others/content
نسخه قابل چاپ

تحلیل نوام چامسکی از تحولات منطقه

آمریکا از خاورمیانه به بیرون پرتاب خواهد شد

تحلیل نوام چامسکی از تحولات منطقه

نوام چامسکی، یکی از فعالان و تحلیل‌گران مطرح آمریکایی به تحلیل واکنش دولت ایالات متحده آمریکا به بیداری اسلامی پرداخته است. چامسکی معتقد است که «اکثریت قابل توجهی از مردم خاورمیانه، آمریکا را تهدید اصلی منافع خود می‌دانند.» وی در تشریح این تهدید می‌گوید: «دلیل بسیار ساده است... آمریکا و هم‌پیمانان‌اش خواستار دولتی نیستند که به اراده و خواست مردم‌اش پاسخ دهد.»

چامسکی دلیل مخالفت و مانع‌تراشی آمریکا را بر سر خواست و اراده مردم منطقه این‌گونه بیان می‌کند: «اگر خواست مردم در سطح خاورمیانه اجرا شود، نه تنها آمریکا قادر به تسلط بر منطقه نخواهد بود بلکه از خاورمیانه به بیرون پرتاب خواهد شد.» وی به همین دلیل معتقد است که آمریکا و هم‌پیمانان‌اش «همه کار خواهند کرد تا از یک دموکراسی واقعی در جهان عرب جلوگیری کنند.»

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif مردم منطقه آمریکا را تهدید اصلی می‌دانند
این تحلیل‌گر تأکید دارد که برخلاف تصور آمریکا، شاید تنها ده درصد خاورمیانه به ایران به دیده یک تهدید بنگرند اما آمریکا برای آن‌ها تهدید اصلی است. از همین رو، در اسناد ویکی‌لیکس مشاهده می‌کنیم که تنها دیکتاتورهای عرب هستند که حامی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران هستند و اصلاً حرفی از مردم نیست؛ چراکه دیکتاتورهای عرب، مردم را کنترل خواهند کرد.

آقای چامسکی در ادامه به تقسیم‌بندی‌های دیکتاتورهای عرب می‌پردازد؛ به عنوان مثال، عربستان سعودی یک دیکتاتوری است که ذخیره غنی نفت دارد و معامله با آن آسان است و می‌تواند تحت سلطه قرار گیرد اما مثلاً لیبی، یک منبع مهم نفتی است اما کار با قذافی سخت است و غیرقابل اعتماد است. کشورهایی هم مانند مصر و تونس هستند.

اما این تحلیل‌گر مسائل سیاسی تاکتیک آمریکا را در قبال حکومت‌های دیکتاتوری منطقه این‌گونه ترسیم می‌کند: «تا زمانی که می‌شود از دیکتاتور محبوب خود دفاع کنید و وقتی که دیدید واقعاً این حمایت نمی‌تواند ادامه پیدا کند، آن‌ها را به جایی بفرستید و یک بیانیه‌ای بدهید و از عشق خود نسبت به دموکراسی بگویید و بعد سعی کنید همان رژیم سابق را با نام جدید به روی کار بیاورید.»
منبع: Democracy now
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی