others/content
نسخه قابل چاپ

درباره دیدار فرماندهان سپاه با رهبر انقلاب

آمریکایی‌ها خودکشی نکنند

روز گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران در سخنان مهمی به تشریح وضعیت داخلی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران پرداختند. ایشان در خلال صحبت‌های خود آمادگی همه‌ی نهادهای کشور را در برابر تهدیدات جدید ضروری دانستند. گفتار زیر از دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق سپاه پاسدارن پیرامون این دیدار است.
بخشی از این گفتار را از اینجا بشنوید:

رهبر انقلاب معمولاً در جلسه با پاسداران انقلاب با یک حال و هوای خاص معنوی و جهادی وارد صحبت می‌شوند که به نظر بنده متناسب با مخاطب است. در دیدار دیروز هم این‌بار یک فضای معنوی و جهادی بر جلسه حاکم بود. سابقه‌ی این دیدار به سالگرد حکم حضرت امام (ره) برای تشکیل سه نیروی سپاه برمی‌گردد. البته چند سالی است که زمان همایش سالانه‌ی فرماندهان سپاه به روز پاسدار منتقل شده تا هم‌زمان با روز پاسدار تشکیل شده و همه‌ساله در خلال این همایش به محضر رهبر انقلاب می‌رسند.
 
نکته‌ی قابل توجهی که رهبر انقلاب در صحبت‌های دیروز خود اشاره کردند، بحث تهدیدات خارجی و آمادگی در برابر هرگونه تهدید است. به نظر بنده مسأله‌ی جدی گرفتن تهدیدات از دو منظر قابل توجه است. یک وقتی ملت‌ها تهدیدات را جدی می‌گیرند اما جا می‌زنند، عقب می‌روند و تسلیم می‌شوند. اما زمانی ملت‌ها تهدیدات را جدی می‌گیرند اما برنامه‌ریزی می‌کنند و از تهدیدات فرصت می‌سازند.
محیط خاورمیانه کانون انرژی جهان است و کوچک‌ترین ناامنی در این منطقه،  اقتصاد جهان را تهدید خواهد کرد . به همین دلیل فکر می‌کنم که اگر آنها دست به اقدام نظامی بزنند، در حقیقت یک نوع خودکشی برای آمریکایی‌ها خواهد بود.


هدف آمریکایی‌ها از برنامه‌ی جدید خود علیه ایران که سرآغازش قطع‌نامه‌ی اخیر و تحریم‌های جدید بوده است، وارد کردن آسیب‌هایی به کشور است. گرچه یک بخشی از آن جنگ روانی و تبلیغات است اما ممکن است در ماه‌های آینده هم این فشارها را ادامه دهند. ما می‌توانیم این آسیب‌ها را برای کشور تبدیل به یک فرصت کنیم. برای مثال یکی از اهداف تحریم آنها بحث محدودیت‌ها و فشار اقتصادی است. ملت ما می‌تواند با یک بسیج عمومی در کشور، ظرفیت‌های موجود را به‌سمت سازندگی، تولید و اشتغال سوق دهد. اگر ما در زمینه‌های اقتصادی، نوآوری، فناوری و مسائل علمی و تکنولوژی ظرفیت‌ها و امکانات را بسیج کنیم، نه تنها تحریم‌ها را خنثی می‌‌کند بلکه ما در اقتصاد چندین گام به جلو قدم برمی‌داریم. دفاع مقدس به خوبی مؤید این مسأله است و ما در آن دوران این را ثابت کردیم.

در حالی‌که هدف دشمنان از جنگ با جمهوری اسلامی نابودی و براندازی آن بود، اما دیدیم که کشور ما در خلال دفاع مقدس آن‌چنان به دستاوردهای مهمی رسید که خودشان به تکاپو افتادند تا زودتر جنگ را تمام کنند. برای مثال می‌توان از سازماندهی نیروهای مسلح و آزادسازی سرزمین‌های‌مان نام برد. روزی که آنها جنگ را شروع کردند به دنبال تسلیم کردن ما بودند اما ما در آخر جنگ آنها را تسلیم خود کردیم. بنابراین این تحریم‌ها هم می‌تواند تبدیل به یک فرصت مناسب شود.

البته باید خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی در بحث‌های نظامی یقیناً پیش‌قدم نخواهد بود بلکه ایران به دنبال امنیت و آرامش در منطقه است. ما از نیروی دفاعی‌مان برای بازدازندگی و تقویت امنیت و ثبات در منطقه استفاده خواهیم کرد. امنیت در منطقه برای ایران فوق‌العاده مهم است اما همان‌طور که از تهدیدات و عملکرد آنها در منطقه آشکار است، جنگ‌افروزی در منطقه را جز خود آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها هیچ کشور دیگری دنبال نخواهد کرد. محیط خاورمیانه کانون انرژی جهان است و کوچک‌ترین ناامنی در این منطقه،  اقتصاد جهان را تهدید خواهد کرد و اقتصاد بین‌المللی دچار مشکلات جدی خواهد شد. به همین دلیل فکر می‌کنم که اگر آنها دست به اقدام نظامی بزنند، بیشترین خسارت را خودشان خواهند دید و در حقیقت یک نوع خودکشی برای آمریکایی‌ها خواهد بود.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی