others/content
نسخه قابل چاپ

|ارائه گزارش|

ایلام در خط مقدم دفاع از کشور ایستاد

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای استان ایلام، درباره سابقه استان ایلام در دفاع مقدس فرمودند: «استان ایلام در دوران دفاع مقدّس، یک دژ مستحکم بود. درست است که بعضی از شهرها و بعضی از مناطق این استان بین دو طرف جنگ، و یک برهه‌ای به دست خبیث منافقین دست‌به‌دست شد ، لکن این استان مثل کوه، مثل همان قلّه‌ی میمک در مقابل دشمنِ صدّامیِ خبیث ایستاد. اوّلاً از همه‌ جای کشور زودتر در معرض جنگ قرار گرفت. دشمن قبل از اینکه به تهران و جاهای دیگر به طور رسمی حمله بکند، به ایلام حمله کرد. اوّلین شهید هم قبل از شروع جنگ در ایلام به شهادت رسید، یعنی کلّ استان ایلام جزو اَلسّابقون در دفاع مقدّس است.» ۱۴۰۰/۰۸/۳۰

در ابتدای این دیدار برخی از مسئولین استان ایلام گزارش‌ها و نکاتی درباره استان ایلام ارائه کردند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR آنها را منتشر می‌کند. متن زیر صحبت‌های
سردار جمال شاکرمی، فرمانده سپاه امیرالمومنین علیه‌السلام استان ایلام است.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم

«ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا ...» با درود و سلام به پیشگاه منجی عالم بشریت، حضرت بقیه‌الله‌الاعظم اروحنافداه و با درود و سلام به روح ملکوتی امام عظیم‌الشأن، بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ارواح تابناک شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی که همچون ستاره‌های درخشان بر تارک تاریخ تا قیام قیامت و نفخ صور تلألؤ و نورافشانی می‌کنند.

با عرض ادب و احترام به محضر رهبر انقلاب؛ هفته مبارک بسیج را بر رهبر بسیجی و جانباز، جانبازان سرافراز و تمامی تربیت‌یافتگان مکتب بسیج، این شجره‌ طیبه و معراج اندیشه پاک اسلامی، تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

اینجانب به نمایندگی از آحاد مردم شهیدپرور و غیور استان ایلام و جمع حاضر از برگزاری این دیدار صمیمانه تشکر می‌کنم و با کسب اجازه، به‌اختصار، فرازهایی از خلق حماسه‌های مردم انقلابی، ولایت‌مدار و همیشه در صحنه استان ایلام در هشت سال دفاع مقدس را عرض می‌کنم و در ادامه، گزارشی از اقدامات و برنامه‌های کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام را تقدیم می‌نمایم.

استان ایلام، سرزمین برگزیدگان آفتاب، پایتخت خادمین زوار حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و قدمگاه شهیدان والامقامی همچون سیدالشهداء جبهه مقاومت، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، صیادها، باکری‌ها، کاظمی‌ها و کشوری‌هاست؛ اقلیمی که نگین رشادت و مدال حماسه بر سینه دارد؛ استانی که الماس پُرفروغ اوّلین‌هایش با نام آیت‌الله حیدری ایلامی و یاقوت سرخ شهیدان به خاک‌‌آلوده‌اش به آفتاب سلام می‌کند. در اینجا بود که سه ماه قبل از آغاز رسمی جنگ تحمیلی، اوّلین تحرکات پنهان رژیم بعث صدام در طول ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک استان با کشور عراق توسط آیت‌الله حیدری ایلامی به اطلاع بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی رحمةالله‌علیه رسید.

هنوز جنگ روزهای پُرتلاطمش را آغاز نکرده بود که روح‌الله شنبه‌ای، اوّلین فرمانده شهید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایلام مدال خوش‌رنگ شهادت را به گردن آویخت. با آغاز رسمی جنگ، آیت‌الله حیدری ایلامی از بین همه ایلات و طوایف، اوّلین خط پدافندی را در تنگه کنجان‌چم تشکیل داد و مانع پیشروی نیروهای بعثی به‌سوی شهر ایلام شد. فوج‌فوج مردان جنگی و عشایر غیور ایلامی و البته از سراسر کشور اسلامی راهی خطوط مقدم شدند. زنان و کودکان و کهنسالان این دیار با برپایی چادرهای مقاومت در سایه‌سار درختان بلوط دامنه‌های کبیرکوه و مانشت و دالاهو محنت آوارگی ناشی از جنگ را بر دوش هیچ دیاری نینداختند و در مقاومتی بی‌بدیل، نظاره‌گر بیش از ۳۴۰ بار بمباران هوایی دیارشان بودند. در این میان، بمباران زمین فوتبال چوار، غم‌نامه بازیکنانی بود که این مشت برآمده از دل خاک رفاقت را به نمایش گذاشته بودند. نام ایلامیان در اطلس مردانگی و رشادت ابدی گردید و خاک‌های گرم جبهه میانی همچون مهران و میمک و چنگوله و دهلران و موسیان و شرهانی و فکه به خون بیش از هزاران شهید به خدا پیوسته از جای‌جای ایران اسلامی رنگین شد.

استان ایلام، یکی از استان‌های خط مقدم در جبهه میانی با بیش از شصت هزار رزمنده، سه هزار شهید گلگون‌کفن، دوازده هزار جانباز سرافراز، سیصدوسی‌وهفت آزاده شهید، آزاده و شهید هسته‌ای، شهید داریوش رضایی‌نژاد و شهید مدافع حرم، شهید حشمت‌الله سهرابی است که پدران این شهیدان عزیز هم در جلسه حاضر هستند.

اکنون، در «گام دوم انقلاب»، فرزندان‌تان در استان ایلام در نظر دارند پس از چهل‌وسه سال دل‌دادگی در فضای معطر شهیدان با هدف زنده‌ نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، کنگره بزرگ سرداران و سه هزار شهید این استان را از چهارم آذرماه تا یازدهم آذرماه برگزار کنند.

دفاع مقدس آوردگاهی عظیم و کربلایی بود که با حضور بسیجیان، سپاهیان، ارتشیان، پزشکان و کادر درمانی، مهندسان و جهادگران، فرماندهان جان‌برکف، سربازان گمنام امام زمان عجل‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف و قاطبه مردم همیشه در صحنه به سامان عشق و فرجام نیک پیروزی رسید و امروز کنگره سه هزار اسطوره شهید نامدار استان ایلام، یادمانی است که تب‌وتاب روزهای خون و خطر را روایت می‌کند.

به‌اختصار گزیده‌ای از اقدامات، برنامه‌ها و عناوین چهل‌وسه خدمت به میمنت چهل‌وسومین سالروز انقلاب اسلامی در راستای کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام را بیان می‌کنم:

* اقدامات
تهیه سه هزار تابلوفرش منقش به تمثال مبارک شهدا جهت اهدا به خانواده شهیدان عزیز؛ جمع‌آوری بیش از نود هزار سند دفاع مقدس از قبیل فیلم و عکس و تهیه بانک اطلاعاتی؛ تهیه، تألیف و چاپ ۱۵۲ عنوان کتاب دفاع مقدس و چاپ نشریه‌های مختلف؛ برگزاری یادواره‌های شهدای شهرستانی و ایلی به‌منظور جریان‌سازی کنگره، برگزاری بیش از سه هزار و هفتصد یادواره در سطح اقشار مختلف مردم در سنوات گذشته؛ برنامه‌ریزی برای برگزاری هفت اجلاسیه شهدای ورزشکار، زنان شهیده، طلاب و روحانیون، عشایر، دانشجویان، فرهنگیان و دانش‌آموزان و ان‌شاءالله اجلاسیه نهایی؛ نام‌گذاری کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها، میادین و کوچه و خیابان‌ها به نام مبارک شهدا؛ برگزاری یک دهه برنامه‌ فرهنگی با حضور شخصیت‌های کشوری و استفاده از ظرفیت‌های بومی.

* بخشی از خدمات
اهدای بیش از سه هزار جهیزیه به نوعروسان با مساعدت قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه، نهادها و ارگان‌های انقلابی که ان‌شاءالله در روز اجلاسیه هم پانصد سری از این جهیزیه‌ها تحویل خواهد شد؛ ساخت ۳۱۵۴ واحد و تعمیر و بازسازی بیش از شش هزار و پانصد مورد مسکن محرومان استان با کمک همه مجموعه‌ها؛ توزیع سه هزار تبلت بین دانش‌آموزان نیازمند با حمایت خیرین و نهادهای حمایتی به نیابت از سه هزار شهید استان ایلام؛ اجرای پویش ایران مهربان که استان ایلام در این پویش کشوری توانست ده هزار حامی برای فرزندان یتیم تحت حمایت کمیته امداد حضرت امام ایجاد کند؛ توزیع سیصدوچهل هزار سبد کالا در نهضت کمک‌های مؤمنانه پیرو تاکیدحضرت‌عالی مبنی بر رزمایش گسترده مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان؛ توزیع بیش از یک میلیون غذای گرم در مناسبات‌ مختلف در بین نیازمندان؛ یکی از اقدامات مؤثر به نام شهدا کاشت درخت در سطح سی هزار هکتار از اراضی بیابانی استان که هم‌اکنون در حال انجام است و نهایتاً برگزاری پنج مرحله‌ رزمایش خدمات‌رسانی به عشایر و مناطق کم برخوردار در نقاط مختلف استان در حوزه‌های مختلف عشایری.

در پایان، به عرض می‌رساند که مردم شهیدپرور استان ایلام در تمام صحنه‌های انقلاب حضور حماسی داشته؛ در انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه امسال، با بصیرت مثال‌زدنی مردم ولایت‌مدار استان به صحنه آمدند که نشان از بصیرت و قدرت ولایت در بسیج‌کنندگی مردم است که به فضل الهی استمرار خواهد یافت. مردم شهیدپرور، ایثارگران و رزمندگان استان ایلام در این مقطع حساس که از یک طرف نگاه ملت‌های بیدارشده‌ منطقه و جهان به‌سمت کشور اسلامی ماست و از طرف دیگر، کینه و دشمنی اهریمنان علیه کشور ما به اوج‌رسیده، بیش از پیش در نظام اسلامی نقش‌آفرینی می‌کنند تا چون گذشته ضمن فائق‌آمدن بر همه مشکلات، همه آرمان‌های امام راحل و عظیم‌الشأن و شهدای گران‌قدر را محقق‌ساخته و با اعتلای نظام اسلامی این امانت الهی را با دست با کفایت امام و رهبر خود به دست مولا و مقتدایمان حضرت ولی‌عصر عجل‌الله برسانند.

شهر ما در سلطه‌ آژیر بود            قتلگاه نوجوان و پیر بود
شهر ما خونین دیار نهرهاست       سرزمین رویش والفجرهاست

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته

رهبر انقلاب: وعلیکم‌السلام و رحمةالله. طیب‌الله انفاسکم. ان‌شاءالله موفق باشید.
 
....
نام پرونده : ایلام، دژ مستحکم
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی