others/content
نسخه قابل چاپ

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران

ماشین‌سازی، بسترساز رشد شرکت‌های دانش‌بنیان است

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این مراسم چهارده نفر از فعالان بخش‌های مختلف تولید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت بیان موفقیت‌های اقتصادی کشور فرمودند: «خوب است که این موفقیت‌هایی را که شما اینجا ذکر کردید، مردم بشنوند؛ یکی از کارهای دشمن تلاش روانی و جنگ روانی است. در کنار این جنگ اقتصادی، دشمن یک جنگ روانی هم می‌کند، خوب است مردم بدانند این موفقیت‌های شما را؛ بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آن‌ها مطّلع بشوند.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده‌ای دیدگاه‌های مهمانان این مراسم را منتشر میکند. آنچه در ادامه میخوانید متن نظرات جناب آقای امیرعباس اختراعی، رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکل‌های ماشین‌سازی است.
[دریافت فیلم]
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم، ماشین‌سازی صنعت صنعت‌ساز جهان است. به دلیل ویژگی‌های اختصاصی این صنعت رتبه‌ی اول و ارزش افزوده در کشورهای صنعتی و رتبه‌ی سوم در کشورهای در حال توسعه را دارد و بسترساز توسعه‌ی فناوری و فعالیت ۱۴۰۰ شرکت دانش بنیان در این حوزه برای کشور بوده است. بالاترین نسبت اختصاص متخصصین و نخبگان را داراست و ظرفیتی برای جلوگیری از مهاجرت آنهاست. صنعتی که محل خلق و نمایشگاه عرضه‌ی فناوری‌هاست. و نهایتاً این صنعت صنعت‌ساز معیار استقلال صنعتی کشور و شاخص تاب‌آوری در برابر تحریم‌هاست.

صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات نیازهای ۲۱ صنعت عمده‌ی کشور را تأمین می‌نماید. دوازده تشکل حرفه‌ای در قالب ۳۵۰۰ بنگاه صنعتی با ظرفیت فروش بالغ بر هفت میلیارد دلار با وسعتی بیش از ۱۶۰۰ کارخانه و اشتغال ۲۵۰ هزار نفر میدان‌دار این صنعت در کشور هستند.

عملکرد و پتانسیل سالانه‌ی این صنعت در کشور به شرح زیر است. میزان فروش فعلی کشور ۲/۳ میلیارد دلار. متوسط میزان واردات کشور ۸ میلیارد دلار. ظرفیت فعال بنگاه‌های صنعتی ۴۴ درصد است. که با مهار واردات می‌توان کل ظرفیت را فعال نموده و ارزش آن را به ۳/۷ میلیارد دلار رساند. ارزش طرحهای آتی و در دست اجرای کشور ۲۷ میلیارد دلار است. این یعنی ضرورت توسعه و افزایش ظرفیت این صنعت. نیازهای کشورهای همسایه خود پتانسیلی عظیم و مازاد بر آن است. لذا درخواست ما ایجاد کارگروهی ویژه جهت فعال‌سازی ظرفیتهای خالی و برنامه‌ی توسعه‌ی این صنعت صنعت‌ساز است.

دستاوردها و عمق ساخت تجهیزات در صنایع استراتژیک به این شرح است، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ۷۲ درصد. صنایع معدنی کانی و فلزی ۶۵ درصد، صنعت نیروگاهی و انرژی‌های نو ۶۸ درصد. صنایع غذایی و دارویی ۷۰ درصد.

* مهمترین مشکلات این صنعت
۱. علی رغم پتانسیلهای خوب قانون استفاده‌ی حداکثری از توان تولید داخل و دقت هیئت نظارت آن مشکل  موجود، ضعف باور و اعتماد مدیران طرحهای بزرگ از جمله وزارتخانه‌های پروژه محور به توان داخلی و بعضاً عدم تبعیت بنیادها، ستادها و قرارگاه‌ها از این قانون است.

۲. تحریمها ضمن ایجاد فرصت خوداتکایی معضلاتی در تأمین مواد اولیه و تجهیزات تخصصی ما داشته است. که امیدواریم مرتفع گردد.

۳. نگاه‌های بخشی و جزیره‌ای در بخش‌های حاکمیتی به‌ویژه در معافیت گمرکی و ارزش افزوده‌ی ماشین آلات وارداتی، افزایش قیمت مواد اولیه شامل فلزات و پتروشیمی علی‌رغم سود سرشار آنها. رویه‌های فراقانونی سازمان تأمین اجتماعی، سیاستهای تسهیلاتی بانکها، و عملکرد نظام مالیاتی با هدف افزایش درآمد صرف. بخشنامه‌های خلق الساعه از ثبت سفارش، تخصیص ارز تا ترخیص کالا.

* بسته پیشنهادی ما
این صنعت استراتژیک برنامه‌ای بلندمدت و استراتژیک نیاز دارد،‌ که لزوماً با عمر دولتها و تغییرات اولویتهای ایشان منطبق نمی‌شود. پیشنهاد ما تدوین سازوکاری ویژه در قالب برنامه‌ی ملی در هدایت و حمایت از این صنعت با محورهای زیر است. ۱. مهار و ضابطه مندی واردات و اعزام انتقال فناوری، توأم با واردات.
۲. تدوین برنامه‌ی بلندمدت با تمرکز بر نیازهای گلوگاهی.
۳. انتشار گزارشهای سالانه‌ی اجرای برنامه‌ها و میزان انطباق ساخت داخل با نیازها. ۴- جرم انگاری و برخورد قاطعانه، سریع و صریح با موارد عدم اجرای این برنامه. اصلاح ساختار وزارت صمت و ارتقاء جایگاه این صنعت به معاونت ما را به عملیاتی شدن این ایده امیدوارتر نموده است.

و در پایان اطمینان داریم که دستور حضرتعالی برای تصویب و اجرای این برنامه تحول آفرین خواهد بود، ان‌شاءالله. متشکرم.
در اين رابطه بخوانید :
....
نام پرونده : دیدار تولیدکنندگان ۱۴۰۰
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی