others/content
نسخه قابل چاپ

بررسی رشد تولید علم ایران در ۲۰۱۸

طبق آمارهای رسمی بین‌‌المللی، رشد علمی در ایران شتاب فزاینده‌ای داشته است؛ رشدی که چندین برابر متوسط رشد کشورهای دنیا است. در آذرماه ۹۱ رهبر انقلاب در جمع اساتید دانشگاه‌های جهان اسلام گفتند: «امروز به برکت انقلاب، به برکت اسلام، به برکت شریعت، کسانی که در دنیا ارزیابی میکنند، گفتند و در دنیا منتشر شد که ایران امروز از لحاظ علمی در رتبه‌ی شانزدهم دنیاست. این مال چند ماه قبل از این است. خود آن مراکزی که این بیان را کردند، پیش‌بینی کردند و گفتند تا چند سال دیگر - معین کردند تا چه سالی؛ مثلاً تا ده سال، دوازده سال دیگر - ایران به رتبه‌ی تک‌رقمی خواهد رسید؛ آنها گفتند چهارم در دنیا.»
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/21740/C/13910921_2621740.jpg
بر این اساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گزارشی را بر مبنای آمارهای ارائه‌شده در پایگاه اطلاعات علمی تامسون رویترز (ISI) انجام داده است. این گزارش نشان می‌دهد که رتبه‌ی علمی ایران در پانزده سال گذشته در سطح جهانی به‌سرعت افزایش یافته است. ایران در سال ۱۹۹۸ -پانزده سال پیش- در رتبه‌ی ۵۲ تولید علم جهان قرار داشت. در پانزده سال گذشته اما شاهد افزایش چشمگیر تعداد مقالات دانشمندان ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی بوده‌ایم.

بر اساس آمارهای این پایگاه، رشد تولید علم جهان در ۱۵ سال گذشته ۴۹% بوده است. در حالی که رشد تولید علم ایران در همین مدت ۲۱۱۶% بوده است.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بر اساس محاسبه اولین ISI، پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۱۸ تولید علم ایران به ۴۴۰۰۰ مدرک می‌رسد در حالی که در سال ۲۰۱۱ تعداد تولید علم کشور ۲۷۱۶۳ مدرک بوده است.
اما ISC در گزارش خود از آمار دیگری نیز استفاده کرده است. طبق پیش‌بینی سازمان تحقیقاتی سایمگو در سال ۲۰۱۸ تنها سه کشور چین، آمریکا و انگلستان در تولید علم، قبل از ایران قرار خواهند داشت. سایمگو این پیش‌بینی را بر اساس داده‌های ارائه‌شده از سوی پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس انجام داده است. در این پیش‌بینی میزان تولید علم کشورها به صورت تجمعی محاسبه گردیده است.
متن کامل این گزارش را از ایــــنجا بخوانید.
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی