others/content
نسخه قابل چاپ

|ارائه گزارش|

ایلام، جلوه‌گاه افتخار و عزت در دفاع مقدس است

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای استان ایلام، درباره سابقه استان ایلام در دفاع مقدس فرمودند: «استان ایلام در دوران دفاع مقدّس، یک دژ مستحکم بود. درست است که بعضی از شهرها و بعضی از مناطق این استان بین دو طرف جنگ، و یک برهه‌ای به دست خبیث منافقین دست‌به‌دست شد ، لکن این استان مثل کوه، مثل همان قلّه‌ی میمک در مقابل دشمنِ صدّامیِ خبیث ایستاد. اوّلاً از همه‌ جای کشور زودتر در معرض جنگ قرار گرفت. دشمن قبل از اینکه به تهران و جاهای دیگر به طور رسمی حمله بکند، به ایلام حمله کرد. اوّلین شهید هم قبل از شروع جنگ در ایلام به شهادت رسید، یعنی کلّ استان ایلام جزو اَلسّابقون در دفاع مقدّس است.» ۱۴۰۰/۰۸/۳۰

در ابتدای این دیدار برخی از مسئولین استان ایلام گزارش‌ها و نکاتی درباره استان ایلام ارائه کردند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR آنها را منتشر می‌کند. متن زیر صحبت‌های
محمد نوذری، استاندار سابق استان ایلام است.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت رهبر انقلاب اسلامی و آرزوی طول عمر با برکت و عرض تبریک هفته‌ بسیج خدمت حضرت‌عالی و حضار در جلسه. حامل سلام گرم مردم ولایت‌مدار و شهیدپرور استان ایلام خدمت شما هستم. خداوند متعال را شاکر و سپاسگزاریم که به‌واسطه کنگره عظیم شهدا سعادت دیدارتان فراهم شد.

من یک گزارش خیلی مختصر از استان ایلام خدمت شما عرض می‌کنم. ابتدا لازم است بگویم که خوشبختانه امروز با حضور نماینده ولی‌فقیه، حجت‌الاسلام کریمی‌تبار، بین اعضای شورای اداری و شورای تأمین استان وحدت و همدلی بی‌نظیری در استان ایلام شکل‌گرفته و ما شاهد آرامش و امنیت در استان و همین‌طور در ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترکمان با عراق هستیم.

ایلام، ویترینی از افتخار و عزت و سلحشوری در طول هشت سال دفاع مقدس است. در حوزه جغرافیای استان، پنجاه عملیات بزرگ و کوچک اتفاق افتاده است. ایلام به نسبت جمعیت، رتبه اوّل ایثارگری را در کشور دارد؛ یعنی با سه هزار شهید و دوازده هزار جانباز نام خود را در تاریخ دفاع مقدس و کتاب مقاومت ایران برای همیشه جاودانه کرده است.

باید بگویم که نقطه‌به‌نقطه استان ایلام بمباران شده؛ شرایط طوری بود که هواپیماهای دشمن شهرهای دیگر را هم که می‌خواستند بمباران کنند، برای برگشت، گاهی آن باقی‌مانده بمب‌ها را هم در استان ایلام تخلیه می‌کردند. در واقع، می‌توان گفت، جایی در ایلام وجود ندارد که در جنگ بمباران نشده باشد؛ امّا مردم این خطّه قهرمانانه ایستادند و ما مهاجران ایلامی به سایر استان‌ها نداشتیم. مردم در همین کوه‌های استان ایلام ایستادند و مقاومت کردند.

استان ایلام یک استان کم جمعیتی است که هفتادو‌سه صدم درصد (۵۸۰ هزار نفر) جمعیت کشور را دارد و مساحت آن یک‌ودو دهم درصد وسعت کشور است. دوازده شهرستان، بیست‌وهفت بخش، بیست‌ونه شهر و ششصدوبیست روستا دارد که کوچک‌ترین استان کشور است، امّا به‌اندازه یک کشور ظرفیت دارد. ایلام شش درصد ذخایر نفت و دوازده درصد ذخایر گاز کشور را داراست؛ یعنی مقام دوم گاز و مقام سوم نفت. در سفر دو ماه پیش رئیس‌جمهور به استان ایلام، قرار شد در این حوزه اشتغال‌زایی صورت بگیرد.

اربعین ظرفیت بزرگی است که مربوط به استان ایلام می‌شود، امّا زیرساخت‌های آن ملی و چه بسا بین‌المللی است. شصت‌وپنج درصد ترددات این کنگره عظیم در استان ایلام و از طریق مرز مهران صورت می‌گیرد. به جز دوسال گذشته، بالغ بر هفت هشت میلیون زائر در طول سال داشتیم.

ما زیرساخت‌های دو بازارچه چیلات و چنگوله را هم در استان ایلام آماده کردیم که فرصت خوبی است که بتوانیم با عراق از این دو مسیر تبادلاتی داشته باشیم. من فکر می‌کنم که اگر این دو بازارچه شکل بگیرد، توسعه خوبی هم برای کشور و هم در صادرات داشته باشیم. ما حدود یک‌ونیم میلیارد دلار صادرات از مرز مهران داریم که جدیداً منطقه آزاد تجاری مهران هم به تصویب‌ رسیده است.

در حوزه گردشگری، استان ایلام دو هزار اثر تاریخی و در کنار آن یادمان‌های دفاع مقدس را دارد. این استان، به‌طور کلی در صنعت توریسم و گردشگری به عروس زاگرس معروف است.

در مشارکت سیاسی هم همان‌طور که حاج آقای کریمی‌تبار اشاره کرد، ایلام همیشه رتبه اوّل یا دوم را در کشور در طول این چهل‌وسه‌ سال در همه ادوار انتخابات داشته است. مردم ایلام، در همه صحنه‌های نظام سنگ‌ تمام گذاشته‌اند.

در پایان، من دو سه درخواست از شما داشتم. سامانه گرمسیری به دستور شما برای پایدارکردن مرزنشینان انجام‌شده که الآن حدود نودوشش درصد پروژه در حوزه جهاد کشاورزی و هشتاد‌ودو درصد در حوزه‌ وزارت نیرو انجام‌ شده است. آقای ریاست مجلس و رئیس‌جمهور محترم اخیراً از این پروژه بازدید کردند. این پروژه بزرگ می‌تواند چندین هزار فرصت شغلی در ایلام ایجاد. یکی از بزرگ‌ترین دغدغه ما در استان ایلام، بحث اشتغال است. این پروژه می‌تواند نقش مهمی در این‌باره داشته باشد.

موضوع دوم هم توجه به زیرساخت‌های اربعین است که ان‌شاءالله با دستور حضرت‌عالی در این زمینه اقداماتی صورت بگیرد.

نکته آخر اینکه مردم ایلام هنوز خاطره خوش سفر تاریخی حضرت‌عالی به این استان را به‌خاطر دارند و قدردان آن هستند. تقاضا داریم یک‌بار دیگر به این دیار ولایت‌مدار و شهیدپرور سفر داشته باشید.

متشکرم، والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

رهبر انقلاب: و علیکم‌السلام و رحمةالله. طیب‌الله انفاسکم.
 
....
نام پرونده : ایلام، دژ مستحکم
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی