others/index
مطالبی از : آقای مهدی جمشیدی - عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی
تعداد مطالب : 14
نزاع تاریخی انقلاب با جبهه استعمار غربی

|یادداشت|

نزاع تاریخی انقلاب با جبهه استعمار غربی

| مهدی جمشیدی

غرب به‌دلیل منطق استعماری‌اش نسبت به جوامع دیگر، نسبت به غرب آسیا نیز حساس و برانگیخته شده است و نمی‌خواهد استیلای بر آن را از دست بدهد. در پشت‌صحنه تحرک‌ها و تکاپوهای دولت‌های غربی، چنین محاسبه ناگفته‌ای نهفته است و باید کنشگریِ آنها را در این چهارچوب، فهم و تفسیر کرد.

طرّاحیِ زنجیرۀ اجتماعیِ تواصی به صبر و بصیرت

راهکارِ بازدارندگی نسبت به اثرگذاریِ تحرّکات دشمن در جامعه:

طرّاحیِ زنجیرۀ اجتماعیِ تواصی به صبر و بصیرت

حکیمِ مجاهد و انقلابی

تأمّلی در مفاهیمِ پیامِ رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی؛

حکیمِ مجاهد و انقلابی

| مهدی جمشیدی

 نسبت‌دادنِ فضیلتِ «انقلابی‌بودن» و «حضورِ انقلابی‌داشتن»، مهمّ‌ترین فضیلتی است که در پیام رهبر انقلاب به چشم می‌خورد؛ آن هم نه‌فقط حضورِ انقلابی در «برخی» از میدان‌ها، بلکه حضورِ انقلابی در «همه»‌ی میدان‌هایی که شایسته بود ایشان در آن‌ها پا بنهد و کنشگری کند.

تذکّرِ رسولانه امام خمینی و تحوّلِ باطنیِ جامعه ایران

تحوّل در عمیق‌ترین لایه‌ی هویّتی ایرانیان:

تذکّرِ رسولانه امام خمینی و تحوّلِ باطنیِ جامعه ایران

| مهدی جمشیدی

در برداشتِ اجتماعیِ امام خمینی و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تحوّل در عرصه‌های «ساختاری» یا «رفتاری»، محدود نمی‌ماند، بلکه مهم‌ترین و بنیادی‌ترین عرصه‌ی تحوّل، تحوّلِ «باطنی» است که چنانچه بر مدار و مسیرِ حقایق و معارفِ قدسی صورت گیرد، «تحوّلِ معنوی» خوانده می‌شود...

نظریه‌ای که «راهنمای عمل» است

پرونده «گام دوم انقلاب»

نظریه‌ای که «راهنمای عمل» است

|آقای مهدی جمشیدی
رهبر انقلاب می‌خواهند نوعی «خودآگاهی تاریخی و انقلابی» در ما ایجاد کنند تا دریابیم که در کدام نقطه‌ی تاریخی ایستاده‌ایم و به کجا می‌رویم و چه مسئولیت‌هایی بر عهده داریم...

دغدغه‌ پُرتکرار رهبر انقلاب

درباره‌ دعوتِ مکرّر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به انقلابی‌گری

دغدغه‌ پُرتکرار رهبر انقلاب

دیدارِ رهبرِ انقلاب با اعضای جدیدِ مجمعِ تشخیصِ مصلحتِ نظام، همانندِ دیدار ایشان با نهادها و ساختارهای دیگر در سال‌های اخیر، به مَحملی برای «ترغیبِ به انقلابی ماندن» و «ستودنِ انقلابی‌گری» تبدیل شد. این حجم از تأکید و حساسیّت، بی‌سبب نیست و نباید به سادگی از کنارِ آن گذشت، بلکه باید نظرِ متعمّقانه به آن افکند و ...

ولنگاری فرهنگی؛ ریشه‌شناسی یک معضل

ولنگاری فرهنگی؛ ریشه‌شناسی یک معضل

برخی کارگزاران بر ارزش‌های اسلامی تکیه می‌کنند و خود را نسبت به آن‌ها وفادار نشان می‌دهند، اما مقصود آن‌ها از ارزش‌های اسلامی، تلقی لیبرالیستی از اسلام است، نه اسلام ناب و عاری از التقاط و انحراف. اینان تلقی‌های خالص و حقیقی از اسلام را تنگ‌نظرانه و بسته و متحجّر می‌خوانند و معتقدند که باید با اقتضائات جهان جدید هماهنگ شد و در گذشته نماند اما...

هشت پیش‌فرض‌ مصون‌سازی فرهنگی

سرچشمه‌های معرفتی و عینی رویکرد مصون‌سازی فرهنگی

هشت پیش‌فرض‌ مصون‌سازی فرهنگی

با استقرار حکومت پهلوی، تهدیدهای فرهنگی، رشد و گسترش شتابان پیدا کرد و موج هولناکی از غرب‌زدگی به راه افتاد؛ چنان‌که اگر انقلاب اسلامی به پیروزی نمی‌رسید، جهان فرهنگی ما را به‌طور کامل در عمق خود فرومی‌بُرد و آن را نابود می‌کرد. اما با وقوع انقلاب اسلامی، جهان فرهنگی ما اقتدار و...

انقلاب چگونه استحاله می‌شود؟

درنگی بر تهدیدهای درونی انقلاب در اندیشه استاد مطهری:

انقلاب چگونه استحاله می‌شود؟

شبه‌انقلاب، انقلاب بدلی و تقلبی است که تنها در پاره‌ای از ظواهر و نهادها با انقلاب مشابه است، اما در ماهیّت، همان ضدّ انقلاب است. بنابراین، نیروهای شبه‌انقلابی در مقایسه با نیروهای ضدّ انقلابی، بهتر و راحت‌تر می‌توانند هم در انقلاب نفوذ کنند و هم آن را استحاله نمایند.

امتداد بیعت با پیامبر(ص) تا انقلاب اسلامی

به‌مناسبت روز جمهوری اسلامی

امتداد بیعت با پیامبر(ص) تا انقلاب اسلامی

اگر امام خمینی(ره)، وصیّ پیامبر اکرم(ص) و منصوب از طرف ایشان بود، انقلاب اسلامی نیز انقلابی بود که اسلام ناب محمدی را «احیاء» کرد و به «حاکمیّت» رسانید. پس تجدیدبیعت با انقلاب اسلامی، ماهیّت مستقلی از انقلاب پیامبر اکرم(ص) در صدر اسلام ندارد و اعلام وفاداری و پایبندی به همان ارزش‌های الهی و معنوی‌ای است که آن حضرت با خود آوردند.

همه دلایل ابطال‌پذیر موافقان دین حداقلی

| یادداشت |

همه دلایل ابطال‌پذیر موافقان دین حداقلی

قائلان به دین حداقلی معتقدند از اهم بارهایی که نباید بر دوش دین نهاد، بار «حکومت دینیِ کامل» است. دین درباره‌ی حکومت، اگر حرفی دارد، حرف «اقلی» است، نه «اکثری». و حرف اقلی‌اش هم درباره‌ی «مشروعیت» است، نه «مدیریت» و تازه همان مشروعیت هم با مدیریت ارتباط وثیق دارد...

نقدی بر پنج مؤلفه «اسلام رحمانی»

| یادداشت |

نقدی بر پنج مؤلفه «اسلام رحمانی»

انگاره‌ی اسلام رحمانی از یک‌سو همه‌ی اسلام را دربرنمی‌گیرد و با آن مواجهه‌ی گزینشی می‌کند و از سوی دیگر، محصول «تحریف محتوایی اسلام» است و با حفظ برخی ظواهر، باطن و حقیقت آن را دگرگون می‌سازد و مسخ می‌کند.

مطهری‌خوانی، چرا و چگونه؟

تحلیل رهبر انقلاب از میراث معرفتی شهید مطهری

مطهری‌خوانی، چرا و چگونه؟

آیا با توجه به اینکه علامه مطهری در مواجهه با اقتضائات و ضرورت‌های جامعه‌ی آن زمان، دست به نظریه‌پردازی و تولید فکر زده است، می‌توان امروز و اکنون نیز از آثار ایشان بهره برد یا اینکه این آثار، رنگ کهنگی پذیرفته و در گذشته متوقف شده و به کار حال نمی‌آیند؟ در پاسخ باید گفت بسیاری از مسائلی که علامه مطهری درصدد حل آن‌ها برآمد...

چرا دولت در عرصه فرهنگ مسئولیت دارد؟

درباره‌ی مهم‌ترین مأموریت نظام اسلامی

چرا دولت در عرصه فرهنگ مسئولیت دارد؟

در اندیشه‌ی سیاسی اسلام، حکومت برای حکومت نیست. حکومت «ابزار» رسیدن به مقصد «ارزش‌های اسلامی» است؛ بنابراین مکلف است «ارزش‌های معنوی» اسلام را در جامعه محقق سازد و این مهم‌ترین تکلیف حکومت است که آن را از حکومت سکولار متمایز می‌سازد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی