others/content
نسخه قابل چاپ

علامه فضل‌الله

انقلاب اسلامی از خطوط قرمز ما است

مصیب نعیمی*
ارتحال علامه سید محمدحسین فضل‌الله از علمای برجسته‌ی لبنان جامعه‌ی اسلامی را در اندوهی سخت فرو برد. وی در طول حیات پربار خود، همواره مروج فکر و اندیشه‌ی ناب اسلام محمدی بود و در این راستا مواضع شفاف و روشنی در ظلم‌ستیزی و جهاد با متجاوزان و اشغال‌گران اظهار داشت. ایجاد مراکز علمی، فکری، فرهنگی و اجتماعی تحت پوشش مؤسسات خیریه از ابتکارات و دست‌آوردهای ایشان به شمار می‌رود که در توسعه‌ی جامعه‌ی شیعه در لبنان نقش مهمی داشت. همچنین حمایت همه‌جانبه‌ی ایشان را از مقاومت اسلامی و جنبش حزب‌الله در ترویج فرهنگ پایداری باید ستود.

در طول یازده سال مأموریتم در لبنان به‌عنوان نماینده‌ی خبرگزاری جمهوری اسلامی در بیروت که هم‌زمان با دوران دفاع مقدس بود، بارها با وی گفت‌وگوی اختصاصی داشتم. ایشان همان‌گونه که رهبر انقلاب در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت ایشان اشاره کردند، همواره دیدگاه‌های روشنی در حمایت از انقلاب اسلامی و لزوم مقابله با تجاوزگری و مجازات متجاوز بیان می‌کردند. در طول جنگ‌های داخلی لبنان نیز از مذهبی‌خواندن این جنگ به شدت انتقاد کرده و تفرقه میان مسلمانان و مسیحیان لبنان را خدمت به رژیم صهیونیستی می‌دانستند.

در یکی از دیدارهایی که با او داشتم، نظر ایشان را در مورد جمهوری اسلامی ایران جویا شدم که فرمودند: «جمهوری اسلامی ایران منادی ارزش‌های اسلام است و دفاع و حمایت از آن بر همه‌ی مسلمانان واجب است.» علامه فضل‌الله در پاسخ به سؤالی دیگر در مورد مرجعیت و نظام اسلامی گفتند: «ممکن است در یک زمان چند مرجع تقلید حضور داشته باشند و هریک از مراجع مقلدینی داشته باشند، اما حاکم حکومت اسلامی که امروز در رهبری جمهوری اسلامی ایران یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مصداق پیدا می‌کند، جایگاه خاصی دارد که حکم او بر مجتهد و مقلد واجب است. ایشان دقیقاً این تعیبر را بیان کردند که «حکم الحاکم الاسلامی واجب علی المجتهد و المقلد ...»

ایشان مثالی هم برای تبیین این نظر بیان کردند که اگر حکمی از سوی حاکم اسلامی مبنی بر ممنوعیت سفر به کشوری که معاند با مسلمانان تشخیص داده‌اند صادر شود، همه‌ی مجتهدان و مقلدان آنها موظف به تبعیت از این حکم هستند. از گفته‌های معروف ایشان در یکی از مناسبت‌ها است که «جمهوری اسلامی و آیت‌الله خامنه‌ای از خطوط قرمز ما هستند.»

از دیگر مواضع همیشگی علامه فضل‌الله، افشای نقش آمریکا در همه‌ی بحران‌های منطقه به‌ویژه جنایات رژیم صهیونیستی بود که در اکثر خطبه‌های نماز جمعه و سخنرانی‌هایش مشهود بود و ضمن لزوم هوشیاری در برابر نقشه‌های فریب‌کارانه‌ی آمریکا  تأکید می‌کردند که دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به خاطر رسالتی است که انقلاب اسلامی برای مسلمانان به ارمغان آورده است. ایشان وجود رژیم صهیونیستی را عامل همه‌ی مشکلات و بحران‌های خانمان‌سوز در منطقه می‌دانستند و پایان عمر این رژیم را تنها راه بازگشت ثبات و امنیت در خاورمیانه توصیف می‌کردند.

* مدیرمسئول روزنامه‌ی الوفاق
در اين رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی