others/content
نسخه قابل چاپ

تحلیل لاریجانی از پیام رهبر انقلاب

زوال پروژه صهیون

تحلیل دکتر جواد لاریجانی* از پیام رهبر انقلاب


طبیعتاً این اقدام رژیم صهیونیستی، یک اقدام پرمعنی در عرصه‌ی جهانی است. اولاً از لحاظ حقوق بین‌الملل دقیقاً مصداق جنایت علیه بشریت است و قابل تعقیب قضایی و بین‌المللی است. ثانیاً باید ببینیم که علت این جنایت سفاکانه‌ی رژیم صهیونیستی چیست و چرا این رژیم دست به چنین حماقتی زده است؟

یکی از نکات برجسته‌ی پیام رهبر معظم انقلاب، اشاره به موضوعی است که فهم این عمل جنایت‌کارانه را برای ما آسان می‌کند و آن وضعیتی است که امروز رژیم صهیونیستی با آن مواجه است. رژیم اشغال‌گر قدس در حقیقت یک پروژه‌ی صهیونی بوده که بیش از شصت سال است که به وسیله‌ی دولت‌های غربی به جهان اسلام تحمیل شده است.

امروز آنها شکست خود را می‌بینند. یعنی بر خلاف انتظارشان که می‌خواستند پس از دو سه دهه از تأسیس این رژیم غیر قانونی، یک حکومت وسیع در کل منطقه‌ی خاورمیانه و در قلب جهان اسلام کنند که از نیل تا فرات تحت نفوذش باشد، ولی پس از شصت سال آنها با چه مواجه‌اند؟ یک رژیمی که در مقابله با مقاومت اسلامی لبنان شکست سختی خورد، در مقابله با مقاومت اسلامی مردم غزه و مردم فلسطین اشغالی شکست خورده و حیثیت بین‌المللی آن روزبه‌روز پایین آمده است. امروز آنها به جایی رسیده‌اند که با این جنایت، کل وجدان بشری در برابر این پروژه قرار داده‌اند. البته مسئولیت این پروژه تنها با رژیم اشغال‌گر قدس نیست، بلکه با آمریکا و انگلیس و فرانسه و کشورهای حامی این رژیم نیز هست که بدون حمایت آنها اسرائیل نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

آنها امروزه به جایی رسیده‌اند که دچار یک رفتار عصبی شده‌اند. آنها زوال خودشان را در آینده‌ای نزدیک می‌بینند و این‌گونه پنداشتند که اگر این قضیه ادامه پیدا کند، حتی اگر افراد این کاروان صلح را بدون درگیری بازداشت کنند، این روند ادامه خواهد داشت. یعنی هر روز، هر هفته، یک کشتی با تعدادی افراد به غزه خواهد آمد و این مسأله برای آنها قابل کنترل نخواهد بود. آنها فکر کردند که با یک اقدام نظامی و بسیار خشن کاری کنند که کسی یا نهادی جرأت نکند این حرکت نمادین و کمک‌رسانی را ادامه دهد. عجیب است که چه تفکری چنین اقدامی با این درجه از خشونت و خون‌ریزی را تجویز می‌کند؟! به نظر بنده چیزی جز یک فکر آشفته نمی‌تواند این تصمیم را بگیرد. دلیل این آشفتگی هم این است که آنها زوال پروژه‌ی صهیونی را می‌بینند.

اما باز هم در تحلیل‌هاشان دچار اشتباه شده‌اند، چرا که اسرائیل و غرب از ابتدا هدفشان این بوده که واکنش‌ها به پروژه‌ی صهیونی را در حد فلسطین نگه‌دارند. به همین دلیل طرح صلح و پیشنهاد مذاکره را به طرف‌های فلسطینی داده‌اند. بعد از مدتی به دلیل واکنش‌های گسترده مجبور شدند که این مسأله را در حد عربی مطرح کنند، اما با سرعت گرفتن موج مطالبات جهان اسلام و گسترش مقاومت اسلامی در سرزمین‌های اشغالی، دامنه‌ی این عکس‌العمل‌ها کل جهان اسلام را شامل شده است. اما با این جنایت رژیم صهیونیستی این بحران به آن درجه از فضاحت رسیده که این پروژه همان‌طور که رهبر انقلاب در پیام خود اشاره داشتند، از جهان اسلام نیز فراتر رفته و به یک بحران جهانی و حقوق بشری – حتی طبق معیارهای نظام لیبرال‌دموکراسی- تبدیل شده است.

امروز جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و غزه یک موضوع بسیار مهم برای پیگرد بین‌المللی و جهانی در مکانیزم‌های حقوق بشری در کنار پیگردهای سیاسی است. امروز همان‌طور که رهبر انقلاب در پیام خود عنوان کردند، جهان اسلام باید وارد صحنه شود. دیگر پرده‌ها کنار رفته و سیاست‌های پشت پرده و غلط نمی‌تواند ادامه داشته باشد. جهان اسلام باید حساسیت خود را به این مسئله نشان بدهد و با عزم راسخ وارد میدان شود تا انشاءالله با پیروزی جهان اسلام ختم گردد.

* دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی