others/content
نسخه قابل چاپ

رهبر جهانی مسیحیان آشوری

این اقدام خارج از دین مسیحیت است


اقدام کینه‌توزانه‌ی اهانت به قرآن کریم در آمریکا موجی از نفرت و انزجار را در بین مسلمین و موحدین جهان برانگیخت. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیامی ضمن محکوم کردن این اقدام جنون‌آمیز و مشمئزکننده، در بیان اهداف این فرمودند: «هدف از اقدام نفرت‌انگیز اخیر آن است که از سوئی مقابله با اسلام و مسلمانان در جامعه‌ی مسیحی به سطوح همگانی مردم کشیده شود و با دخالت کلیسا و کشیش، رنگ مذهبی گرفته و پشتوانه‌ای از تعصبات و تعلقات دینی بیابد». در چند روز اخیر، رهبر و بزرگان مسیحیان آشوری جهان، مهمان جمهوری اسلامی ایران بودند. آنچه در پی می‌آید صحبت‌های «پاتریارک ماردنخای چهارم» رهبر جهانی مسیحیان آشوری و «مار آوا روئیل» اسقف کلیسای شرق آشوری در کالیفرنیا درباره‌ی اهانت به قرآن کریم است.

نمی‌توانند اعتقاد مؤمنین را بسوزانند
پاتریارک ماردنخای چهارم که برای مراسم «دست‌گذاری اسقف» کلیسای شرق آشوری به کشورمان سفر کرده است، در اظهار نظری ضمن محکوم کردن اهانت نفرت‌انگیز به قرآن کریم گفت: «ما مخالف کسانی هستیم که به ادیان و عقاید دیگران توهین می‌کنند. آن‌ها شاید بتوانند کتاب‌های آسمانی را بسوزانند، اما مطمئناً اعتقاد قلبی مؤمنین را نمی‌توانند بسوزانند و آن باقی خواهد ماند.»

رهبر جهانی مسیحیان آشوری ضمن اشاره به زندگی مسالمت‌آمیز مسیحیان آشوری با مسلمانان در ایران خاطرنشان کرد: «قرن‌ها است که با برادران مسلمان خود با صلح و صفا زندگی کرده‌ایم. مطمئن هستیم که این کار نابخردانه، نمی‌تواند در روابط مؤمنین مسلمان و مسیحی خللی ایجاد کند.»

این اقدام خارج از دین مسیحیت است
چاما «مار آوا روئیل» نیز درباره‌ی زندگی هم‌کیشان خود در ایران گفت: «کلیسای ما و پیروان دین ما بسیار فعال و پویا هستند. می‌توانند اَعمال دینی را انجام دهند، کلیسا فعالیت کند و کشیش‌ها وظایف خود را انجام دهند و پیروان این آئین بتوانند به زندگی براساس دین خود ادامه دهند. خوشحالیم که از زندگی آزادانه در این کشور لذت می‌برند.»

دبیر اجلاس اسقف‌های کلیسای شرق آشوری درباره‌ی اهانت به قرآن گفت: «در وهله‌ی اول باید بدانیم که این اقدام، اقدام یک فرد است و نماینده‌ی دین مسیحیت و پیروان آن در آمریکا و حتی کلیساهای آمریکا نیست. این اقدام خارج از دین مسیحیت است. اما به هر حال از نظر آئین و تعلیمات ما مذموم است. رهبر ما در روز ۹ سپتامبر بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن رد و محکوم کردن این اقدام گفت: هرگونه اقدامی که موجب توهین به دیگر ادیان و تفرق میان ادیان باشد، قابل قبول نیست. همان‌طور که دین ما و مسیح(ع) تأکید می‌کند، وظیفه‌ی ما ترویج محبت، دوستی، برادری، احترام به پیروان سایر ادیان و زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یک‌دیگر است.»

وی از افزایش شکاف مسلمانان و مسیحیان به عنوان تبعات چنین اقداماتی نام برد و افزود: «ما مخالف چنین اقداماتی هستیم؛ به‌ویژه در منطقه‌ی خاورمیانه که برای ما آشوری‌ها، هم‌زیستی با برادران مسلمانمان حائز اهمیت است.»
 
در اين رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی