.middleeastmonitor.com/۲۰۲۴۰۵۱۷-ex-general-israel-fighting-war-of-attrition-in-gaza/
۴. https://www.aa.com.tr/en/middle-east/israeli-army-chief-of-staff-criticizes-netanyahus-strategy-when-gaza-war-ends/۳۲۱۶۹۲۵
۵. https://www.aa.com.tr/en/middle-east/israeli-opposition-leader-says-government-faced-complete-humiliation-in-gaza/۳۲۴۳۵۷۲
۶. https://aja.ws/ybc۲io
۷. https://edition.cnn.com/۲۰۲۴/۰۴/۰۵/middleeast/gaza-war-no-plan-israel-intl-cmd/index.html
۸. https://www.trtworld.com/magazine/seven-months-into-gaza-war-has-israel-achieved-its-objectives-۱۸۱۶۵۰۳۲
۹. https://www.haaretz.com/israel-news/۲۰۲۴-۰۵-۲۹/ty-article/urgent-elections-needed-war-cabinet-ministers-slam-netanyahu-pm-they-want-to-end-war/۰۰۰۰۰۱۸f-c۴ee-db۱۲-a۳ff-c۷fe۷۲۵۱۰۰۰۰
 

 
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی