«علاج مسائل کشور پافشاری بر همین مسائل انقلابی و شعارهای انقلابی و راه انقلابی است.» ۱۳۹۸/۰۷/۰۴ این جملهی رهبر انقلاب خط روشنی را در فهم مسائل کشور و انتخاب رویکرد و مسیر صحیح در اختیار ما میگذارد: «پایبندی به تفکر و روحیه و عمل انقلابی». اما انقلابیگری چه تعریفی دارد و شاخصهای انقلابی بودن چیست؟ این تفکر و روحیه چه عرصههایی برای ظهور و بُروز و عملیاتی شدن دارد؟ و این جهتگیری چه نتایج و ثمراتی در پی دارد؟
انقلابیگری یعنی به توقّف راضی نشوید...
انقلابیگری در منظومهی فکری و ارزشی انقلاب دارای تعریف روشنی است: «انقلابیگری برخلاف نظر و تبلیغ برخیها، تندروی نیست بلکه انقلابیگری یعنی عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن.» ۰۹/۰۴/۱۳۹۵ و در این نگاه «انقلابیگری به این نیست که ما آن جایی که نباید پرخاش کنیم، بیخودی پرخاش کنیم. انقلابیگری به آن است که ما مواضع اسلامی و انقلابی را قاطعانه و بدون رودربایستی و مرعوب شدن و خام شدن در مقابل برخی از چهرههای امیدبخش کاذب، حفظ کنیم.» ۱۳۶۸/۰۵/۳۱ و انسان انقلابی، انسانی است «دارای سواد، دارای انضباط، دارای تدیّن، دارای حرکت، دارای عقل، خردمند.» ۱۳۹۵/۰۷/۲۸ در این چارچوب «روحیهی انقلابی یعنی ترس نداشته باشید، ملاحظهکاری نداشته باشید، محافظهکاری نداشته باشید؛ وقتی تشخیص دادید، عمل کنید، اقدام کنید؛ پیش بروید، به توقّف راضی نشوید.» ۱۳۹۸/۰۲/۱۱ نکتهی مهم دیگر اینکه «گرایشها و جهتگیریهای انقلابی، واقعی و کاملاً روشن و واضح و مبتنی بر بیانات اماماست.» ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
و این تفکر شاخصهای مشخصی دارد: «شاخص اوّل، پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب؛ شاخص دوّم، هدفگیری آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها... شاخص سوّم، پایبندی به استقلال همهجانبهی کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی -که مهمتر از همه است- و استقلال امنیّتی؛ شاخص چهارم، حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشهی دشمن و عدم تبعیّت از او... شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی است. این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است.» ۱۳۹۵/۰۳/۱۴ البته باید دانست که «انقلابیگری با زبان نیست، با عمل است؛ عمل جلوتر از زبان بایستی انسان را راه ببرد.» ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
الگوی انقلابیگری امام است
در میدان عمل نیز تفکر انقلابی و روحیهی انقلابیگری دارای الگو است: «یکی از عناوین و اوصافی که دربارهی امام راحل عظیمالشّأن ما، کمتر بهکار رفته است و کمتر از این عنوان استفاده کردهایم، عبارت است از یک عنوان جامع که من اینجور تعبیر میکنم: مؤمنِ متعبّدِ انقلابی... قدرتهای مادّی هم که نسبت به امام همواره غضبناک بودند، عصبانی بودند و البتّه میهراسیدند از امام بزرگوار، بیشتر بهخاطر این صفت بود: صفت انقلابیگری امام؛ با این خصوصیّتِ او دشمن بودند.» ۱۳۹۵/۰۳/۱۴ و در سطح دیگر نیز اسوهای چون شهید سلیمانی تجسمِ عملیِ انسان انقلابی است که «بشدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود... ذوب در انقلاب بود.» ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
انقلابیّونِ مثبت؛ انقلابیّونِ منفی
با نگاهی به تاریخ انقلاب میتوان «دوگونه انقلابی» را از هم تفکیک کرد: «از اوّلِ انقلاب دوگونه انقلابی داشتیم و انقلابیّون ما دو گونه نقش ایفا کردند. بعضی از انقلابیّون، انقلابیّونِ مثبت بودند؛ بعضی از انقلابیّون هم انقلابیّون منفی بودند. در اوایل انقلاب، انقلابىِ منفی به آن انقلابیای میگفتیم که از میدان کار و تلاش و حرکت، آنجایی که دردسری داشت، عقب میکشید. انقلابی بود، اما انقلابىِ وجاهتطلب و راحتخواه... یک عدّه هم انقلابىِ مثبت بودند. حاضر بودند آبرویشان را هم خرج کنند. آنجایی که فکر میکردند وجودشان میتواند کمکی بکند، با همه وجود حاضر بودند... انقلابىِ منفی، خودش را از کار کنار میگیرد؛ اما اگر یک وقت کاری هم به دستش افتاد، مثل آدمهایی که هیچ کاری در دستشان نیست، حالت منفیبافی و شکل اپوزیسیون به خودش میگیرد؛ کأنّه در هیچ کاری مسؤولیت ندارد! انقلابىِ مثبت حتّی اگر هیچکاره هم باشد، خودش را مسؤولترین افراد میداند و وارد میدان میشود» ۱۳۷۹/۱۲/۰۹
«انقلابی مثبت» انسانی است که با «مسئولیتپذیری» اهل «کار و تلاش و حرکتِ امیدوارانه» است و از «یأس و منفیبافی» بهدور است. در این نگاه انقلابیگریِ حقیقی، همراه کردن نقد و اعتراض و مطالبهگری با ارائهی راهحل و کار ایجابی است: «در اسلام هم نهی از منکر با امر به معروف همراه است، نهی از منکر همان اعتراض است، امر به معروف یعنی ارائهی راه حل... بنابراین مطالبهگری را حتماً با ارائهی راه حل همراه کنید.» ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
انقلابیگریِ واقعی اینهاست...
در یک نگاه کلان «انقلاب تمام نمیشود، انقلاب استمرار دارد، انقلاب ادامه دارد، انقلاب متوقّف نمیشود. یک صیرورتی وجود دارد؛ صیرورت یعنی شدن، شدنِ دائم، تحوّل دائمی؛ در مسیر انقلاب یک صیرورت دائمیای وجود دارد که این صیرورت دائمی، بتدریج آن آرزوهای بزرگ را، آن ارزشهای والا را، آن آرمانها را در جامعه تحقّق میبخشد.» ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ در مسیر این سیرِ تکاملی، عرصههای گوناگون و متنوعی برای حرکت انقلابی و فعالیتهایِ ایجابی سازنده «در بستر نظام اسلامی» وجود دارد. بهعنوان مثال فعالیت در زمینهی تولید ملی یک حرکت انقلابی است: «شعار جهش تولید به معنای واقعی کلمه یک شعار به تمام معنا انقلابی است... جهش تولید اگر بدرستی در کشور اتّفاق بیفتد هم تأثیرات عمیق اقتصادی در کشور و هم علاوهی بر آنها موجب اعتماد به نفْس ملّی میشود، موجب رضایتمندی عمومی مردم میشود، تضمینکنندهی امنیّت ملّی میشود.» ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ یا در عرصهای دیگر «فعّالیّتهایی که در مورد فضای سبز و درخت و گیاه و محیط زیست و جنگل و بقیّهی [این امور] انجام میگیرد، فعّالیّتهای دینی است، فعّالیّتهای انقلابی است.» ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
در نمونهای دیگر اقداماتی از جنس «کمک مومنانه» و «مواسات» حرکتهایی انقلابی است: «این اطعامهای محرّم را هم که در آن ایّام بعضی از هیئات، بعضی از مردم که تواناییهایی دارند و نذری و اطعام و مانند اینها درست میکنند، میشود به این شکل کمک مؤمنانه به خانوادهها انجام داد. انقلابیگریِ به معنای واقعی کلمه اینها است؛ اینها جزو مسائل قطعی انقلابیگری است.» ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
علاج مشکلات کشور
امروز کشور درگیر مشکلات مختلفی بهخصوص در زمینهی اقتصاد و معیشت مردم است. راهحل غلبه بر مشکلات همین تفکر و روحیه و عمل انقلابی است: «اگر میخواهیم مشکلات این کشور حل بشود، اگر میخواهیم این کشور عزّت پیدا کند، رفاه پیدا کند، کشوری بشود که از لحاظ پیشرفتهای مادّی و معنوی و اخلاقی و فرهنگی الگو بشود، باید راه انقلاب را ادامه بدهیم؛ انقلاب، راه علاج منحصر این کشور بود و هست و در آینده هم خواهد بود.» ۱۳۹۵/۸/۲۶ و تجربه هم بهروشنی نشان داده که: «هرجا به انقلاب تکیه کردیم، به روحیّهی انقلابی تکیه کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا از ارزشها کوتاه آمدیم، انقلاب را ندیده گرفتیم، از این گوشهاش زدیم، از آن گوشهاش زدیم... عقب ماندیم.» ۱۳۹۵/۴/۰۵
بر همین اساس است که «علاج مشکلات کشور، دولت جوان حزباللهی و جوان مؤمن است که میتواند کشور را از راههای دشوار عبور بدهد.» ۱۳۹۹/۰۲/۲۸ و برای بهبود اوضاع و حل مشکلات به رئیس جمهوری انقلابی نیاز داریم: «با عملکرد اُتوکشیده نمیشود کار کرد؛ با این همه مسائل اساسیای که در کشور وجود دارد، یک حرکت جهادی و انقلابی لازم است.» ۱۴۰۰/۰۱/۰۱