others/content
پیوندهای مرتبطخبرخبر
نسخه قابل چاپ

چگونه می توان با تمسک به روح حج عرصه را بر جلادان غزه تنگ کرد؟

برائت بدون مرز

«برای مسلمان، قوّت قلب و سرچشمه‌ اطمینان است، و برای دشمن و بدخواه، هراس‌انگیز و پُرهیبت»؛ این توصیف رهبر انقلاب از اجتماع عظیم و مناسک پیچیده‌ حج است که در پیام امسال‌شان به حجاج بیت‌الله الحرام آن را بیان کرده‌اند.

در حج، این آیین ابراهیمی چه رمز و رازی نفهته است که برای مسلمانان قوت قلب است و برای دشمنان و بدخواهان جهان اسلام، وحشت زا؟ مگر این آیین الهی چه دارد که دشمنان باید از آن هراس داشته باشند؟

یکی از ابعاد کلیدی و اساسی حج، تبلور اتحاد مسلمانان است. اینکه مسلمانان از ده‌ها کشور دنیا با زبان‌های مختلف، رنگ‌های گوناگون و مذاهب متعدد در یک زمان خاص در محلی خاص جمع شده و مناسکی مشترک و عمیق را به صورت جمعی انجام می‌دهند، از جمله حول ارزشمندترین نقطه جهان می‌چرخند و به نماد شیطان سنگ می‌زنند، آیینه‌ای از اتحادی است که می‌تواند معجزه‌آفرین باشد. اتحاد جهان اسلام و مسلمانان در مسائل کلان و کلیدی، همان چیزی است که دشمنان بسیار از آن هراس دارند، چرا که این اتحاد برای منافع استعماری سلطه‌گران و طواغیت، مانعی بزرگ و تعیین کننده محسوب می‌شود.

* غزّه و وجدان‌های بیدار
و کیست که امروز اذعان نداشته باشد فلسطین مسئله اول دنیای اسلام و حتی جهان است؟ از ژاپن در شرق زمین تا آمریکا در غرب، مردم دنیا شاهد اعتراض به قصابی و نسل‌کشی مردم مظلوم غزّه توسط رژیم صهیونیستی با حمایت همه‌جانبه واشنگتن هستند.

حدود ۴۰ هزار نفر از مردم غزّه که ۷۰ درصد آنان زنان و کودکان هستند، در این جنگ نابرابر و غیرانسانی به شهادت رسیده و بیش از دو برابر این تعداد مجروح شده‌اند و از سرنوشت هزاران تن اطلاعی در دست نیست. در چنین شرایطی کدام وجدان بیدار و انسان شریفی می‌تواند ساکت بماند و در حد مقدورات خود از جلادان غزّه ابراز برائت نکند؟! «مقاومت پولادین فلسطین، و مردم صبور و مظلوم غزّه که شُکوه صبر و مقاومتشان، جهان را به تحسین و تکریم واداشته است، باید از همه‌جهت پشتیبانی شوند» ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ و بدون شک مسلمانان جهان در این امر واجب به حکم اسلام و انسانیت، بر دیگران اولی هستند.

* راه امام
سی و شش سال پیش حضرت امام خمینی رحمه‌الله بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در پیام خود به حجاج بیت‌الله الحرام فرمودند: «حماسۀ مردم فلسطین یک پدیدۀ تصادفی نیست. آیا دنیا‌‌ ‌‌تصور می کند که این حماسه را چه کسانی سروده‌اند و هم اکنون‌‌ ‌‌مردم فلسطین به چه آرمانی تکیه کرده‌اند که بی محابا و با دست‌‌ ‌‌خالی در برابر حملات وحشیانۀ صهیونیستها مقاومت می‌کنند؟ آیا‌‌ ‌‌تنها آوای وطنگرایی است که از وجود آنان دنیایی از صلابت‌‌ ‌‌آفریده است؟ آیا از درخت سیاست‌بازان خودفروخته است که بر‌‌ ‌‌دامن فلسطینیان میوۀ استقامت و زیتون نور و امید می‌ریزد؟ اگر‌‌ ‌‌اینچنین بود، اینها که سالهاست در کنار فلسطینیان و به نام ملت‌‌ ‌‌فلسطین نان خورده‌اند! شکی نیست که این آوای «الله اکبر» است،‌‌ ‌‌این همان فریاد ملت ماست که در ایران شاه را و در بیت‌المقدس‌‌ ‌‌غاصبین را به نومیدی کشاند. و این تحقق همان شعار برائت است‌‌ ‌‌که ملت فلسطین در تظاهرات حج دوشادوش خواهران و برادران‌‌ ‌‌ایرانی خود فریاد رسای آزادی قدس را سر داد و «مرگ بر آمریکا،‌‌ ‌‌شوروی و اسرائیل» گفت؛ و بر همان بستر شهادتی که خون‌‌ ‌‌عزیزان ما بر آن ریخته شد او نیز با نثار خون و به رسم شهادت‌‌ ‌‌آرمید. آری، فلسطینی راه گم کردۀ خود را از راه برائت ما یافت. و‌‌ ‌‌دیدیم که در این مبارزه چطور حصارهای آهنین فروریخت، و‌‌ ‌‌چگونه خون بر شمشیر و ایمان بر کفر و فریاد بر گلوله پیروز شد؛‌‌ ‌‌و چطور خواب بنی اسرائیل در تصرف از نیل تا فرات آشفته‌‌ ‌‌گشت، و دوباره کوکب درّیۀ فلسطین از شجرۀ مبارکۀ «لاشَرقیة‌‌ ‌‌ولاغربیة» ما برافروخت. و امروز به همان‌گونه که فعالیتهای‌‌ ‌‌وسیعی در سراسر جهان برای به سازش کشیدن ما با کفر و شرک‌‌ ‌‌در جریان است، برای خاموش کردن شعله‌های خشم ملت‌‌ ‌‌مسلمان فلسطین نیز به همان شکل ادامه دارد.»

* بن‌بست سازش
آنچه امروز در فلسطین می‌گذرد و خانه عنکبوت را در معرض نابودی قطعی و همیشگی قرار داده، محصول همان مشت‌های گره کرده و برائت جستن‌ها از اسلام آمریکایی و دنباله‌های آن است. که اگر قرار بر برائت جستن نبود و ملت فلسطین هنوز به امید خروجی نشست‌های سازش بودند، امروز چیزی از فلسطین در صحنه روزگار باقی نمانده بود.

بله! مقاومت هزینه و رنج دارد اما ثمره آن پیروزی است. سازش اما آغازی به ظاهر شیرین ولی ادامه‌ای دردناک و پایانی شرم‌آمیز دارد. حاکمان برخی کشورهای اسلامی شاید بتوانند به طور موقت صدای مردم خود در حمایت از برادران و خواهرانشان در غزّه را ساکت کرده و تظاهرکنندگان را سرکوب کنند اما اولاً این سرکوب همیشگی نیست و بیش از پیش ماهیت واقعی آنان را آشکار و پایه‌های حکومتشان را متزلزل می‌سازد و ثانیاً به روشن شدن بیش از پیش راه جبهه حق و باطل نیز کمک خواهد کرد و ثابت می‌کند آزادی قدس شریف تنها به دست خود مردم مظلوم فلسطین و با حمایت مبارزان آزاده و آماده برای جانفشانی محقق می‌شود. همانطور که در این ماه‌ها خون‌های پاک مردانی از ایران، لبنان، عراق، یمن و سوریه و حتی معدود آزادگانی از ترکیه و مصر پای این آرمان ریخته شد.

* برائت موسمی نیست!
برائت به عنوان عنصر حیاتی و روح‌بخش حج، صرفاً یک مناسک دینی نیست که با سردادن چند شعار کارش به پایان رسیده و پرونده آن تا حجی دیگر و برائتی دیگر بسته شود. حج، تبلور و قله ابراز برائت است و رمی جمرات نیز نشانه‌ای است که حقیقتی بزرگ و زنده در آن نهفته است. اگر شیطان زمانه‌ را نشناسیم، پرتاب چنگ سنگ ریزه به سوی ستونی سیمانی چه سود! که هر روز روز برائت است و هر لحظه، موظفیم به رمی جمرات.  

چه زیبا و بجا رهبر انقلاب فرمودند: «قرآن، حج را مظهر عبودیّت و ذکر و خشوع، مظهر کرامت یکسان انسانها، مظهر سامان‌یابی زندگی مادّی و معنوی بشر، مظهر برکت و هدایت، مظهر آرامش اخلاقی و سازش عملی میان برادران، و مظهر بیزاری و جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر دشمنان معرّفی میکند. تدبّر در آیات مربوط به حج و تأمّل در اعمال و مناسک این فریضه‌ بی‌مثال، اینها و راز و رمزهایی از قبیل اینها را در ترکیب پیچیده‌ حج به ما نشان میدهد. شما برادر و خواهر حج‌گزار، اکنون در عرصه‌ی تمرین این حقایق و معارف پُرفروغ قرار دارید. اندیشه و عمل خود را به آن نزدیک و نزدیک‌تر کنید، و هویّت بازیافته و آمیخته با این مفاهیم متعالی را به خانه برگردانید. این همان سوغات ارزشمند و حقیقی سفر حجّ شما است.»۱۴۰۳/۰۳/۲۲

* سوغات ارزشمند امسال حاجیان
اگر رهاورد بزرگ و اصلی حج، معارف عمیق و متحول کننده آن باشد، کدام سوغات بالاتر از برائت از جلادان غزّه برای مسلمین در اقصی نقاط عالم؟

عالم محضر خداست و برائت از مشرکین و رمی شیاطین محدود به زمان و مکان نیست. در شرایطی که ظلم و تعدی نسبت به مردم فلسطین از حد گذشته و حتی غیرمسلمانان را نیز به غیرت آورده، این مطالبه رهبر انقلاب رنگ و بویی دیگر دارد؛ «امسال مسئله‌ برائت برجسته‌تر از گذشته است. فجایع غزّه که در تاریخ معاصر ما بی‌نظیر است، و گستاخی رژیم بی‌رحم و مظهر قساوت و شقاوت و البتّه رو به زوالِ صهیونی، جای هیچ‌گونه ملاحظه و مماشات برای هر فرد و حزب و دولت و فرقه‌ مسلمان باقی نگذاشته است. برائت امسال باید فراتر از موسم و میقات حج، در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین در همه‌جای جهان ادامه یابد، و فراتر از حج‌گزاران، به آحاد مردم تسرّی یابد. این برائت از رژیم صهیونیست و حامیانش بخصوص دولت ایالات متّحده‌ آمریکا باید در قول و عمل ملّتها و دولتها خود را نشان دهد و عرصه را بر جلّادان تنگ کند.»۱۴۰۳/۰۳/۲۲

و این همان چیزی است که مردم غزّه نیز از برادران و خواهران ایمانی خود انتظار دارند. همانطور که ابوعبیده سخنگوی رزمندگان حماس در پیام خود به حجاج گفت: از زائران بیت‌الله الحرام می‌خواهیم که برادران خود را در غزّه و فلسطین با دعای خالصانه خود در اماکن مقدسه و در مناسک حج یاد و غزّه و صبوران و مجاهدانش را در این اوقات بزرگ و پر‌برکت دعا کنند. طوفان‌الاقصی برای سومین حرمین شریفین به راه افتاد و حج فرصتی است تا واقعیت مبارزه ما با دشمن را به ملت دو میلیاردی مسلمان یادآوری کنیم.
....
منبع چاپی: گزارش هفته نشریه خط‌ حزب‌الله ۴۴۹
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی