others/content
نسخه قابل چاپ

استاد الأزهر مصر:

ولایت فقیه ویژگی منحصر بفرد جمهوری اسلامی است

گفت‌وگو با استاد فرج‌الله شاذلی قاری ممتاز بین‌المللی و معاون نقابة‌القراء مصر
مصطفی آجرلو
استاد فرج‌الله شاذلی، استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه الأزهر مصر است که او نیز همانند هم‌وطن خود، استاد احمداحمد نعینع به‌عنوان داور به این دوره از مسابقات قرآن دعوت شده است.

وی که معاونت «نقابة‌القراء» مصر را برعهده دارد، در حاشیه‌ی دیدار اساتید، داوران و شرکت‌کنندگان بیست و هفتمین دوره‌ی مسابقات بین‌المللی قرائت و حفظ قرآن کریم با رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگوی کوتاهی با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب (khamenei.ir)، گفت: «مسأله‌ی ولایت‌فقیه و وجود ولی‌فقیه در جمهوری اسلامی ایران از نعمات بزرگ و از ویژگی‌های منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر کشورها است.»

این قاری ممتاز مصری احساس خود را از حضور در این جلسه این‌گونه بیان کرد: «امروز بهترین روز زندگی‌ام بود و در حقیقت روز عید بود، چون سال‌های زیادی بود که آرزو داشتم آیت‌الله خامنه‌ای را از نزدیک ببینم و آن خواسته امروز محقق شد و غیر از دیدار، خدمت ایشان به تلاوت قرآن نیز پرداختم. من در خصوص آیت‌الله خامنه‌ای چیزهای زیادی شنیده بودم که باعث شده بود دیدار ایشان برای من به یک آرزو تبدیل شود. سایر قاریان برجسته‌ی جهان خصوصاً در مورد اهتمام به قرآن از ایشان به خیر و نیکی یاد می‌کنند و من دوست داشتم که ایشان را از نزدیک ببینم.»

وی در ادامه گفت: «در نگاه اول، وقار و صلابت ایشان در کنار تواضعی که داشتند برای من خیلی تأثیرگذار بود. باید بگویم که دیدار آیت‌الله خامنه‌ای از این حیث برای من اهمیت داشت که ایشان یک شخصیت فقیه و مرجع است. به نظر من مسأله‌ی ولایت فقیه و وجود ولی‌فقیه در جمهوری اسلامی ایران از نعمات بزرگ و از ویژگی‌های منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر کشورها است. چون در سایر کشورها افرادی که در رأس قرار دارند یا مَلک هستند یا امیر و سلطان، اما در جمهوری اسلامی شخصیت اول کشور کسی است که بیشترین نسبت را با دین دارد و این از مزیت‌های بسیار مهم جمهوری اسلامی است که در سایر کشورها دیده نمی‌شود.»

استاد شاذلی در خصوص بیانات رهبر انقلاب در این دیدار گفت: «ایشان در این دیدار فرمودند که ما باید به قرآن نزدیک شویم و نزدیک شدن با قرآن فقط با صوت و لحن میسر نمی‌شود. به نظر من این از نکات بسیار مهم سخنان ایشان بود که بر عمل به قرآن بسیار تأکید داشتند و این‌که ما باید اوامر و نواهی قرآن را سرلوحه‌ی اعمال خود قرار دهیم. چون وقتی فقط به تلاوت و صوت و لحن اکتفا کنیم در همین نقطه می‌مانیم و نمی‌توانیم از مفاهیم بلند قرآنی استفاده کنیم.»
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی