others/content
نسخه قابل چاپ

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام مروی

گزارشی از نحوه حضور طلاب در درس خارج آیت‌الله خامنه‌ای

گفتگو با حجت‌الاسلام مروی

داوطلبان حضور در درس رهبر معظم انقلاب ملزم به داشتن ویژگی‌هایی هستند که صلاحیت علمی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها است.

حجت الاسلام مروی، معاون دفتر ارتباطات حوزوی دفتر رهبر انقلاب در گفت‌وگویی اعلام کرد: دو شرط برای پذیرش طلاب وجود دارد که یکی شرط علمی است. اینجا کسانی می‌توانند در درس حضرت آقا شرکت کنند که حتماً کفایتین را خوانده باشند. اگر کسی کفایتین را نخوانده باشد، ما اجازه شرکت در درس را به او نمی‌دهیم. یا باید پایه قبولی پایه 10 حوزه را –پایه 10 حوزه همان کفایتین است- از قم بیاورند و از جای دیگر هم قبول نمی‌کنیم.

وی در ادامه گفت: اگر بگویند ما آن موقع نبودیم، اینجا خودمان امتحان می‌کنیم. اگر توانست کفایه را جواب دهد، می‌تواند در درس شرکت کند.

ملاک دیگر شرکت در درس خارج رهبر انقلاب، صلاحیت اخلاقی متقاضی است که طبق روال معمول پیگیری می‌شود. در واقع صلاحیت علمی و اخلاقی شروط اصلی پذیرش طلاب در درس خارج رهبری است.

بنا بر این گزارش، میانگین شرکت‌کنندگان درس خارج رهبر فرزانه انقلاب که به شکل منظم در هفته برگزار می‌گردد، بین پانصد تا ششصد نفر است و با توجه به اینکه درس ساعت هفت صبح شروع می‌شود، همه طلاب همان اول درس حضور دارند و به گفته شرکت‌کنندگان، درس خیلی زنده، فعال و پرمحتوا برگزار می‌گردد.

شایان ذکر است کلاس‌های درس خارج فقه رهبری از سال 1369 به طور مرتب و به صورت سه روز در هفته تشکیل شده و تاکنون مباحث جهاد و قصاص به طور کامل تدریس شده است و ایشان در حال تدریس بحث مکاسب محرمه هستند.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی