others/content
نسخه قابل چاپ

سردار صفوی:

کردستان چهارصد هزار نیروی بسیجی دارد

در کردستان که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر نیروی ثبت نام شده بسیجی داریم یعنی نیروهای بسیجی بومی ظرفیت بالایی برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه هستند.

رهبر معظم انقلاب، در دیدار معتمدین و منتفذین عشایر منطقه کردستان، ضمن آنکه عشایر را سربازان پرافتخار و همیشه وفادار اسلام و انقلاب و ایران دانستند از آنان به عنوان مرزدارانی غیور، مؤمن و سلحشور یاد کردند و بر بومی ساختن امنیت در این منطقه تاکید کردند. بلافاصله بعد از این بیانات، فرمانده قرارگاه حمزه که هم اکنون امنیت استان کردستان را عهده دار است از آماده شدن جزئیات این طرح خبر داد. سردار سرلشگر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در نیروهای مسلح در گفت‌وگو به تشریح این موارد پرداخته است:
سردار صفوی
* پیش از سفر رهبر معظم انقلاب شاهد فضاسازیهای رسانه ای از سوی برخی جریانات خارجی و بعضا داخلی درباره امنیت استان کردستان بودیم. در واقع هدف این جریان‌ها، قالب جلوه دادن نگاه امنیتی به استان کردستان بود. امنیت منطقه کردستان و شمالغرب کشور در شرایط فعلی را چگونه ارزیابی میکنید.

صفوی: امروز با حضور قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع)، شرایط امنیتی بسیار خوبی در منطقه شمالغرب حاکم شده است. لیکن این بدان مفهوم نیست که دشمنان ما از تحریک برخی عناصر ضدانقلاب که به شکل جدیدی در عراق ساماندهی شده اند، دست کشیده باشند. خصوصا نیروهای آمریکایی که در منطقه شمال عراق و به قول خودشان اقلیم کردستان دست به تحرکاتی علیه ایران میزنند. حتی سازمان سیا در این مدت دست به کار بوده است و عمدتا عناصر پژاک را که عمدتا هویت ترکیه ای دارند به صورت‌هایی مسلحانه وارد شمالغرب ایران میکنند اما از تسلطی که نیروهای قرارگاه حمزه سیدالشهدا بر این منطقه دارند میتوانیم آسوده خاطرباشیم که نیروهای پژاک خیلی سریع منهدم میشوند. باید بگویم امنیت مرزی ما در مواجهه با تحرکات نیروهای پژاک یا نیروهایی از قبیل به نسبت آنچه که در مرز ترکیه یا عراق میگذرد قابل مقایسه نیست.

* سردار اشاره فرمودید به تحرکات هر چند محدود نیروهای پژاک در منطقه. ما در گذشته در همین منطقه شاهد تحرکات گروهکهایی مثل کوموله بودیم که در هر صورت متلاشی شدند یا سلاح بر زمین گذاشتند، اما امروز همان گروهها در شکل‌های جدیدتر با نام پژاک یا انواع آن به فعالیت و تحرکات تروریستی میپردازند. چرا امکان ریشه‌کن کردن این نیروها برای همیشه وجود ندارد؟

در اوایل انقلاب و دوره قبل، رژیم بعث عراق مادر این گروهکها بود و الان آمریکاییها، اسرائیلیها و انگلیسیها در شکل‌دهی و تحریک این نیروها نقش بازی میکنند. طبیعتا این‌ها مایل هستند که شمالغرب ایران را ناامن جلوه دهند. بنابراین ما مبدا و ریشه این تحرکات را شمال عراق میدانیم. ازسویی دیگر توجه داشته باشید که ما با عراق در منطقه ای به وسعت ۱۶۰۹ کیلومتر مرز مشترک داریم. یعنی از دهانه فاو شروع شده تا دالامپرداغ که مرز مشترک ترکیه، ایران وعراق است ادامه پیدا میکند. این مرز طولانی در بعضی نقاط شرایط جغرافیایی خاصی نیز دارند. شما مثلا مریوان، منطقه‌ای کوهستانی، پوشیده از درخت‌زار و منطقه‌ای کاملا پوشیده از شیارهای زیاد مرز ما را شکل میدهد که به راحتی نیروهای ضدانقلاب از این شیارها در قالب گروههای ۳ نفره، ۴ نفره یا ۵ نفره برای ناامنی به ایران نفوذ میکنند. پژاک یا گروههای مشابه را دستگاههای اطلاعاتی و جاسوسی برای ایران درست کرده اند و اعضای آنها اکثرا غیرایرانی هستند و به ندرت افراد ایرانی با اینها به صورت راهنما کار میکنند. این‌ها ساخته پرداخته دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل و انگلیس هستند و مطمئن باشید این دستگاههای جاسوسی مدام در حال ساخت این نوع گروهکها هستند. اگر پژاک منهدم شود، گروه دیگری را تولید میکنند تا امنیت منطقه را ناامن جلوه دهند.
سردار صفوی در کنار رهبر انقلاب در منطقه موکوهستانی آبیدر سنندج
* ایده بومی کردن امنیت استان کردستان از کجا نشات گرفته است؟ آیا سابقه استفاده از نیروهای بومی را برای ایجاد یک امنیت پایدار در استان داریم؟

از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که به شکل گسترده‌ای ناامنی شمالغرب ایران با تحریک دولت بعث عراق شکل گرفت، شهید بزرگوار محمد بروجردی که فرمانده منطقه غرب کشور بود، ایده پیشمرگ‌های مسلمان و استفاده از کردهای مسلمان را مطرح کرد. سپاه پاسداران، ساماندهی پیشمرگ‌های مسلمان کرد را به عهده گرفت و حقیقتا هم پیشمرگ‌های مسلمان کرد برای امنیت منطقه بسیار فداکاری کردند. از همان زمان این ایده اجرا میشد. این ایده البته به شکل دیگری با استفاده از نیروهای بسیجی و عشایر منطقه که در مناطق مرزی مستقرهستند هم اجرا میشد. مردم کردستان هم در اجرای ایده مشارکت فعال دارند. مثلا در همین کردستان که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر نیروی ثبت نام شده بسیجی داریم. منظورم از این است که نیروهای بسیجی بومی که ظرفیت بالایی برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه هستند. روزی که از طریق جاده‌های زمینی به همراه حضرت آقا به مریوان میرفتیم، از ان مسیری که عبور کردیم نیروی بسیجی زیادی را میشد دید که در ناحیه بسیج خودشان مشغول به خدمت هستند و امنیت مسیر را تامین میکنند. بنابراین یکی از بهترین و پایدارترین مباحث امنیتی، مردمی کردن امنیت منطقه شمالغرب است که این مهم هم توسط نیروهای بسیجی و هم توسط عشایر دلیر و مومن و شجاع این منطقه برقرار شده است.

* اشاره کردید به بحث پیشمرگ‌های مسلمان که با ایده شهید بروجردی تشکیل شد. این پیشمرگ‌ها از دل و متن مردم بودند. اوایل انقلاب تحرکاتی بود برای بدبین کردن مردم منطقه نسبت به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی. این پیشمرگ‌های مسلمان چه نقشی در پیوند مردم منطقه با نظام و انقلاب داشتند؟

توده مردم کردستان به انقلاب و به امام وفادار بودند. مردم اینجا در رای به جمهوری اسلامی بالاترین مشارکت‌ها را داشتند. شما توجه کنید که در طول ۳۰ سال گذشته، مشارکت مردم کردستان در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری جز درصدهای بالاست. در حقیقت ضد انقلاب در آن زمان چون میخواست خودش در راس قرار بگیرد، به مردم کردستان هم بسیار لطمه زد. مثالی میزنم انها مانع از کارهای جهاد سازندگی، مانع از کارهای عمرانی در منطقه میشدند. حتی در سنندج استانداری را هم تعطیل کرده بودند و مانع بودند از اینکه دستگاههای اداری کشور برای رفاه و آسایش و پیشرفت و امنیت مردم فعال شود. من برمی گردم به سال‌های قبل از جنگ. سال ۵۸ یا اوایل ۵۹ که به روستاهای اطراف کردستان میرفتیم میدیدیم ضدانقلاب از مردم این منطقه یارمتی میگیرد. یارمتی در ادبیات آنها یعنی مالیات. یعنی از کسانی که گاوی و گوسفندی داشتند مالیات میگرفتند یا به زور از جوانان منطقه برای خودشان سرباز انتخاب میکردند. مردم روستاها از نظر اموالشان یا حتی نوامیسشان در خطر ضد انقلاب بودند و آنها میخواستند یک نوع واگرایی بین این منطقه و مناطق مرکزی ایران ایجاد کنند که با حضور نیروهای مقاومت بسیج و پیشمرگ‌های مسلمان موفق به این کار نشدند. این پیشمرگ‌های مسلمان بودند که فتنه ضدانقلاب را خاموش کرد. و شاید یکی از کارسازترین فکرهایی که در از بین رفتن این جرثومه‌های فساد موثر بودند همین پیشمرگ‌ها بودند. مردم این منطقه تعداد زیادی هم در این راه شهید دادند. ۴۵۰۰ شهید خیلی تعداد بالایی است. شهید شبلی، شهید برداران نمکی یا شهید قادرخانی که ۶ تا بردارش شهید شده اند یا شهید تعریف از بهترین فرزندان این منطقه بودند. واقعا این پیشمرگ‌های مسلمان با شهادت خودشان ماهیت ضدانقلاب و پیوستگی مردم با انقلاب را نشان داد.
سردار صفوی
* گفته میشود کردستان بافت عشایری اش را در طول زمان از دست داده است و باید از بافت روستایی در قالب تشکل‌های بسیج برای امنیت منطقه استفاده کرد. آیا به نظرتان تغییر این بافت نقشی برای عشایر در امنیت منطقه باقی نمیگذارد؟

واقعیت این است که این منطقه بافت عشایری اش را حفظ کرده و این یک عامل تقویت کننده است. ما در منطقه شمالغرب کشور با تنوع عشایر از از عشایر آذربایجان گرفته مثل ایل منگور تا عشایر اورامانات، پاوه، نوسود و جوانرود روبرو هستیم. این عشایر چند خصوصیت خوب دارند. اول اینکه دین و ایمان قوی دارند و پایبندی شان به رسوماتشان، به دینشان و به اعتقادشان زیاد است. روز ۵ شنبه که این عشایر به همراه معتمدین و متنفذینشان به دیدار حضرت آقا آمده بودند صداقت و اخلاص را میتوانستی در وجودشان ببینید. در چهره‌های آنها، فریاد آنها و احساسات آنها، میشد صداقت را یافت. آنچه که در قلب و روحشان میگذشت به زبان میآوردند. این عشایر و هنوز قدرتمند هستند و برای سالیان طولانی این پیوستگی مردم و نظام، آن پیوند قلبی بین مردم و رهبری انقلاب برقرار است و این عشایر قطعا در امنیت پایدار منطقه نقش بازی خواهند کرد. آنها این پیام امام و آقا را که خطاب به عشایر فرمودند: شما عشایر ذخایر انقلاب هستید و میخواهیم امنیت منطقه را برقرار کنید، خوب دریافت کردند.

* برنامه نظام برای بومی کردن امنیت منطقه چیست؟

باید بپرسید برنامه سپاه چیست. مسئولیت امنیت منطقه الان دست سپاه است و سپاه هم این مسئولیت را به قرارگاه حمزه سیدالشهدا سپرده است. این قرارگاه هم اکنون حدود ۲۸ سال است که فعالیت میکند. تا جایی که من اطلاع دارم قرارگاه حمزه سید الشهدا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برنامه مدون و بسیار خوبی برای ایجاد امنیت پایدار با مشارکت نیروهای بسیجی و عشایر منطقه تنظیم کرده و به زودی هم به مرحله اجرا میرسد. شما ببیند امنیت پایدار فقط به حضور نیروهای پاسدار در منطقه برنمیگردد. بخشی از آن مربوط به توسعه و ایجاد اشتغال و پیشرفت و آبادانی است. ما نمی توانیم پیشرفت و توسعه را جدای از بحث امنیت بدانیم. مقام معظم رهبری در سخنانشان در مریوان فرمودند که اینجا اشتغال ایجاد شود کمتر به سراغ قاچاق میروند. من این را وظیفه دولت میدانم که بخش خصوصی و دولتی دست به دست هم دهند و در استفاده از پتانسیل‌های استان کردستان بکوشند. کردستان از یک ظرفیت بالایی در بخش معادن، برخوردار است. بهترین گرانیت ایران در سقز است. در بخش قروه ما معدن طلا داریم. سرمایه گذاریهایی که در بخش معادن در بخش کشاورزی و فرآوری تولیدات دامی شود پیشرفت کشاورزی و صنعتی و آبادانی منطقه با امنیت گره خورده است. هر چقدر مردم اینجا اشتغال و رفاه و آسایش داشته باشند کمتر به سمت قاچاق میروند. رابطه توسعه و پیشرفت اینجا با امنیت گره میخورد و توسعه همه جانبه استان کردستان با امنیت خوبی که هم اکنون در منطقه وجود دارد وظیفه اصلی دولت است.
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی