others/content
پیوندهای مرتبطخبرخبر
نسخه قابل چاپ

چرا حج امسال، باید حج برائت باشد؟

جنایت و برائت

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif صدها هزار نفر از مسلمانان سراسر جهان امسال در شرایطی برای ادای فریضه حج در سرزمین وحی و گرد خانه خدا حضور می‌یابند که یک زخم و درد مشترک دارند. هفت ماه جنایت بی‌امان رژیم صهیونیستی در غزه که به کشتار حدود سی و پنج هزار فلسطینی انجامیده، حس مشترکی را در مسلمانان و حتی طیف وسیعی از غیرمسلمانان جهان به‌وجود آورده که بی‌سابقه است.

این درد مشترک بشری که در میان مسلمانان عمیق تر و سنگین تر است، یک روح جمعی نامرئی اما بسیار قوی را رقم زده که می‌تواند همه اختلافات را درنوردیده و فصل جدیدی از همفکری و همدلی را در سطح عمومی مسلمانان جهان رقم بزند.

اگرچه سران اغلب کشورهای اسلامی در عمل به وظیفه تاریخی خود در قبال جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا در غزه، ناکام بوده و عواقب این بی‌عملی دیر یا زود گریبان آنها را خواهد گرفت اما باید حساب مردم مسلمان این کشورها را از چنین حکامی سوا کرد. مردمی که در بسیاری از این کشورها حتی اجازه انتقاد به نسل‌کشی در غزه را در حد یک اظهار نظر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز ندارند و برای آن تحت تعقیب قرارگرفته، دستگیر شده و مورد بازخواست قرار می‌گیرند. در چنین شرایط سخت و سنگینی، حج امسال یک فرصت خاص برای مسلمانان است.

همان حکام کشورهای اسلامی که صرفاً نظاره‌گر سلاخی و نسل‌کشی مردم مظلوم غزه به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی با پشتیبانی دولت آمریکا هستند، حج را فرضیه‌ای بی‌روح و منفک از شرایط حال حاضر جهان اسلام می‌خواهند. حجی که در آن تنها به اعمال و مناسکی ظاهری و ارتباطی صرفاً شخصی با خداوند متعال بسنده شود و حرف و حرکتی در نسبت با مسائل سیاسی، مشکلات اجتماعی و درد بزرگ و مشترک امروز دنیای اسلام نباشد.

چندین سال قبل بود که حضرت امام خمینی که عمق اندیشه و تیزبینی ایشان همچنان و همواره چراغ راه حق طلبان است، از دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی نام بردند. در اسلام آمریکایی هم فریضه حج وجود دارد اما حج اسلام ناب کجا و حج اسلام آمریکایی کجا! «اسلام آمریکائى یعنى اسلام تشریفاتى، اسلام بى‌تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیاده‌خواهى، اسلام بى‌تفاوت در مقابل دست‌اندازى به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامى که با همه‌ى اینها می‌سازد.» ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ و صد البته مختصات حج چنین اسلامی نیز روشن است.

فصل ممیز میان حج ناب و حج آمریکایی، در موضوع برائت است. حج برخاسته از اسلام ناب و حاجی آن نمی‌تواند و نباید نسبت به شرایط زمانه بی تفاوت باشد. مگر می‌توان به زیارت بیت‌الله‌الحرام رفت و سعی صفا و مروه کرد اما چشم خود را بر آنچه این روزها بر مردم غزه می‌گذرد بست؟ اهانت به اسلام است اگر گمان شود تکلیف رمی جمرات حاجیان صرفاً با پرتاب چند سنگ ریزه به سوی تخته سنگی به پایان می‌رسد. محدود کردن تفسیر سنگباران شیطان، تنها به دور کردن رذائل و صفات رذیله فردی نیز وجه دیگری از تحریف حج و خالی کردن آن از روح اجتماعی و الهام بخش آن است.

حج آمریکایی به هیچ عنوان مشکلی ندارد که حتی هفتاد دور گرد کعبه بگردی و به جای هفت سنگ هفتاد سنگ به سوی نماد شیطان پرتاب کنی اما چشم خود را به روی جنایت های امروز در حق مردم بی پناه غزه ببندی و سنگی به سوی ابلیس مجسم امروز جهان، شیاطین بزرگ و کوچک آن نیندازی که تنش آفرین و برهم زننده نظم جهان است!

در چنین شرایطی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی حج امسال را حج برائت می‌نامند؛ «امروز در دنیا کیست که با مسلمانها دشمنی میکند، ستیزه‌گری میکند، آنها را میکشد ــ زنشان را، مردشان را، فرزندشان را ــ و آنها را از خانه و دیارشان بیرون میکند؟ چه کسی است؟ دشمن صهیونیست روشن‌تر از این در قرآن توصیف بشود؟ فقط هم دشمن صهیونیست نیست: وَ ظاهَروا عَلىٰ اِخراجِکُم؛ کسانی که کمک میکنند به او. چه کسی کمک میکند؟ اگر کمک آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی قدرت داشت و جرئت داشت که این‌جور وحشیانه با مردم مسلمان، با زن و مرد، با کودک، در آن محیطِ محدود این‌جور رفتار بکند؟ نمیشود با این دشمن با روی خوش برخورد کرد؛ نمیشود با آنها با ملایمت رفتار کرد؛ چه آن که مباشر قتل است، چه آن که معاون قتل و پشتیبان قتل است، چه آن که خانه را ویران میکند، چه آن که از ویران‌کننده‌ی خانه پشتیبانی میکند: وَمَن یَتَوَلَّهُم فَاُولٰئِکَ هُمُ الظّالِمون؛ اگر کسی با اینها دست دوستی داد، ستمگر است، ظالم است؛ اَلا لَعنَةُ اللهِ عَلَى الظّالِمین. نصّ قرآن، آیات قرآن اینها است. پس امسال برائت از همیشه بارزتر است. حجّ امسال، حجّ برائت است.» ۱۴۰۳/۰۲/۱۷

در حالی که بار دیگر درباره برخی از کشورهای مسلمان منطقه، زمزمه سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم جنایتکار صهیونیستی به گوش می‌رسد، برگزاری«حج برائت» هشداری جدی به این کشورهاست که خیانت به آرمان فلسطین و فشردن دست کسانی که قاتلان هزاران زن و کودک هستند، برای آنها بدون هزینه نیست و منفور شدن در میان افکار عمومی دنیای اسلام، اولین و حداقلی‌ترین هزینه این خیانت است.

استکبار همیشه کوشیده است، نسخه های قلابی و انحرافی را در برابر نسخه‌های اصیل اسلامی به مسلمانان قالب کند و مسلمانان نباید اجازه دهند با انواع و اقسام ترفندهای نرم و سخت شیطانی، حج آمریکایی جایگزین حج اصیل و ابراهیمی شود؛ «همان ابراهیمِ رحیم و رئوف و ودود که برای قوم لوط شفاعت میکند، برای عاصی‌ها طلب مغفرت میکند و معتقد است به کفّاری که ستیزه‌گری ندارند باید نیکی کرد، همین ابراهیم در یک جا هم این‌جور محکم می‌ایستد و اظهار برائت میکند: اِنّا بُرَآءُ مِنکُم؛ ما برائت داریم از شما، وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ العَداوَةُ وَ البَغضاء؛ بین ما و شما دشمنیِ آشکاری است، ما صریحاً با شما دشمنیم و دشمنی میکنیم. اینها چه کسانی هستند؟ آن کسانی‌اند که ستیزه‌گری میکنند. آن‌وقت، در همین آیه‌ی سوره‌ی ممتحنه، دنباله‌ی آن آیه‌ای که قبلاً خواندم ــ که این هم باز مربوط میشود به فضای ذهنی حضرت ابراهیم ــ میفرماید: اِنَّما یَنهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلوکُم فِی الدّینِ وَ اَخرَجوکُم مِن دِیارِکُم وَ ظاهَروا عَلىٰ اِخراجِکُم اَن تَوَلَّوهُم؛ با آن کسانی که شما را به قتل میرسانند، با شما میجنگند، شما را از خانه و دیارتان بیرون میکنند یا کمک میکنند به کسانی که شما را از خانه و دیار بیرون کردند، حق ندارید ارتباط برقرار کنید و دست دوستی به اینها بدهید؛ حق ندارید! یعنی باید بینتان دشمنی باشد؛ همان [چیزی] که ابراهیم فرمود: بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ العَداوَةُ وَ البَغضاء.» ۱۴۰۳/۰۲/۱۷

حج فرصتی خاص است تا مسلمانان کشورهای مختلف با یکدیگر آشنا شده و پیرامون دغدغه‌های مشترک خود بحث و تبادل نظر کنند و این تجمع سالانه را محملی برای نمایش اتحاد و انسجام خود حول محور فلسطین سازند. جایی که نشان دهند علی‌رغم همه تفاوت‌ها و حتی برخی اختلافات، وقتی پای حمایت از فلسطین و آزادی قدس شریف در میان باشد، امت اسلام ید واحده است. نمایش چنین اتحاد و انسجامی می‌تواند آن دولت‌های اسلامی را که بی‌شرمانه چشم بر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بسته و همچنان با این رژیم مراودات سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی دارند، تحت فشار گذاشته و مجبور به تجدیدنظر در سیاست های خود کند. و این حجی است که شیاطین بزرگ و کوچک، از آن وحشت دارند.
در اين رابطه بخوانید :
....
منبع چاپی: گزارش هفته نشریه خط حزب‌الله ۴۴۳
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی