others/content
نسخه قابل چاپ

|سخنان طلاب در دیدار رمضانی با رهبر انقلاب|

استفاده بیشتر از طلاب جهادی در ارکان حوزه

در دومین روز از ماه مبارک رمضان ۱۳۹۸ حدود دو هزار نفر از طلاب سراسر کشور، فضلا، اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این دیدار ۱۲ نفر از نمایندگان طلاب برادر و خواهر به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند که بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن این سخنان را منتشر میکند.
حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی، طلبه‌ی خارج فقه و مسئول راهیان نور و فرمانده گردان، درباره موضوع «به کارگیری طلاب جهادی در امور حوزه و امور اجتماعی» به ایراد سخن پرداخت که فیلم و متن کامل آن به شرح زیر است:
 

حوزه‌های علمیه جایگاه و نقش مهمی در تحقق انقلاب اسلامی ایران داشته و به درستی حوزه را مادر انقلاب نامیدند. همان طوری که حوزه‌های علمیه اصل و منشا آغاز و پیدایش انقلاب اسلامی هستند عامل مهمی در تداوم انقلاب و ارزش‌های متعالی آن محسوب می‌شوند.

در تمامی برهه‌هایی که انقلاب با مخاطرات و تهدیدات مواجه شده حوزه‌های علمیه به ویژه طلاب و فضای جوان و مجاهد و انقلابی به اشکال مختلف در دفاع از انقلاب و ارزشهای انقلاب مقابل دشمن خارجی و عناصر فریب خورده داخلی پا به میدان نهاده و از نظام اسلامی محافظت نمودند. دشمن با درک این اهمیت و جایگاه والای روحانیت تلاش می نماید تا برای پیشبرد اهداف شوم خود، انقلاب اسلامی را از درون خشکانده و همان عاملی که باعث پیروزی و تحقق انقلاب شده را به عامل زوال نظام و انقلاب تبدیل نماید.

از پیشران‌های آنتی‌تز انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه، خنثی‌سازی و تعطیل نمودن متعدد شاخص‌های انقلابی‌گری، تضعیف ظرفیت حرکتهای انقلابی و جهادی پیشکسوتان جهاد و شهادت و خاموش نمودن شور و حضور انقلابی و روحیه جهادی و روح و فرهنگ و تفکر بسیجی به عنوان عامل اصلی ماندگاری انقلاب اسلامی می‌باشد.

آقای ما، امروز طلاب جوان و انقلابی و جهادی در میدان های تبلیغی رزمی جبهه مقاومت و دفاع از حرم، حدود و مرز شمال و غرب و جنوب شرق، اردوهای راهیان نور و جهادی مناطق محروم و حوادث و بلایای طبیعی و مقابله با بحرانهای فکری در حوزه‌های علمیه، به عنوان مهمترین سرمایه بالفعل و بالقوه نظام اسلامی، نقش برجسته‌ای دارند و باید محور اداره حوزه علمیه باشند؛ به طوری که جهت حرکت علمی مدیریتی حوزه‌ها، باید به سمتی باشد که نهاد حوزه و روحانیت با الهام‌گیری از رشادتها، شجاعت‌ها و شهادت‌طلبی ایام دفاع مقدس آمادگی همه جانبه برای مجاهدت در راه انقلاب و دین در طلاب جوان‌تر داشته باشند.

اردوهای حفظ انسجام و آمادگی های دفاعی و انتقال حماسه‌ها و فرهنگ دفاع، جهاد و مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان و اتخاذ برنامه‌های مصونیت بخش فکری و سیاسی با محوریت پیشکسوتان دوران دفاع مقدس برای طلاب جوان‌تر به منظور مقابله با بحران‌های فکری در حوزه‌های علمیه، مع الاسف جانمایی نشده و متولی قابلی ندارد. آنجا که بر اساس اصل آتش به اختیار هم اقدامات جهادی و انقلابی در موقعیت های خاصی در حوزه‌های علمیه طراحی و عملیاتی می‌شود گاهی به شکل بی‌رحمانه این حرکت‌های انقلابی، شور و حضور جهادی با فرهنگ افراطی‌گری مقایسه می‌شود.

ضمن ارج نهادن به دلسوزی‌های مراجع بزرگوار و تلاش‌های صورت گرفته از سوی مدیران و اساتید محترم در حوزه به نظر می رسد که یکم؛ ساختار مدیریت و نظام علمی و آموزش حوزه باید برنامه‌ای مشخص و عملیاتی برای حفظ، ارتقا و توسعه شور و حضور انقلابی و روحیه مقاومت و ایستادگی همه جانبه و حساسیت در مقابل دشمنان طراحی نماید که لازمه این مهم، نگاه تحولی در ساختار و سازمان مدیریت آموزش و تربیت حوزه‌های علمیه است.

دوم، لزوم ایجاد یک مرکز توانمند برای حفظ انسجام و مدیریت ظرفیت‌های جهادی و انقلابی و پیوند نسل اول و دوم انقلاب با نسلهای بعدی و باز آرایش آن متناسب با رسالت انقلاب اسلامی و با نگاه به آینده از ضرورتهای تحولی در حوزه‌های علمیه است.

سوم، تیم متولیان اداره دستگاه‌های حوزوی نیازمند به تجدید حیات، با تزریق روحانیون و فضلای جوان‌تر با شاخصه روحیه جهادی و انقلابی و توانمندی‌های علمی و معرفتی و بصیرتی است.

چهارم، تشکیل بدنه کارشناسی جوان از میان روحانیون و طلاب با شور انقلابی جهت بازنویسی سیاستها، برنامه‌ها ماموریتها و راهبری تصمیمات با هدف تأمین نیازهای گام دوم انقلاب و تدارک برنامه‌های بر زمین مانده گام اول ضروری است.

پنجم، ترمیم شکاف نسلی میان مسئولان و مدیران و متولیان تدوین برنامه‌ها، سیاستها، مأموریت‌ها و میان طلاب و روحانیون جوان و انقلابی آگاه به زمان و حوادث که از جرات، جسارت علمی و قدرت ایستادگی و مقاومت بیشتری برای مقابله با دشمن برخوردارند؛ این شکاف نسلی درصد زیادی از ظرفیت های مادی، معنوی و انسانی نهاد حوزه و روحانیت را نه تنها به هدر می‌دهد بلکه موجب صف‌بندی دو طرز تفکر در عرصه‌های علمی، مدیریتی، آموزشی و تبلیغی و بصیرتی در درون حوزه‌های علمیه شده است.

ششم، ایجاد پلی روان‌تر، مستمر و مؤثرتر بدنه جوان انقلابی و جهادی حوزه های علمیه با حضرت عالی جهت تحقق جهاد علمی و دفاعی در عرصه‌های مخلتف است.

در انتهای عرایض خود حامل خواسته طلاب رزمنده و بسیجی و انقلابی و جهادی حوزه هستم که خواستار دیدار با شما عزیز جان می‌باشند و سالها است منتظر یک دیدار از جنس فرمانده و سربازان استشهادی شما هستند.
در اين رابطه بخوانید :
....
نام پرونده : «دیدار طلاب حوزه‌های علمیه»
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی