سرمقالهی نشریهی خط حزبالله (شمارهی چهلوهفتم)
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جماعات استان تهران، شاخص جدیدی را برای نگاه و تحلیل سیاسی تعیین کردند: "تحلیل سیاسی بر اساس بصیرت فرهنگی" زیرا اگر نگاه سیاسی بر پایه فرهنگ بود، خروجی آن، "جریانشناسی، قدرت تحلیل و نگاه کلانی" خواهد بود که جلوی کوتهبینی را میگیرد و تحلیل سیاسی را از دایرهی محدودی که «همهی چیزها را منحصر میکنند در دوستی یا دشمنی با یک شخص»
(۱۳۹۵/۰۵/۳۱) فراتر میبرد.
سهضلعی آرمان- اصول- واقعیت
در نگاه کلان سیاسی «یک شخص یا یک جریان چه اهمّیّتی دارد؟ باید نگاه کرد، جریانشناسی کرد.»
(۱۳۹۵/۰۵/۳۱) این یعنی باید بهجای تمرکز بر افراد و جریانهای سیاسی و نگاههای برشخورده و سطحی، تحلیل روندها و جریانها با یک الگوی منطقی اصالت پیدا کند. اما برای نگاه کلان سیاسی در قالب یک سه ضلعی "آرمانها، اصول و واقعیات"، میتوان مدلسازی کرد.
۱- آرمان
ضلع اول این چارچوب، آرمانها و اهداف است. بر اساس مدل نگاه کلان باید به حرکت عمومی جامعه نگاه کرد که «کدام طرف داریم میرویم؛ آیا بهسمت هدفها داریم حرکت میکنیم یا... داریم از هدفها دور میشویم؟... در خلال این نگاه، تکلیف آدمها و اشخاص و گروهها و احزاب و جریانها روشن میشود که آیا داریم بهسمت عدالت اجتماعی میرویم؟ بهسمت استقلال واقعی دینی میرویم؟ آیا داریم بهسمت ایجاد تمدّن اسلامی میرویم، یا داریم بهسمت وابستگی به غرب و وابستگی به آمریکا و تحتتأثیر قرار گرفتن نسبت به بافتهها و یافتههای بیمغز غربیها حرکت میکنیم؟»
(۱۳۹۵/۰۵/۳۱)
۲- اصول
مدل نگاه کلان در گام دوم به اصول میرسد که چارچوب حرکتی را نشان میدهد. اصولی که ریشه در محکمات و موارد پر تکرار در سخنان امام خمینی
رحمهاللهعلیه دارند: «اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی»، «اعتماد به وعدهی الهی و بیاعتمادی به قدرتهای مستکبر جهانی»، «اعتقاد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی»، «حمایت از محرومان و مستضعفان و مخالفت با خوی کاخنشینی و اشرافیگری»، «مخالفت صریح با جبههی قلدران بینالمللی»، «اعتقاد به استقلال ملی و رد سلطه پذیری»، «تکیه بر وحدت ملی»، «حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن»، «تقوای دینی و سیاسی» و در یک کلام «انقلابیگری»؛ زیرا «هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابیگری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم»
(۱۳۹۵/۰۳/۱۴) دشمن نیز در طرح نفوذ خود بهدنبال محو یا تحریف همین راهبردها و اصول است، «اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.»
(۱۳۹۴/۰۳/۱۴)
۳- واقعیات
رکن سوم در نگاه کلان سیاسی، شناختن و دیدن واقعیت است. «واقعیّتها را هم باید دید. اگر چنانچه واقعیّتها را نبینیم، راه را درست نخواهیم رفت؛ امّا وجود واقعیّتها هم نبایستى ما را از راههایمان منصرف بکند... امام بزرگوار، در مقابل واقعیّتها چشم خود را نبست، امّا کوتاه هم نیامد، راهبرد را فراموش نکرد.»
(۱۳۹۲/۰۶/۱۴) این اتفاقاً همان نقطهای است که دشمن در طرح نفوذ به آن امید زیادی دارد «هدف اساسى دشمن این است که در دستگاه محاسباتى ما اختلال ایجاد بکند.»
(۱۳۹۳/۰۵/۰۱) تا تصمیمات و رفتارها تحت تاثیر این نگاه غیرواقعی قرارگیرد و رفتار مطلوبی در مواجهه با پدیدههای سیاسی از طرف جریان انقلابی صورت نگیرد.
مبنای حمایت از این و آن
اگر این مدل و نگاه کلان سیاسی بهدرستی شکل بگیرد، آنوقت خیل عظیم جوانان مؤمن که «جزو معجزات انقلاب»
(۱۳۹۵/۰۵/۳۱) هستند، با نگاه به افق و آرمانها در چارچوب اصول و راهبردها و با توجه به واقعیتها بهخوبی تشخیص میدهند «که چه کسی دارد ما را به کجا میبرد، به کجا دعوت میکند، به کجا میکشانَد. آیا بهسمت اهداف اسلامی داریم حرکت میکنیم؟ بهسمت تدیّنِ روزافزون جامعه داریم حرکت میکنیم؟ یا آنچنانکه دشمن مایل است، بهسمت بیمبالاتی بیشتر حرکت میکنیم، بهسمت دلباختگی بیشتر به اقطاب مخالف دین داریم حرکت میکنیم.»
(۱۳۹۵/۰۵/۳۱) این شاخصهاست که سازندهی تحلیل درست سیاسی است. با این نگاه کلان سیاسی است که جوان مؤمن و انقلابی در تعیین نسبت خود با مصادیق (افراد و جریانهای سیاسی) نیز تصمیم منطقی و عاقلانه خواهد گرفت و «معلوم میشود که بایستی با زید باشیم یا با عمرو باشیم، یا از این حمایت کنیم یا از آن حمایت کنیم»
(۱۳۹۵/۰۵/۳۱)