سرمقالهی نشریهی خط حزبالله (پیش شمارهی دوازدهم)
۱. تعبیر «حقالناس» را در موضوع انتخابات، نخستین بار رهبر انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ بهکار بردند. این مفهوم علاوه بر جنبهی «فردی» و شخصی، جنبهی «اجتماعی» و «حاکمیتی» بسیار مهمی دارد. حقالناس چنان جایگاهی دارد که در شرط «استجابت دعا هم آمده: "ولیخرج من مظالم الناس" انسان باید از مظلمهی مردم خارج شود تا دعایش قبول شود.»
(۲۹/۰۷/۸۴) در جنبه اجتماعی، حقالناس حافظ الگوی مردمسالاری دینی و حق رای مردم است. «اینکه ما در سال ۸۸ در مقابل کسانی که اصرار میکردند باید انتخابات باطل بشود ایستادیم، بهخاطر همین بود که از حقّالنّاس دفاع کردیم... هر کسی [هم] برندهی این انتخابات میشد، ما همینجور میایستادیم، دفاع میکردیم. بنده از حقّالنّاس دفاع کردم، از حقّ مردم دفاع کردم.»
(۹۴/۰۶/۱۸)
۲. دشمن تلاش میکند از راههای مختلف الگوی مردمسالاری دینی را مخدوش کند. «یک روز میگویند انتخابات مهندسیشده است، یک روز میگویند انتخابات آزاد نیست، یک روز میگویند انتخابات از نظر مردم مشروع نیست.»
(۱۴/۰۳/۹۲) یک بار دیگر با تحریف «حقالناس» تلاش میکند "مردمسالاری دینی" را مخدوش کند. البته آنها «اگر میتوانستند کاری کنند که انتخابات انجام نگیرد، آن کار را میکردند» اما اکنون که چارهای ندارند تمام تلاش خود را میکنند که «انتخابات اولاً سرد برگزار شود ... عدهی کمی شرکت کنند، یک عدهای بگویند: آقا فایدهاش چیست؟ ما نمیخواهیم بیائیم. اینها دشمن را خوشحال میکند. ثانیاً نتیجهای که از صندوقها بیرون میآید، نتیجهای باشد که... ملت را به سمت وابستگی بیشتر... به سمت قرار گرفتن در سیاستهای دشمنان قرار دهد؛ دشمن این را میخواهد.»
(۲۵/۲/۹۲) از همین رو، از زمان بیان این تعبیر، راهزنان حقالناس در داخل و خارج بیکار ننشسته و تلاش کردند، برای توجیه رفتار سیاسی نابجای خود این مفهوم مهم را -که نقش حفاظ برای رای و نظر مردم دارد- منحرف کنند. شاید از همینروست که رهبر انقلاب در فاصله چند ماه تا برگزاری دو انتخابات مهم، به تبیین مجدد این مفهوم پرداختند که حقالناس عبارتست از: صیانت از «رأی مردم» و «نتیجهی آراء» و «جلوگیری از ورود افراد فاقدصلاحیت ... همین حقّ نظارت استصوابی»
(۹۴/۰۶/۱۸)
۳. لازمه تحقق خواست دشمن، یعنی "برگزاری انتخابات سرد" و "راهیابی عناصر ناصالح" چیست؟ تحقق این اهداف خبیثانه، نسبت مستقیمی با تضییع حقالناس دارد؛ جریان تخریب انتخابات به هر میزان که موفق شود حقالناس را در انتخابات ضایع کند یا به مردم القا کند که به حق رایشان توجهی نمیشود؛ بیشتر به خواست خود نزدیک میشود. هر قدر اعتماد مردم به نظام و انتخابات مخدوش شود، همانقدر از شور و حرارت و مشارکت مردم در انتخابات کاسته خواهد شد. (هدف اول دشمن) همچنین هر قدر دستگاههای قانونی که وظیفه نظارت بر انتخابات را دارند، در انجام وظایف خود مردد شوند و یا در اثر حاشیهسازی از انجام وظایف قانونی خود دور شوند، به همان میزان به هدف دوم خود یعنی نفوذ عناصر وابستهگرا نزدیک شده است. همانطور که رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه اشاره کردند «در زمینه سیاسی نیز بیگانگان بدنبال نفوذ در مراکز تصمیمگیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیمسازی هستند که در صورت تحقق این توطئه، جهتگیریها، تصمیمات و حرکت عمومی کشور، بر اساس خواست و اراده بیگانگان، تنظیم و اجرایی خواهد شد.».
۴. تجربه انقلاب اسلامی در طول حیات خود نشان داده است که «در طول این سالها، قبل از هنگام انتخابات، تبلیغات دشمن علیه انتخابات شروع شده؛ یعنی قبل از آنکه مسئولین ما و رسانههای ما و مطبوعات ما شروع کنند برای انتخابات کار کردن، دشمن طراحی کرده است و شروع کرده است.»
(۱۶/۰۲/۹۲) امروز بخشی از این "پازل دشمن"، به بهانه "حقالناس" تلاش برای «مایوسکردن مردم» و همچنین «حاشیهسازی برای دستگاههای قانونی کشور» بهویژه «شورای نگهبان» است. شورایی که وظیفهاش تأمین سلامت انتخابات(قبل، حین و پس از برگزاری) است. نتیجه این دو حربه یکی "یأس" است که منتهی میشود به دلسرد کردن مردم از حضور پر شور در انتخابات و دیگری "ورود نفوذیها" به مراکز مهم تصمیمگیری کشور. حقالناس باطلالسحر انتخاباتی دشمن است. از سال ۸۸ و آن حمله ناجوانمردانه دشمن به آرا مردم و تجربه دفاع از حقالناس بیش از ۶ سال میگذرد. از آن زمان تاکنون هم ۳ انتخابات دیگر به تاریخ زرین "مردمسالاری دینی" اضافه شده است. اما تجربه نشان داده است که «نباید بگذاریم دشمنی را که از در رفته، از پنجره برگردد؛ نباید اجازه بدهیم نفوذ پیدا کند.»
(۹۴/۰۶/۱۸)