others/content
نسخه قابل چاپ

دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی؛ ۱۳۹۸

سخنان آقای سید محمدحسین‌ دانا رئیس هیئت مدیره شرکت اکتشاف و تولید تأسیسات دریایی ایران

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی شب سه‌شنبه ۱۳۹۸/۰۸/۲۸ در دیدار ۲۵۰۰ نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با اشاره به اهمیت ثروت ملی و گسترش رفاه عمومی در نظام اسلامی و ضرورت امید نبستن به خارج از کشور، تأکید کردند: کار و راهبرد اساسی «مصون‌سازی اقتصاد از آسیب تحریمها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی» است و بنده پشت این قضیه ایستاده‌ام و از مسیر پیشرفت حقیقی کشور کاملاً دفاع میکنم.
در ابتدای این دیدار و پیش از سخنان رهبر انقلاب، چند تن از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، دیدگاه‌های خود را بیان کردند. یکی از این افراد آقای سید محمدحسین‌ دانا، رئیس هیئت مدیره شرکت اکتشاف و تولید تأسیسات دریایی ایران بود. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن این سخنان را به شرح زیر منتشر می‌کند.
 

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم

 موضوع ارائه حمایت از شرکتهای ایرانی اکتشاف و تولید فعال در صنعت نفت و گاز. صنعت نفت ایران بالاخص در بخش بالادستی و مشخصاً اکتشاف و تولید از میادین نفت و گاز در حال حاضر در شرایط حساس و خطیری قرار دارد، تحولات جهانی این بخش طی دهه‌ی اخیر موجب گردیده تا جغرافیای سیاسی نفت از شکل سنتی به جهت پیدایش بازیگران جدید، فناوری‌های نوظهور و الگوهای مدیریتی پیشرفته به شکلی جدید تغییر ماهیت دهد و سبب کاهش نقش و تأثیرگذاری تولیدکنندگان سنتی در عرصه‌ی اقتصادی و سیاسی گردد. در این بین اگر چه اعمال تحریمهای ظالمانه و بی‌منطق نیز مضافاً موجب محدودیت دسترسی به منابع مالی بین‌المللی، تکنولوژی‌های بروز و چالش در فروش نفت کشور شده لکن دستاوردها و ظرفیتهای داخلی ایجاد شده در دوران تحریم پیشین بویژه شکل‌گیری شرکتهای توانمند و متخصص در حوزه‌ی فنی و مهندسی، پیمانکاری و خدماتی مؤید آن است که در صورت تقویت نگاه به داخل و تمرکز بر اصول اقتصاد مقاومتی چون توسعه‌ی درون‌زا و تحریم ناپذیری میتوان تهدید‌های موجود را به فرصتها و افقهای توسعه‌ی جدید تبدیل کرد.

 از طرفی به گفته‌ی صاحب‌نظران راهکار بهره‌گیری از این فرصت اصلاح ساختار صنعت نفت کشور و استفاده از ظرفیتهای فنی، مالی،‌ مدیریتی بخش خصوصی در خلق ارزش، افزایش چابکی و تاب‌آوری و تغییر رویکرد انفعالی در برابر تحولات جهانی با هدف ارتقاء جایگاه و موقعیت کشور به عنوان یکی از تولیدکنندگان کلیدی در سپهر جهانی نفت خواهد بود و مهم‌ترین راه‌حلی که میتواند در بلند‌مدت از به حاشیه رفتن صنعت نفت در بخش بالادستی جلوگیری نماید و به معنای واقعی موجب خود‌اتکایی ملی در این صنعت گردد شکل‌دهی و پشتیبانی از شرکتهای ایرانی اکتشاف و تولید است. با درک اهمیت جایگاه همین شرکتها بود که از تیرماه سال ۹۵ وزارت نفت نسبت به تشخیص صلاحیت ۱۷ شرکت اکتشاف و تولید ایرانی از میان شرکتهای سرمایه‌گذاری،‌ توسعه‌ای، مهندسی مشاور و پیمانکاری اقدام نمود و متعاقب آن در مرداد ماه ۹۶ مجمع شرکتهای ایرانی اکتشاف و تولید به عنوان تشکل صنفی مرتبط و یک سازمان مردم نهاد با مأموریتهای هماهنگی،‌هم‌افزایی، ارتقاء ظرفیتهای حرفه‌ای شرکتهای عضو تأسیس شد.

 شرکتهای تأیید صلاحیت شده‌ی مذکور تاکنون نقش انکار‌ناپذیری در توسعه‌ی میادین و میادین نفت و گاز مهم همچون میدان گازی عظیم پارس جنوبی، میادین نفتی آزادگان، آذر، یاران و غیره ایفاء نموده و پس از کسب تجربه و ارائه‌ی خدمت در قالب شرکتهای پیمانکار عمومی و اجرای قراردادهای بیع متقابل طی دو دهه‌ی گذشته با توسعه‌ی ظرفیتهای فنی، مالی و مدیریتی و منابع انسانی آمادگی ایفای نقش و پذیرش مسئولیتهای جدید برای انجام سرمایه‌گذاری، توسعه و بهره‌برداری از میادین در قالب قراردادهای جدید نفتی اکتساب نمودند. این شرکتها ابتدا با هدف جذب سرمایه‌ی خارجی، ایجاد مشارکت با شرکتهای بزرگ نفتی بین‌المللی اکتساب دانش آغاز به فعالیت کردند، مع‌هذا با تغییر مجدد شرایط بین‌المللی و رویکردها کلان صنعت و کشور اقدام به ایجاد مشارکت و اتحادهای راهبردی داخلی در راستای هم‌افزایی و پذیرش مسئولیت و تسهیم ریسک‌ها نمودند. مجمع شرکتهای ایرانی اکتشاف و تولید نیز با تشکیل گروه، کارگروه‌های تخصصی متشکل از نخبگان و خبرگان صنعت و تهیه‌ی سندی تحت عنوان چالشها و راهکارهای توسعه‌ی بخش اکتشاف و تولید در ایران ضمن مراجعه و ایجاد ارتباط مؤثر و مشورت با اغلب نهادهای اجرایی سیاستی و حاکمیتی و مرتبط من‌جمله وزارت نفت و دولت، مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهشها و کمیسیون‌های مرتبط صندوق توسعه‌ی ملی بانکها و بورس، سعی در بهبود فضای کسب و کار و ایجاد ابزارهای توانمندساز نموده‌اند.

 یک برنامه‌ای را برای امسال تدوین شده حضرت آقا که من این را عرض بکنم و جمع‌بندی کنم. لازم به توضیح است که در سال رونق تولید برنامه‌ی عملیاتی شرکتهای مذکور، مگا‌ پروژه‌ای ملی با هدف‌گیری افزایش توان و ظرفیت تولید به میزان یک میلیون بشکه نفت در فاز اول و از طریق جذب منابع سرگردان و نقدینگی موجود در اقتصاد بازار سرمایه،‌ بکارگیری حداکثر ظرفیتهای مردمی،‌ اقتصادی و صنعتی کشور از جمله بانک‌ها،‌ بیمه‌ها، بورس، دانشگاه‌ها، سازندگان و پیمانکاران داخلی میباشد. این حرکت بزرگ ملی که موجبات اقتصادی صنعتی و اشتغال فزاینده را فراهم میسازد نیازمند توجه و رفع موانع و تسهیل شرایط قانونی مقرراتی، مالی و سرمایه‌گذاری است لذا این جمع به نمایندگی خیل عظیمی از فعالان در این، این مجمع به نمایندگی از خیل عظیمی از فعالان در این عرصه به طور مستقیم و غیر مستقیم مستدعی امعان(۱) نظر حضرتعالی در خصوص الزامات کلیدی این طرح به شرح زیر میباشد.

 یک، بهبود نرخ بازدهی و اقتصاد پروژه‌ها متناسب با هزینه‌های واقعی مالی کشور و ریسک‌های سرمایه‌گذاری، اصلاح ساختارها و قوانین و مقررات بازار سرمایه بورس و اوراق بهادار متناسب با نیاز پروژه‌های ملی. پنج شش بند من دارم اگر اجازه بدهید من بند آخر را عرض بکنم خدمتتان. رجاء واثق دارد با عنایت مدبرانه‌ی حضرتعالی شرکتهای اکتشاف ایرانی اکتشاف و تولید قطعاً در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی، افزایش توانمندی‌های خود به صورت مستمر برنامه‌ریزی و تلاش خواهند نمود تا مقدمات ورود عزتمندانه و مقتدرانه‌ی خود به جرگه‌ی شرکتهای صاحب نام صنعت نفت و گاز در عرصه‌ی منطقه‌ای و جهانی را فراهم کرده، از طریق افزایش توان تولید و متنوع‌سازی فروشندگان و مشتریان نفت کشور موجب اعتلای ایران اسلامی و ارتقاء این جایگاه را بیش از پیش به همراه داشته باشند.

 در پایان از آنجایی که شکل‌گیری این حرکت ملی نیازمند دستور و حمایتهای مشفقانه‌ی حضرتعالی و همکاری تمام ارکان تأثیرگذار در آن میباشد پیشنهاد و درخواست میگردد کمیته‌ی ویژه‌ای با محوریت وزارت نفت و هدایت و نظارت و دفتر جنابعالی تشکیل تا با جدیت و واقع‌بینی طی مدت باقی مانده از سال جاری، ضمن بررسی و ارزیابی همه‌جانبه‌ی شرایط و موضوعات مطروحه اتخاذ تصمیمات مقتضی و مورد نیاز در این خصوص را عهده‌دار گردد. اعضای این مجمع مزید توفیقات و دوام برکات آن مقام محترم را از خداوند متعال مسئلت دارد.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته
 
۱) دقت
....
نام پرونده : مجموعه مطالب دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی