others/content
پیوندهای مرتبطفيلمفيلم
نسخه قابل چاپ

روایت اول؛ گفت‌وگو با سرپرست ریاست جمهوری

مجموعه دولت در برگزاری انتخابات بی‌طرفی را به‌طور کامل رعایت کرد

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سرپرست ریاست جمهوری و اعضای هیئت دولت سیزدهم پیش از ظهر امروز (یکشنبه) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رسانه KHAMENEI.IR در حاشیه این مراسم گفت‌وگویی با
آقای دکتر محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری داشته است.

* ضمن عرض سلام، خداقوت و خسته نباشید. در مدت کمتر از ۵۰ روز و مطابق موعد تعیین شده در قانون اساسی دو انتخابات در کشور برگزار شد که یک حماسه است . انجام این کار آن هم در نبود رئیس‌جمهور بسیار سنگین است. در ابتدا توضیحی درباره روند اجرایی انتخابات اخیر بفرمایید.  
* همین‌طور که می‌فرمایید خیلی کار سخت و سنگینی بود. البته خداوند نعمت رهبر انقلاب را بالای سر این کشور همیشه نگه‌دارد؛ ایشان با ارشادات، راهنمایی‌ها و پشتیبانی‌هایشان تکیه‌ی اصلی ما در این دوره بودند. ولی انجام کار یک ساله در ۵۰ روز، آن هم وقتی که رئیس جمهورتان به شهادت رسیده و چند موضوع مهم از جمله برگزاری اجلاس دوره جدید خبرگان و تشکیل مجلس خبرگان، برگزاری اجلاس مجلس شورای اسلامی و شروع به کار مجلس را در برنامه کشور دارید سنگین‌تر هم می‌شود. کارهای جاری کشور از قبیل بازار، ارز و بورس و... نیز باید به طور طبیعی پیش می‌رفت و آقا دستور صریح دادند که نباید به هیچ وجه خللی در کار کشور وارد بشود. همه‌ی اینها را با هم جمع کردن و مدیریت کردن توسط دولت کار سختی بود. ولی الحمدلله خدا کمک کرد و این کار انجام شد.

ببینید معمولاً برای انتخابات ریاست جمهوری از یک سال پیش تدارک می‌شد. کاندیداهای احتمالی مشخص بودند، فعالیت می‌کردند، تدارک ناظرین، شورای نگهبان، نیروهای نظامی، انتظامی، اقدامات لازم امنیتی، تدارک برای سلامت انتخابات و برگزاری پرشور حماسه حضور مردم همه طی یکسال انجام میشد. اما در شرایطی که ما داشتیم باید طی ۵۰ روز انتخابات انجام میشد و حتی اگر کار به دور دوم هم می‌رفت آن‌هم باید در همین ۵۰ روز می‌بود. همین حالت هم پیش آمد یعنی یکی از پیش‌بینی‌هایی که باید میکردیم این بود که حالا اگر دور اول انجام شد و کسی حداکثر رأی را نیاورد، مرحله‌ی دوم هم در مدت قانونی انجام شود.
 

به نظرم تمام دولت و دستگاه‌های حاکمیتی با جدیت برای این کار بزرگ کمک کردند و در رأس همه‌ی اینها خود مردم بودند. خود مردم انصافاً مایه‌ی دلگرمی ما و وسیله‌ی انجام کارهای ما بودند و این کار الحمدلله شکل گرفت. خدا را شاکریم که یک انتخابات سالم، با امنیت کامل بدون هیچ‌گونه درحقیقت خللی شکل گرفت. در عین حال خب مسائل کشور هم اداره شد.

* یکی از نکات مورد اتفاق جریان‌های مختلف سیاسی این است که دستگاه‌ اجرایی انتخابات و در رأسش که حالا معاون اول رئیس جمهور، در فقدان شهید رئیسی کاملاً بی‌طرف وارد این موضوع شدند و انتخابات را برگزار کردند. در این فضا می‌خواستم بدانم که حضرتعالی در جایگاه سرپرست ریاست جمهوری چه ملاحظات جدی‌ای و چه پیگیری‌هایی داشتید برای اینکه این اعتماد و این اطمینان الان شکل بگیرد و بدنه‌ی عالی دولت در بی‌طرفی کامل این رقابت را برگزار کند؟
* رهبر انقلاب یک نکته‌ شرعی‌ای دارند که بسیار جدی است، آقا می‌فرمایند رأی مردم حق‌الناس است. بنابراین دولت و برگزارکننده‌ی انتخابات باید از این حق‌الناس به تمام و کمال مراقبت و صیانت کند. تحقق این امر جز با بی‌طرفی، شدنی نیست. اولا مجموعه‌ی دولت -حالا ممکن است افرادی در دولت مثل همه بالاخره نظراتی داشته باشند- در انجام برگزاری انتخابات انصافاً این بی‌طرفی را با تمام و کمال رعایت کردند. ثانیاً امکانات وسیعی برای نظارت دیده شد. یک سازوکار و دستگاه‌های رسمی مثل شورای نگهبان، ناظرین خود کاندیداها و دستگاه‌های مختلف وجود دارد. اما به موازاتش یک شبکه‌ی مردمی دیگری هم در این کار نظارت می‌کرد که اتفاقی نیفتد و همین باعث شد الحمدلله انتخابات بدون هیچ‌گونه خللی برگزار شود و تا امروز کسی متعرض انتخابات و مدعی وقوع تخلف در برگزاری آن نشده است.

* خودتان هم بازخوردی از جریانهای مختلف داشته‌اید؟      
* فوق‌العاده. بعد و حین انتخابات بازخورد داشته‌ام. البته این هم از نجابت مردم، دستگاه‌ها و سیاستمدارهای ماست. در حین برگزاری انتخابات هم پیامهای تشکر و قدردانی بسیار زیادی داشتم که میگفتند کار خیلی خوب دارد پیش می‌رود، بعد از انتخابات هم همین‌جور.
    
* به عنوان یکی از نزدیکترین همکاران شهید رئیسی فکر می‌کنید چه میراثی از ایشان بر تارک دولت جمهوری اسلامی ایران و مسئولیت پذیری و درواقع مسئولیت‌های عالی در نظام ماندگار شده است؟
* توفیق بزرگ شهید رئیسی این بود که معنویت و مدیریت را با هم عجین کرده بود. شما در مدیریتش معنویت و دینداری و خداباوری را می‌دیدید. در خداباوری و دینداری‌اش هم مدیریت را می‌دیدید. سه ویژگی اصلی داشت یکی اینکه واقعاً مقیّد بود که تدابیر آقا تمام و کمال عمل بشود. نکته‌ی دوم به دلیل دین‌داری‌اش هیچ وقت احساس یأس و بن‌بست نمی‌کرد. سوم اینکه در حل مسائل کشور فوق‌العاده به ظرفیتهای داخلی اطمینان داشت که این کار می‌شود. واقعاً مردم باور بود. یعنی باور داشت که مردم صاحب انقلاب هستند و باید به این مردم خدمت کرد و ما صاحب مردم نیستیم، مردم صاحب ما هستند. به نظرم اینها ویژگی‌های بسیار مهمی بود. نکته‌ی آخر هم اینکه غیر از خدمت به مردم به چیزی فکر نمی‌کرد. امیدوارم ان‌شاءالله دولتهای بعدی هم صدر برنامه‌هایشان همین خدمت به مردم باشد.

....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی